تجمع مقابل سفارت ایران در فنلاند اگرچه با بازداشت ۴ مهاجم به پایان رسید اما همچنان ابهاماتی درباره تعرض اخیر به سفارت ایران در این کشور و حمله مشکوک به کنسولگری ایران در بصره وجود دارد.

حمله به سفارت ایران

روز دوشنبه یک تجمع اعتراضی در نزدیکی سفارت ایران در فنلاند برگزار شد و معترضان با حمله به سفارت تهران خساراتی به آن وارد کردند.به گفته مقامات امنیتی فنلاند، در نتیجه این حمله یک پرچم ربوده و به آتش کشیده شد. معترضان همچنین به سمت هلی‌کوپتری که بر فراز سفارتخانه در حال پرواز و فیلمبرداری از حادثه بود، سنگ پرتاب کردند.

پلیس علاوه‌ بر این اعلام کرد که دست‌کم ۱۵۰ نفر در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بودند اما هیچ‌کس زخمی نشده است.

بنابر اعلام پلیس هلسینکی، 3 نفر به اتهام برهم زدن آرامش دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شده‌اند و یک نفر دیگر نیز به‌دلیل مقاومت و خشونت در برابر نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش شبکه رادیویی وای.ال.ای، مقامات از قبل در جریان برگزاری این تجمع اعتراضی که قرار بوده از ساعت یک تا 3 بعدازظهر روز دوشنبه در نزدیکی سفارت تهران واقع در شرق هلسینکی برگزار شود، بوده‌اند اما در جریان این اعتراض شرکت‌کنندگان به سمت سفارت ایران حمله برده‌اند. پلیس هلسینکی وعده داده است که اطلاعات بیشتری را ارائه دهد.تارنمای خبری دیلی‌فنلاند هویت مهاجمان را گروهی «آشوبگر» اعلام کرد.

با این حال یک منبع آگاه به خبرنگار همشهری گفت: مهاجمان عوامل پژاک و پ‌ک‌ک بوده‌اند. به گفته او، عوامل این دو گروهک از کشورهای ایران، عراق و ترکیه در کشورهای اسکاندیناوی پیوستگی و سازماندهی دارند و معمولا تجمعاتی از این دست را نسبت به ایران و ترکیه دارند.

او در عین حال با اشاره به وضعیت جغرافیایی محل سفارت ایران در هلسینکی و نیز اشراف اطلاعاتی پلیس فنلاند نسبت به مهاجران، از وقوع این حادثه و اهمال صورت گرفته توسط پلیس ابراز تعجب کرد و گفت: معمولا هر سال چندبار عوامل گروهک‌های ضد‌انقلاب ازجمله گروهک‌های تجزیه‌طلب در فنلاند مقابل سفارت ایران تجمع دارند اما همیشه پلیس حفاظت خوبی از سفارت ایران به عمل می‌آورد؛ به همین دلیل کوتاهی پلیس و تعرض به سفارت ایران مشکوک است. در عین حال رسانه‌های فنلاند گزارش داده‌اند مهاجمان اقدام به پرتاب سنگ به سمت پلیس کرده‌اند.

فنلاند کشوری در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپاست که معمولا رابطه دیپلماتیک خوبی با ایران داشته است. به تازگی ایران یک زن را برای تصدی سفارت ایران در فنلاند برگزیده است؛ پروین فرشچی، دومین زنی است که از بعد از پیروزی انقلاب به سمت سفیر منصوب می‌شود.

هفته قبل هم برخی مهاجمان که هویت آنها اعلام نشد اما به حزب بعث عراق و جریان‌های سعودی نسبت داده شده‌اند با حمله به کنسولگری ایران در بصره در اقدامی مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی به آن تعرض کردند و کنسولگری را به آتش کشیدند. ایران سفیر عراق را احضار کرد و خواستار برخورد سریع با عوامل تعرض شد. با این حال دیروز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از سرگیری فعالیت‌های کنسولگری ایران در بصره را در ساختمانی جدید اعلام کرد. حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در خارج از کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

ماه قبل تصاویری از تعرض به سفارتخانه‌های ایران در سوئد، نروژ و هلند منتشر شد که نشان می‌داد عوامل یک گروهک ضد‌انقلاب با اسپری و رنگ اقدام به وارد کردن خساراتی به سفارت ایران کرده‌اند. روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ هم اعضای یک گروهک با حمله به سفارت ایران در لندن، وارد فضای سفارت ایران در این شهر شدند و در نهایت با دستگیری متعرضان به سفارت ایران در انگلیس، این غائله به پایان رسید. اعضای آن فرقه با شعارهای افراطی پرچم ایران را کندند، با این حال سفارت ایران در لندن اعلام نکرد سرنوشت مهاجمان به سفارت که توسط پلیس لندن بازداشت هم شدند چه شد.

کد خبر 416277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha