شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دریای مدیترانه (Mediterranean) یا دریای میانه، نام دریایی است میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا که از لحاظ کشتیرانی و ترابری یکی از مهم‌ترین دریاهای جهان به‌شمار می‌رود.

Mediterranean

این دریا در میان کشورهای اسپانیا،‌ فرانسه، موناکو،‌ ایتالیا،‌ مالت،‌ کرواسی،‌ اسلوونی،‌ بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو،‌ آلبانی،‌ یونان، قبرس، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، مصر، لیبی، تونس، الجزایر، مغرب قرار گرفته است که از راه تنگه جبل الطارق به اقیانوس اطلس و از راه کانال سوئز در مصر به دریای سرخ و در شرق از طریق تنگه‌های داردانل و بسفر به دریای مرمره و دریای سیاه وصل می‌شود.

نام مدیترانه از واژه لاتین مدی (میان) و ترا (زمین) به معنی دریای میان سرزمین‌ها گرفته شده‌است که در منابع عربی و اسلامی از این دریا به دریای روم، دریای سفید و دریای میانه (بحرالروم، بحر متوسط، بحر ابیض) نیز یاد شده‌است. دریای فلسطین، دریای بزرگ و دریای مغرب از دیگر نام‌های قدیمی آن در متون شرقی است.

وسعت این دریا بیش از 2.5 میلیون کیلومتر مربع است که میانگین عمق آن ۱۵۰۰ متر و عمیق‌ترین نقطه ثبت‌شده آن ۵٬۲۶۷ متر در محلی به نام ژرفنای کالیپسو در دریای ایونی است.

دریای مدیترانه از نظر آب و هوای دارای تابستان‌های گرم، مرطوب، و گاه خشک و زمستان‌های معتدل و بارانی است. فراورده‌های کشاورزی در منطقه این دریا عبارنتد از زیتون، انگور، پرتقال، نارنگی و چوب‌پنبه.

کد خبر 416531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha