چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در حاشیه همایش اقتصادی ولادی وستوک روسیه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

رهبران چین و ژاپن در روسیه دیدار کردند

به گزارش ایرنا، 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین در آغاز این دیدار گفت ما باید به همکاری و ترویج روابط چین و ژاپن ادامه دهیم تا پیوندی با ثبات بسازیم که برای دستیابی به توسعه بیشتر در مسیر رو به جلو در حرکت باشد.

وی خاطرنشان کرد که اکنون اوضاع بین‌المللی با تغییرات پیچیده روبرو است و عوامل نامشخص و بی‎ثبات‎ کننده افزایش پیدا کرده است. چین و ژاپن به عنوان دو اقتصاد عمده جهان و دو کشور مهم منطقه، باید به صورت مشترک در راه حفظ صلح، ثبات، توسعه و شکوفایی جهان و منطقه نقشی سازنده‌ ایفا کنند.

او گفت: در روزهای اخیر تحت تلاش ‌های مشترک دو کشور، روابط چین و ژاپن وارد مسیر عادی شده و این یک فرصت مهم برای بهبود و توسعه روابط است.

شی همچنین همدردی خود را به خاطر وقوع توفان و زمین لرزه چندی پیش در ژاپن و تلفات سنگین آن به شینزو آبه ابراز کرد.

'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار گفت ژاپن امیدوار است با نزدیک‎تر شدن روابط چین و ژاپن، شکوفایی مشترک دو کشور محقق شود.

'آبه' تصریح کرد: ژاپن مایل است با تلاش ‌های مثبت و رفت و آمد مقام‎ های عالی ‌رتبه دو کشور، روند بهبود و توسعه روابط دو کشور تسریع شود.

وی گفت: افق همکاری بین ژاپن و چین در حال گسترش است و روابط بین دو کشور اکنون در مسیری عادی قرار دارد.

ژاپن و چین چهلمین سالگرد معاهده صلح و دوستی دو جانبه که در روز 23 اکتبر 1978 اجرایی شد را جشن می گیرند و حرکت و تلاش رو به افزایشی میان این دو برای بهبود روابط وجود دارد.

آبه امیدوار است تا محیطی برای بهبود روابط دوجانبه از جمله دیدارش از چین در ماه آینده و آغاز دوباره تبادلات رهبران را ایجاد کند. تمهیدات برای دیدار آبه از چین در ماه اکتبر، در جریان است.

دیدارهای دوجانبه گذشته از سوی رهبران این دو کشور در سال 2011 میلادی بود.

کد خبر 416288

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha