محمد سرابی-خبر‌نگار: مدیریت یکپارچه شهری تنها با شهر هوشمند ممکن خواهد شد.

شهر

این سخن شرکت‌کنندگان در «دومین نشست هم‌اندیشی نخبگان شهر تهران با حضور صاحب‌نظران شهر هوشمند» بود که با حضور شهردار برگزار شد. استدلال نخبگان حوزه فناوری اطلاعات این بود که برای ارتباط میان حوزه‌های مختلف شهری از آب و برق تا آموزش و پرورش باید سامانه‌های مجهزی به‌کار گرفته شود که فراتر از شهر الکترونیک است.

شهردار تهران در این برنامه اظهار کرد: انتظار ما از صاحب‌نظران‌مان این است که تجربه‌های خود را انتقال دهند اما بیشتر وقت‌مان را به بیان چالش‌ها می‌گذرانیم. امسال 70سال از برنامه توسعه مصوب شده در مجلس می‌گذرد که گروه هاروارد برای ایران تنظیم کرد. اگر الان هم ببینیم چیزی بیشتر از آن نیست. به‌عنوان مثال آن زمان هم گفته شده بود اگر قرار است منابع نفتی را به فروش برسانیم باید صرف پروژه‌های زیربنایی شود اما الان می‌بینیم که 95درصد بودجه‌ها صرف مخارج جاری می‌شود و اگر چیزی باقی بماند به بخش عمرانی می‌رسد.

سید محمدعلی افشانی اظهار کرد: انتظار ما این است که دوستان تجربه و دانش خود را ارائه کنند. توسعه فرایندی پیچیده، مستمر، تاریخی و تدریجی است. باید فرایندی فکر کنیم، اما نتیجه را نیز باید مدنظر قرار دهیم لذا تقاضای من این است که تجارب خود را به‌صورت مکتوب در اختیار ما قرار دهید. قطعا توسعه الگوبردار نیست و نمی‌شود آن را کپی کرد.

شرایط زیست فرهنگی و اجتماعی هر جامعه را باید مدنظر قرار داد البته استفاده از تجربه بشری هزینه‌ها را کم و زمان را کوتاه می‌کند. برای همین باید ببینیم در انتهای این جلسه ما و جلسه‌های دیگر چه چیزی برای تدوین برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری به‌دست می‌آید.

شهردار گفت: هر برنامه ذهنی و تئوریک تا به عرصه عمل در نیاید کامل نمی‌شود. یکی از نخستین کار‌هایی که باید انجام دهیم هوشمندسازی روند صدور پروانه به‌طور کامل است. با هوشمندسازی این روند افراد می‌توانند هزینه صدور پروانه را در تمام سطح شهر به‌صورت هوشمند محاسبه و آن را پرداخت کنند. این یعنی کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان تلف شده.
او اظهار کرد: در مراحل بعد باید تمام پارک‌های حاشیه‌ای هوشمندسازی شوند به شکلی که راننده از فاصله دور بداند که کجا پارک حاشیه‌ای خالی وجود دارد، پول آن را پرداخت و محل آن را رزرو کند.

شهردار تهران تصریح کرد: در آبیاری فضای سبز نیز که امروز یکی از معضلات ما محسوب می‌شود می‌توانیم از هوشمندسازی بهره بگیریم و به این ترتیب مشخص کنیم در چه زمانی و به چه میزانی فضای سبز سطح شهر آبیاری شود. در حوزه روشنایی و مصرف برق هم که امسال با معضلات بسیاری مواجه شدیم و ناچار بودیم ساعت کار اداری را عوض کنیم، باید از هوشمندسازی بهره گرفت.

  • کاملا هوشمند، نه فقط الکترونیک

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: حمل‌ونقل یکی از مسائل مهم شهر تهران است، اما در این زمینه جوانان صاحب اندیشه و هوشمند وارد شدند و با ایجاد سامانه‌های تاکسی اینترنتی روی گوشی‌های هوشمند کار را پیش بردند. به‌عنوان مثال یکی از این شرکت‌ها بیش از 7هزار نفر را استخدام کرده است که باید برای این کارآفرینی از آنان تقدیر شود.

پروانه مافی درباره بایدها و نبایدهای پروژه هوشمندسازی شهر تهران افزود: در این زمینه به 4محور اشاره می‌کنم. شهر هوشمند، حوزه‌های مغفول‌مانده در این فرایند، نقش دستگاه‌های قانونگذار شهری و راهکار تحقق مدیریت هوشمند باید مورد نظر قرار گیرند. اگر در این عرصه برنامه مشخصی نداشته باشیم همین اتفاقی می‌افتد که تا حالا افتاده است.

او گفت: کلیپی را دیدیم که نشان می‌داد مردم شهر تهران در مورد شهر هوشمند هیچ‌چیزی نمی‌دانستند و این یعنی ما در مقایسه با کشورهایی که از این فناوری استفاده می‌کنند در آغاز راه هم نیستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: شهر هوشمند متفاوت از شهر الکترونیک یا ابزارهای دیجیتال است و در تعریف مدیریتی جای می‌گیرد که بر استفاده از داده‌ها و آمار و اطلاعات متکی است.مافی گفت: شهر هوشمند شهری است که به زندگی بهتر مردم کمک کند تا زندگی آسان‌تر و ارزان‌تر شود. علاوه بر این در شهر الکترونیک حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌شدت درگیر می‌شوند.

او درباره قوانین مورد نیاز برای شهر هوشمند گفت: نخستین قانون شهرداری‌ها حدود 10سال قبل نوشته شده و در این مدت دائما اصلاح شده است. اکنون برای ایجاد شهر هوشمند باید درباره دیگر شهر‌های جهان که به این شیوه اداره می‌شوند، تحقیق کنیم. این حرف به معنی حذف بخش خصوصی نیست اما درصورتی که بخواهیم مدیریت یکپارچه شهری را ایجاد کنیم باید دستگاه‌های مختلف در یک طرح جامع پیوند خورده باشند.

  • برنامه سوم توسعه شهر

حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران: برنامه سوم توسعه شهر تهران در مرحله تدوین این است و تا ۱۰ روز دیگر به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم می‌شود. یکی از برنامه‌هایی که شورای شهر مقرر کرده است تا در برنامه سوم توسعه شهر تهران به آن پرداخته شود، شهر هوشمند است. معتقدیم فناوری اطلاعات نه یک ابزار بلکه یک راهبرد برای دستیابی به توسعه است و در حوزه توسعه شهری اهمیت این استراتژی خیلی بیشتر از دیگر حوزه‌هاست. حل مشکلات و دستیابی به حکمرانی خوب شهری که امکان نظارت مردم را هم فراهم می‌کند، جز با استفاده از این فناوری امکان‌پذیر نیست.

  • ماموریت فرابخشی

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران: در برنامه توسعه دوم شهرداری تهران، توسعه هوشمند به‌عنوان یک ماموریت فرابخشی در تمام حوزه‌های شهری دیده شده است. امسال چاره‌ای نداشتیم جز اینکه ۲۰ درصد از بودجه را به‌دلیل ضرورت‌های انقباضی ببندیم، اما در ماموریت هوشمند‌سازی‌ شهر، بودجه افزایشی است و ۲۰ درصد هم افزایش داشته است. برنامه سوم توسعه باید تا آذر بسته شود، چرا که در آن زمان باید برنامه بودجه سال ۹۸ را هم تحویل دهیم. امیدوارم شهرداری در دهه سوم شهریور، برنامه سوم توسعه را با جزئیات به شورا تحویل دهد.

کد خبر 416291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha