همشهری آنلاین: روابط روسیه و چین هر روز بیشتر از قبل نزدیک می شود و عمق روابط راهبردی مسکو و پکن و مشارکت استراتژیک آنها را می‌توان در نشست اخیر سران دو کشور در خاور دور روسیه و تلاش مشترک سران آنان برای پختن بلینی غذای معروف روس‌ها تا شرکت چینی‌ها در بزرگترین رزمایش تاریخ روسیه دید.

 مشارکت چین و روسیه از پختن بلینی تا رزمایش نظامی

به گزارش ایرنا از مسکو، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روز گذشته در حاشیه چهارمین همایش اقتصادی شرق در جزیره روسکی بندر ولادی وستوک علاوه بر دیدار، گفت وگو و عقد قراردادهای تجاری، به آشپزی پرداختند تا به جهان این پیام را مخابره کنند که اعتماد دو کشور به یکدیگر فراتر از روابط تجاری است.

پوتین در دیدار رسمی با همتای خود نیز، چین را مهم ترین شریک روسیه در جهان خواند و تاکید کرد توسعه روابط با چین که روس هااز آن به کیتای یاد می کنند نخستین اولویت سیاست خارجی کرملین است تا آب پاکی را روی دست غربی ها ریخته باشد که مدعی هستند برای بازکردن آغوش خود به روی روسیه، مسکو باید تابع فرمان آنان باشد.

بسیاری از کارشناسان روس معتقدند که روسیه امروز بیش از هرزمانی به گسترش روابط خود با شرق از جمله چین فکر می کند چرا که هر روز بر فشار تحریم های یکجانبه آمریکا علیه این کشور افزوده می شود و هر از چند گاهی از غرب بسته های جدید تحریمی از راه می رسند.

آمریکا اخیرا وعده داده است که در ماه نوامبر (آبان ماه) نیز بسته جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه اعمال کند.

کارشناسان روس در خصوص رویکرد چین نیز می گویند، رهبری چین نیز از این تلاش روسیه برای گسترش همکاریهای راهبردی در عرصه های گوناگون استقبال می کند و این حرکت دو سویه در روابط دو کشور باعث تحکیم پایه های مشارکت راهبردی بر اساس اصل رعایت منافع متقابل و مقابله با فشارهای آمریکا شده است.

  • استفاده بیشتر روسیه و چین از ارز ملی در همکاریهای اقتصادی

اما روسیه و چین برای مقابله با سیاست های مخرب آمریکا علیه دو کشور، قدم هایی برداشته اند که مهمترین آنها سیاست مقابله با دلار است که ترامپ را به شدت نگران کرده است. چرا که جایگاه دلار در روابط بین الملل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روسیه و چین از دو سال پیش تاکنون از ارزهای ملی برای مبادلات بازرگانی و همکاریهای اقتصادی استفاده می کنند هر چند که استفاده از واحد های پولی محدود است.

ولادیمیر پوتین پس از دیدار با رئیس جمهوری چین از توافق دو کشور برای استفاده بیشتر از ارزهای ملی در مبادلات تجاری خبر داده است.

  • افزایش سطح مبادلات بازرگانی

در دیدار روسای جمهوری روسیه و چین موضوع افزایش مبادلات بازرگانی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در نیمه نخست سال جاری میلادی (دی 96 تا مرداد 97) 50 درصد افزایش یافته و به گفته پوتین با برنامه ریزی دو کشور بزودی به 100 میلیارد دلار می رسد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است روسیه و چین برای رساندن ارزش روابط اقتصادی دو کشور از 68 میلیار دلار در سال 2015 به 200 میلیارد دلار تا سال 2020برنامه ریزی کرده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: پکن شریک راهبردی اقتصادی مسکو بشمار می رود و همکاری های روسیه و چین نمونه ای از روابط عالی دو کشور در قرن بیست و یکم است.

لاوروف ادامه داد: برای توسعه روابط پکن و مسکو موضوع ها نادیده گرفته نمی شود بلکه طرفین با توافق و مذاکره دوستانه همراه رایزنی مسائل را حل می کنند.

اجرای پروژه های مشترک در دستور کار است

روسای جمهوری روسیه و چین در بیانیه‌ای در پایان دیدار خود در ولادی وستوک اعلام کردند دو کشور 73 پروژه مشترک به ارزش 100 میلیارد دلار را آغاز خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، چین و روسیه تاکنون پروژه‌هایی به ارزش 4.6 میلیارد دلار را اجرا کرده‌اند.

مهم ترین پروژه صنعتی روسیه و چین، طرح نیروگاه هسته ای تیان وان چین است که چهار بلوک آن با مشارکت شرکت دولتی روس اتم ساخته شده و در ماه مارس 2019 چهارمین بلوک این نیروگاه به بهره برداری می رسد.

  • رویکرد نگاه به شرق روسیه

مسکو از سال 2014 پس از روبرو شدن با موج اقدام های اقتصادی و نظامی ضد روسی آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو بر سر پرونده اوکراین، گرایش بیشتر به شرق بویژه چین را در دستور کار قرار داده و افزون بر همکاری های اقتصادی، همگرایی های نظامی را نیز دنبال می کند.

در این زمینه می توان به قرارداد تحویل سامانه های پدافند موشکی اس 400 به پکن اشاره کرد که تنها فروش خارجی آن بشمار می رود.

روسیه و چین همچنین همکاری های نظامی و امنیتی خود را گسترش داده اند و چندی پیش واحدهای ارتش روسیه در رزمایش مشترک با چین در این کشور شرکت کردند و همینک نیز رزمایش وستوک-2018 بزرگترین رزمایش تاریخ روسیه در مناطق شرق و سیبری روسیه جریان دارد که واحدهایی از چین نیز در آن شرکت دارند.

مسکو و پکن در عرصه بین المللی نیز همکاری گسترده دارند و در چارچوب گروه بریکس، سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر همکاری می کنند و دو کشور از اعضای گروه 1+4 برای رفع اختلافات درباره برنامه هسته ای ایران هستند که از برجام حمایت می کنند.

اعزام بزرگترین هیات تجاری به چهارهمین همایش اقتصادی خاور دور روسیه از سوی چینی ها و اظهارات دیروز شی جین پینگ رئیس جمهوری چین مبنی بر آمادگی این کشور برای گسترش روزافزون روابط در تمامی حوزه ها، گویای این واقعیت است که دو عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد بیش از هر زمانی به یکدیگر نزدیک شده اند و به دنبال عمق بخشیدن بیشتر به روابط راهبردی خود هستند مساله ای که به نظر می رسد بیش از همه غربی ها مخصوصا اروپایی ها همسایه غربی روسیه را نگران خواهد کرد.

کد خبر 416249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha