همشهری آنلاین: کتاب گفت‌وگوهایی درباره دین طبیعی به تازگی توسط انتشارات حکمت با ترجمه‌ و تحقیقی مفصل تحت عنوان خوانشی دیگر روانه بازار نشر شد.

گفت‌وگوهایی درباره دین طبیعی

ديويد هيوم را غالبا فيلسوفي شكاك مي‌شناسند كه وراي اينكه بر فيلسوف بزرگي مثل كانت تاثير زيادي گذاره به طوري كه به تعبير خود كانت او را از چرت جزمي‌اش درباره فاهمه بيدار كرده در حوزه فلسفه دين نيز به عنوان يك فيلسوف شكاك ملحد شناخته مي‌شود.

كتاب گفتگوهايي در باب دین طبیعی نوشته دیوید هیوم اسکاتلندی در اصل شامل مکالمات یا گفت‌و‌گوهای میان سه شخصیت خیالی به نام‌های دمه‌آ مدافع دین وحیانی، کلئانت نماینده‌ دین طبیعی و فیلون شکاک است.در اين مكالمه اگرچه هر سه نفر وجود داشتن خدا را قبول دارند، اما درباره طبیعت خدا، ویژگی‌هایش و اینکه چگونه (یا آیا اصلاً) بشر قادر به شناخت خدا هست اختلاف عمده اي دارند.

در اين كتاب و در خلال مكالمات ، شخصیت‌های هیوم درباره چند مورد از براهین اثبات خدا و براهینی که مدافعان‌اش معتقدند از طریق‌ها آنها می‌توان سرشت خدا را شناخت بحث می‌کنند. برخی از موضوع‌های مورد بحث، برهان نظم است، که در آن هیوم از تشبیه خانه استفاده می‌کند، و همچنین برهان شر و اینکه آیا در جهان بیشتر رنج یا خوبی وجود دارد.

اهالي فلسفه معتقدند هيوم اين كتاب را بر روال طبیعت خدایان سیسرون نوشته است و اگرچه در سال ۱۷۷۰ نوشتن آن را آغاز كرده بود تا ماه هاي منتهي به مرگش نهايتا نگارش آن طول كشيد و نهايتا نيز گفته مي شود ابتدا در سال ۱۷۷۹ پس از مرگ او منتشر شد.

كتاب گفت وگو‌هايي درباره دين طبيعي پيش از اين توسط انتشارات علم و توسط حميد اسكندري ترجمه شده اما به تازگي انتشارات حكمت اين كتاب را با ترجمه‌اي ديگر و تحقيقي مفصل تحت عنوان خوانشي ديگر روانه بازار نشر كرده است.

در كتاب اخير دكتر رسول رسولي پور و سوده مهتاب پور ذيل عنوان ترجمه و تحقيق،غير از ترجمه كتاب سعي داشته‌اند با مقدمه مفصل قريب به 150 صفحه اي خود در ابتداي ترجمه كتاب و 22 صفحه يادداشت مترجمان خوانشي نو و ديگر از اين متن مهم در حوزه فلسفه دين ارائه دهند. از همين رو به نظر مي‌آيد اثر در اصل يك كار پژوهشي دانشگاهي در قالب پايان نامه بوده است .

در مقدمه كتاب سه سر‌فصل خاستگاه انديشه هيوم در سير تاريخ فلسفه غرب ،نگرش كلي هيوم به دين و اقوال مختلف در باب آراي هيوم درباره ايمان سعي داشته‌اند اين نگرش را به دست دهند كه بهتر است هيوم را به مانند كساني كه جست و جو گر ايمان حقيقي اند فيلسوفي لا ادري بدانيم و نه فيلسوفي ملحد.

اين كتاب را انتشارات حكمت در 318 صفحه روانه پيشخوان كتابفروشي‌ها كرده است .

کد خبر 416718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha