همشهری آنلاین: با وجود گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری و پیشرفت تکنولوژی‌های نوین، بسیاری از مردم جهان همچنان ترجیح می‌دهند اخبار جهان را از طریق صفحات کاغذی روزنامه‌ها دنبال کنند.

آشنایی با پرتیراژترین روزنامه‌های جهان

به گزارش ایسنا، در حالی که به باور برخی یکی از علل اصلی کاهش تیراژ مطبوعات در ایران گسترش شبکه‌های اجتماعی است، در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان که اتفاقا خود متولی تکنولوژی‌های نوین هستند، همچنان تیراژ روزنامه‌ها به نسبت جمعیت کشورشان رقم بالا و قابل قبولی است.

با نگاهی به آخرین آمار منتشر شده از روزنامه‌های پرتیراژ جهان، از میان ۱۰ روزنامه نخست، ۸ روزنامه به کشورهای ژاپن و هند اختصاص دارد و یک روزنامه از کشور آمریکا و یک روزنامه از کشور چین است. این آمار نشان می‌دهد که تیراژ روزنامه‌ها در جهان نیز کاهش یافته است.

۱. یومیوری شیمبون؛ اولین روزنامه پرتیراژ جهان

«یومیوری» به عنوان پرتیراژترین روزنامه جهان شناخته می‌شود. این روزنامه در شهرهای اصلی ژاپن همانند توکیو، فوکوکا و اوزاکا منتشر می‌شود. «یومیوری» یکی از پنج روزنامه ملی و سراسری ژاپن محسوب می‌شود که کارش را از سال ۱۸۷۴ آغاز کرد. این روزنامه در ابتدا روزنامه‌ای کوچک بود که در زیرمجموعه یک موسسه مطبوعاتی دیگر به نام «نیس‌شوشا» منتشر می‌شد.

«یومیوری شیمبون» از سال ۱۹۴۱ به عنوان پرمخاطب‌ترین روزنامه توکیو شناخته شد و حالا «یومیوری» دو بار در روز منتشر می‌شود و در برخی منطقه‌های مختلف ژاپن با زبان و ادبیات آن منطقه چاپ می‌شود.

این روزنامه با تیراژ بالغ بر ۹ میلیون در روز منتشر می‌شود و به رقم ۱۴ میلیون نیز رسیده است.

۲- آساهی شیمبون

دومین روزنامه پرتیراژ جهان نیز به کشور ژاپن تعلق دارد. «آساهی» کار خود را از سال ۱۷۷۹ آغاز کرد و در ابتدا تنها در چهار صفحه داشت و با تیراژ ۳ هزار نسخه در روز منتشر می‌شد. حمایت‌های مالی دولت تا سال ۱۸۸۲ به چاپ روزنامه کمک کرد و در ادامه روزنامه «آساهی» آنقدر پیشرفت کرد که در میان پنج روزنامه ملی ژاپن قرار گرفت.

تیراژ این روزنامه حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نسخه عنوان شده است.

۳- سومین روزنامه پرتیراژ جهان از کشور آمریکا

روزنامه USA Today، سومین روزنامه پرتیراژ جهان محسوب می‌شود که توزیع جهانی دارد. اولین نسخه این روزنامه در ایلات متحده آمریکا با جمعیت ۳۲۵ میلیون نفر، سال ۱۹۸۲ منتشر شد. "USA Today"هم اکنون در ۳۷ نقطه آمریکا منتشر می‌شود و در پنج نقطه دیگر جهان از کانادا گرفته تا جزیره‌های اقیانوس آرام و قاره‌های اروپا و آسیا نیز توزیع می‌شود.

این روزنامه با تیراژ هم‌اکنون با تیراژ ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه منتشر می‌شود.

۴-روزنامه باسکار از کشور هند

پرتیراژترین روزنامه هند، چهارمین روزنامه پرتیراژ جهان است. آغاز کار روزنامه «باسکار» به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد. بخش اعظمی از این روزنامه به زبان هندی منتشر می‌شود و در ۱۴ ایالات کشور هند نیز توزیع می‌شود و همچنین به چهار زبان هندی، مراتی، گجراتی و انگلیسی نیز چاپ و توزیع می‌شود.

آخرین تیراژ روزنامه «باسکار»، ۳ میلیون و ۸ هزار محاسبه شده است.

۵-روزنامه جاگران

روزنامه «جاگران» دومین روزنامه پرتیراژ هند و پنجمین روزنامه پرتیراژ جهان است. طبق تحقیقات انجام شده این روزنامه به عنوان معتبرترین منبع خبری هند شناخته می‌شود. این روزنامه سال ۱۹۴۲ با هدف بازتاب صدای مردم و ایستادن در برابر قوانین ناعادلانه انگلیسی‌ها راه‌اندازی شد.

تیراژ این روزنامه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه عنوان شده است.

۶- روزنامه ماینیچی

این روزنامه ژاپنی به عنوان ششمین روزنامه پرتیراژ جهان شناخته می‌شود. روزنامه «ماینیچی» دو بار در روز منتشر می‌شود و علاوه بر نسخه چاپی، در فرمت‌های مختلف وب‌سایت انگلیسی، هفته‌نامه‌ای دو زبانه و .. نیز با مخاطبان خود در ارتباط است.

تیراژ این روزنامه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نسخه است.

۷- روزنامه رفرنس نیوز

روزنامه «رفرنس نیوز» نیز از کشور چین هفتمین روزنامه پرتیراژ جهان محسوب می‌شود. این روزنامه کار خود را از سال ۱۹۳۱ آغاز کرد و به عنوان روزنامه‌ای دولتی اخبار جهان را با دقت تمام منعکس می‌کند. همچنین «رفرنس نیوز» اخبار خود را در شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

این روزنامه با تیراژ سه میلیون و ۷۳ هزار منتشر می‌شود.

۸. روزنامه آمار اوجالا

این روزنامه هندی به عنوان هشتمین روزنامه پرتیراژ جهان شناخته می‌شود. این روزنامه پس از استقلال کشور هند در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد.

تیراژ روزنامه آمار اوجالا» ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار اعلام شده است.

۹. نهمین روزنامه پرتیراژ حهان؛ روزنامه‌ انگلیسی‌زبان از هند

روزنامه "The Times Of India" که به زبان انگلیسی در کشور هند منتشر می‌شود، یکی از روزنامه‌های شناخته شده این کشور محسوب می‌شود. این روزنامه قدیمی‌ترین روزنامه هند است که همچنان منتشر می‌شود. اولین شماره این روزنامه سال ۱۸۳۳ توسط فردی انگلیسی منتشر شد. سال ۱۹۹۱ BBC، روزنامه "The Times Of India" را به عنوان یکی از شش روزنامه برتر جهان معرفی کرد.

تیراژ کنونی این روزنامه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه است.

۱۰. روزنامه نیکی از ژاپن

دهمین روزنامه پرتیراژ جهان نیز یک روزنامه ژاپنی به اسم «نیکی» است. این روزنامه به عنوان یکی از معروف‌ترین روزنامه‌های مالی جهان شناخته می‌شود.

رتبه

روزنامه

کشور

زبان

تیراژ

۱

 یومیوری

ژاپن

ژاپنی

۹,۱۰۱,۰۰۰

۲

آساهی

ژاپن

ژاپنی

۶,۶۲۲,۰۰۰

۳

USA Today

آمریکا

انگلیسی

۴,۱۳۹,۰۰۰

۴

باساکار

هند

هندی

۳,۸۱۸,۰۰۰

۵

جاگران

هند

هندی

۳,۳۰۸,۰۰۰

۶

ماینیچی

ژاپن

ژاپنی

۳,۱۶۶,۰۰۰

۷

«رفرنس نیوز

چین

چینی

۳,۰۷۳,۰۰۰

۸

آمار اوجالا

هند

هندی

۲,۹۳۵,۰۰۰

۹

The Times of India

هند

انگلیسی

۲,۸۳۶,۰۰۰

۱۰

نیکی

ژاپن

ژاپنی

۲,۷۲۹,۰۰۰

کد خبر 416672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha