همشهری آنلاین: هریسن فورد در مجمع جهانی اقدام برای اقلیم از مردم دنیا خواست به کسانی قدرت ندهند که برای علم ارزش قائل نیستند.

هریسن فورد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ساينس‌الرت، بازيگر 76 ساله هاليوودي كه دستي هم در مبارزه براي حفظ محيط زيست و جلوگيري از آسيب‌هاي اقليمي دارد، در مجمع جهاني اقدام براي اقليم در سان‌فرانسيسكو خطاب به حاضران گفت: «اگر ما از راهي كه امروز مي‌رويم بازنگرديم، آينده بشر به خطر مي‌افتد.» او پس از گفتن اين جمله‌ها آهي بلند و طولاني از ته دل كشيد تا نشان دهد نگراني‌هايش براي مردم دنيا از سر درد است.

هر چند بسياري از مردم و كارشناسان معمولا فعاليت‌هاي خارج از دنياي فيلم و سينماي بازيگران را جدي نمي‌گيرند اما شايد بازي در نقش قهرماناني چون هان سولو و اينديانا جونز باشد كه فورد را از ديگران متفاوت كرده است. كافي است بازيگري كه چندان اهل خودنمايي و حرف زدن نيست درباره آب و هوا و اقليم سخن بگويد و همگان پاي حرف‌هايش بنشينند و به دقت گوش دهند؛ اتفاقي كه براي همتايان او در عرصه‌هاي سياسي و زيست‌محيطي كمتر مي‌افتد.

فورد 27 سال است با يك گروه زيست‌محيطي كانزرويشن اينترنشنال از نزديك همكاري و از دانشمندان سراسر دنيا فعال در حوزه مقابله با تهديدهاي تنوع زيستي پشتيباني مي‌كند. او در سخنراني آتشين خود چنين به همه هشدار داد: «ما مي‌توانيم صفحه‌هاي خورشيدي در هر خانه كار بگذاريم و همه خودروها را به الكتريكي تبديل كنيم اما تا وقتي سوماترا در آتش مي‌سوزد، همه كارهايمان بيهوده است و شكست مي‌خوريم.»

ستاره كهنه‌كار سينماي آمريكا و جهان افزود: «سوختن و نابود شدن جنگل‌هاي بزرگ آمازون، از دست رفتن سرزمين‌هاي محافظت‌شده قبايل و مردم بومي و فنا شدن گياهان تالاب‌ها و باتلاق‌ها هم بخشي ديگر از اين روند است كه اهداف زيست‌محيطي ما را خارج از دسترس مي‌كند و ما همين‌طور داريم زمان را از دست مي‌دهيم. فراموش كرده‌ايم كه حفظ طبيعت هدف مشترك و ملي همه ماست.»
فورد سال گذشته هم يك سخنراني مشابه پس از خروج آمريكا از پيمان اقليمي پاريس داشت و در آن به شدت به دونالد ترامپ حمله كرد.

سخنراني امسال او يادآور همان اتفاق است با اين تفاوت كه انتخابات ميان‌دوره‌اي در آمريكا در آينده نزديك برگزار مي‌شود و بازيگر هاليوودي در سخنان خود با حمله به سياستمداران نادان آمريكايي از مردم خواست «به كساني راي بدهيد كه به علم باور دارند. به خاطر خدا از بدنام كردن علم دست برداريد.»

کد خبر 416712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha