همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: برای پرداخت مطالبات ماه پنجم سال ۹۷، مجموعا ۱۰۰۰ میلیارد تومان به استان‌ها اختصاص یافته است.

مهندس طاهر موهبتی

به گزارش ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در نشست خبری سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در سال گذشته بیمه سلامت برای بیمه شدگانش حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است، گفت: همچنین در سال گذشته حدود ۱۹۰ میلیون بار مراجعه در کلیه صندوق‌ها به مراکز سرپایی و بستری طرف قرارداد بیمه سلامت داشتیم که از این میزان ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بار مراجعه در حوزه بستری و یک میلیون و ۹۰۰ هزار بار هم بستری موقت بوده است. مابقی مراجعات نیز در حوزه سرپایی بوده است.

موهبتی افزود: در عین حال بیشترین بار مراجعه را با ۳۶ درصد به داروخانه‌ها داشتیم و در رده بعدی ۲۳ درصد بار مراجعه مربوط به پزشکان متخصص و فوق تخصص و ۲۰ درصد هم بار مراجعه به پز شکان عمومی بوده است. کمترین میزان بار مراجعه به حوزه توانبخشی بوده که خودمان هم از این بابت رضایت نداریم، اما وضعیت مالی کشور به گونه‌ای است که نمی‌توانیم بیش از این، این حوزه را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: در حوزه هزینه‌کردها نیز بیشترین هزینه یعنی ۴۹ درصد هزینه‌ها در حوزه بستری و یک درصد هم در حوزه بستری موقت بوده و مابقی در حوزه‌های سرپایی بوده است. بر همین اساس در حوزه سرپایی هم ۱۴ درصد هزینه‌ها را داروخانه‌ها به خود اختصاص می‌دهند و در کل سبد هزینه‌ای ما این عدد ۲۴ درصد است. در عین حال باید حواس‌مان باشد که نقدینگی در این حوزه دچار مشکل نشود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه دو درصد هزینه‌های ما مربوط به حوزه پزشک عمومی بوده است، افزود: همچنین پنج درصد هزینه‌ها مربوط به حوزه پزشکان متخصص و فوق تخصص، سه درصد در حوزه آزمایشگاه و چهار درصد در حوزه دیالیز و بیماران خاص بوده‌اند.

موهبتی با بیان اینکه جمعیت بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت در سال ۷۴ نزدیک به شش میلیون نفر بوده است، گفت: این در حالی است که امروز سازمان بیمه سلامت نزدیک به ۴۰ میلیون بیمه‌شده دارد که عمده آنها در حوزه بیمه روستایی قرار دارند.

وی درباره وضعیت پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها در سال ۹۷ گفت: مجموعا ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بابت مطالبات به استان‌ها اختصاص یافته تا بتوانیم برج پنج سال ۹۷ را در بخش دانشگاهی پرداخت کنیم. بر این اساس طبق دستورالعملی که در ابتدای سال ۹۷ ارائه دادیم، ۷۰ درصد مردادماه و ۳۰ درصد خرداد را پرداخت می‌کنیم. در بخش خصوصی هم مطالبات خرداد ماه ۹۷ پرداخت شد و خوشحالیم که در سال ۹۷ پیشرفت خوبی برای پرداخت مطالبات داشته‌ایم.

موهبتی درباره وضعیت مطالبات مراکز درمانی در سال ۹۶ نیز گفت: برای مطالبات سال ۹۶ سه هزار میلیارد سند خزانه توزیع کردیم که ۲۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های ما را پوشش می‌دهد و میزان بدهی‌های ما از ۷۰۰۰ میلیارد تومان به ۴۷۰۰ میلیارد تومان کاهش می‌یابد. در عین حال در داروخانه‌های سراسر کشور هم به طور میانگین جز اسفند سال ۹۶ دیگر بدهی نداریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در بخش مدیریت هزینه در سال ۹۶ اتفاقات خوبی رخ داد، گفت: پیش‌بینی ما این بود که در سال ۹۷ بیش از ۱۰ هزار میلیارد زیان انباشته و کسری داشته باشیم، اما با اینکه در سال ۹۶ اوراقی چاپ نشد و هزینه‌ها افزایش یافت، اما روند رشد کسری‌ها، کاهش یافت و سال ۹۷ را با ۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته بستیم. البته این اقدام به این معنی است که هزینه‌هایمان کمتر شده است، اما کماکان کسری داریم. باید توجه کرد که از محل مدیریت هزینه پولی برای ما به دست نمی‌آید، اما میزان کسری‌هایمان را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بحث رفع همپوشانی توانستیم علاوه بر اینکه در حذف همپوشانی موفق باشیم، از بروز همپوشانی جدید نیز جلوگیری کردیم، افزود: با کمک رسانه‌ها توانستیم در حوزه رفع همپوشانی‌ها اقدام کنیم.

موهبتی با بیان اینکه به طور نشان‌دار در سال ۹۶ بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان مدیریت منابع انجام دادیم، افزود: این در حالی است که به بیمه شده هم صدمه‌ای وارد نشد و ما تلاش کردیم که میزان صدمات به حداقل برسد، بر این اساس امروز یکی از اولویت‌های دانشگاه‌ها مدیریت هزینه است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در بخش الکترونیک شدن خدمات، سامانه پردازش الکترونیک اسناد ظرف یک ماه و نیم آینده در اصفهان نهایی می‌شود و به فراخور استقبال استان‌ها آن را گسترش می‌دهیم. در این زمینه مشوق‌هایی را هم گذاشته‌ایم و اعلام کردیم که هر دیتایی که به صورت الکترونیک ارائه کنند، ۹۰ درصدش را در همان زمان پرداخت می‌کنیم.

وی همچنین گفت: اقدام دیگرمان استفاده از توان انجمن‌های علمی است به طوری که سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تاییدیه خدمت از مهرماه راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی آن اگر فردی به خدماتی بیش از آنچه در سایت‌لاین‌ها اشاره شده، نیاز داشته باشد، باید به تایید یک پزشک معتمد سازمان برسد. برای این موضوع به سراغ انجمن‌های علمی رفتیم تا به ما کمک کند. باید توجه کرد این اقدام هم نیاز به تغییر رفتار دارد و انجمن‌ها می‌توانند به ما کمک کنند.

موهبتی از ایجاد مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت خبر داد و گفت: این مرکز از سوی مجلس ردیف بودجه برایش در نظر گرفته شده و امروز از طریق آن اصلاحاتی در سازمان انجام دادیم، در عین حال خوشحالیم که در این مدت توانستیم بخش قابل توجهی از یارانه سلامت را هدفمند کنیم، بحث رفع همپوشانی‌ها را پیش بریم و قوانین مجلس را اجرا کنیم.

کد خبر 416670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha