نوحه نواهایی از جنس جنوب «اهل ماتم ١ و ٢» اثر محسن شریفیان است. شریفیان یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی است که بیشتر در زمینه موسیقی جنوب کشور فعالیت می‌کند.

موسیقی محرم

موسیقی سوگواری در بوشهر، از نظر تنوع و کثرت ملودی، بخش اعظم موسیقی این منطقه را شامل می‌شود. این نوع موسیقی از نظر تعلق ملودی و مضمون با آیین‌های مذهب شیعه پیوند یافته است. در مجموعه دوم که ٢٤ قطعه داشت و لالایی‌های علی‌اصغر(ع)، نواهای سنج دمام بوشهر و برازجان و ذکر تشییع جنازه ازجمله قطعات آن بوده‌اند.

  • آلبوم ماه نی با صدای امیرحسین مدرس

«ماه نی» نخستین آلبوم مستقل امیرحسین مدرس است که در آن بازسازی و باز‌خوانی 12نوحه قدیمی را به‌منظور ایجاد ارتباط بیشتر با نسل امروز، همراه آلات صوتی نو و موسیقی الکترونیک انجام داده است. در آلبوم‌ماه نی، از اطلاعات نوحه‌خوان‌های قدیمی تهران بهره گرفته شده و حمیدرضا صدری با حفظ ملودی‌های اصلی نوحه‌ها، روی آنها آهنگ گذاشته است. این آلبوم را مرکز موسیقی سازمان تبلیغات اسلامی، در سال۱۳۸۵ تولید و روانه‌ بازار کرده است. آلبوم «خورشید» یکی دیگر از آثاری‌ است که با الهام از نوحه‌های قدیمی، بازسازی و بازخوانی شده است. این آلبوم را می‌توان ادامه کار مدرس و مکمل آلبوم ماه نی به‌شمار آورد. علیرضا صالحی‌نژاد برای ساخت آهنگ این آلبوم، ساختار کلاسیک موسیقی را حفظ کرده و به سمت موسیقی پاپ نرفته است؛ صالحی‌نژاد در آهنگسازی خود، بیشتر وجه حماسی واقعه عاشورا را مدنظر قرار داده است. آوازها نیز در دستگاه‌های شور، ماهور، دشتی، بیات ترک و افشاری خوانده شده است. همچنین در آلبوم خورشید از اشعار محمدسعید میرزایی، شاعر آیینی کشور استفاده شده و امین تارخ، 3 قطعه شعر، با فضای عاشورا و محرم را در آن دکلمه کرده است. این آلبوم در مؤسسه فرهنگی هنری خورشید هشتم تولید شده است.

  • آلبوم غریبانه با صدای غلامعلی کویتی‌پور

غلامعلی کویتی‌‌پور یکی از مشهور‌ترین نوحه‌خوانانی است که آثارش حتی به فرمی متفاوت از موسیقی عاشورایی راهی به فضای پاپ یافت و با عنوان «غریبانه» همچنان در ایام محرم شنیده می‌شود. اکثر قطعات آلبوم غریبانه که با آهنگسازی مجید رضازاده همراه است،از تنظیمی ارکسترال برخوردار بوده و حتی موسیقی الکترونیک نیز در آن به‌کار گرفته شده است. از طرفی انعکاس گسترده این آلبوم،کویتی‌پور را بر آن داشت تا آلبوم «غریبانه ۲» را با موضوع دفاع‌مقدس منتشر کند. سبک خاص نوحه‌سرایی کویتی‌پور و حزن نشسته در صدای او ترکیبی خاص و متفاوت را میان آثار عاشورایی پدید آورده و با استفاده از تم موسیقی جنوبی، فرمی منحصر به فرد را رقم زده است.

  • آلبوم گلچین با صدای محمد اصفهانی

در کارنامه کاری محمد اصفهانی، آثار مذهبی متعددی به چشم می‌خورد و در نخستین آلبوم این خواننده، ۹ قطعه با نام «گلچین» توسط شرکت سروش به بازار عرضه شد که در وصف امام‌حسین(ع) است و به انعکاس عزاداری مردم می‌پرداخت؛ قطعاتی چون «سقای تشنگان» و «نوگل نینوا» با اشعاری از احمد عزیزی، سپیده کاشانی و قیصر امین‌پور و آهنگسازی و تنظیم فریدون شهبازیان، علی بکان، محمد میرزمانی، منوچهر بیگلری و شهریار فریوسفی که بارها در این سال‌ها از شبکه‌های تلویزیونی پخش شده است.

  • تازه‌ترین آلبوم‌های سوگواری برای محرم

«ساقی سرمست» اثر آریا عظیمی‌نژاد و محمدعلی کریمخانی یکی از پرمخاطب‌ترین آلبوم‌های عاشورایی است، اثری که در‌ سال ٩١ و با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد به بازار عرضه شد و قطعاتش هر ‌سال در ایام منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود. آلبوم ساقی سرمست شامل ١٢ قطعه استآلبوم وداع با صدای حسام ‌الدین سراج

آلبوم «وداع» به‌دلیل مدت زمان مطلوب جهت تولید، تبدیل به اثر برجسته‌ای در میان آثار موسیقایی عاشورا شد و همچنان پس از سال‌ها قابلیت ارزنده‌ای در رجوع مخاطبان نینوایی را داراست. در این آلبوم از شعرهای عمان سامانی استفاده شده که از مطرح‌ترین شاعران عاشورایی است. حسام‌الدین سراج که پیش از این آلبوم، اثر دیگری با نام «نینوا» را در سال ۱۳۵۹ منتشر کرده بود، در وداع باتوجه به نوایی آراسته با شعر و تنظیمی حرفه‌ای، مرثیه‌ساز مظلومیت سالار شهیدان کربلاست. در این میان همراهی دکلمه‌های اصغر فردی با آواز و تصنیف‌‌های حسام‌الدین سراج و تنظیم سیدمحمد میرزمانی، مجموعه‌ای قابل توجه را شکل داده است. نکته قابل تامل دیگر در این آلبوم، سوز نهفته در عناصر شکل‌دهنده آن بوده که در لحن دکلمه،صدای موسیقی و تنظیم آلبوم با سازهایی چون نی و عود به وقوع پیوسته است.

  • آلبوم مولای عشق با صدای علیرضا عصار

عصار در اسفندماه ۱۳۸۲ آلبومی با نام «مولای عشق» را در ۹ قطعه به بازار فرستاد که تمام اشعار این مجموعه از سروده‌های مهدی شریفی بوده و فواد حجازی، نیز وظیفه آهنگسازی را برعهده داشته است.
آلبوم مولای عشق در فضایی سمفونیک و در راستای موسیقی کلاسیک و به شکلی روایی سعی دارد اتفاقات و نبردها و حضور یاران اباعبدالله الحسین(ع) را در صحرای کربلا منعکس کند.

کد خبر 416340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha