همشهری آنلاین: مجلس نمایندگان افغانستان با توجه به افزایش ناامنی‌ها و حملات تروریستی علیه مردم بی دفاع با اکثریت آراء تصویب کردند که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن برای بازنگری در دستور کار مجلس قرار گیرد.

 افغانستان در پیمان امنیتی با آمریکا بازنگری می کند

به گزارش ایرنا، «همایون همایون» معاون اول مجلس افغانستان که ریاست نشست روز چهارشنبه را برعهده داشت، از اعضای مجلس خواست که درباره بازنگری پیمان امنیتی با آمریکا نظر خود را اعلام کنند که اکثریت نمایندگان کارت موافق خود را بالا گرفتند.

تعداد حاضرین مجلس در زمان رای گیری 118 تن بود که به جز دو مخالف، باقی نمایندگان رای به ورود مجلس برای بازنگری این پیمان نامه امنیتی دادند.

رئیس جلسه البته از نمایندگان انتقاد کرد و گفت که در روز نخست که درباره سرنوشت پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا رای گیری شد ، نمایندگان عجله کردند و بدون بررسی پیامدهای و ابعاد محتمل بر آن، رای به تایید امضا دولت دادند و امروز فهمیده اند که باید در باره آن بازنگری کنند.

«حبیبه دانش» نماینده استان هلمند در مجلس نمایندگان افغانستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت که آنها خواستار بازنگری پیمان امنیتی کابل- واشنگتن هستند تا این پیمان به شکلی عملی شود و مفاد آن طوری اجرایی گردد که تامین کننده روند بهبودی امینت باشد و اگر این ظرفیت را ندارد ، لغو شود.

وی گفت که آنها رای دادن تا یک روز نشست مجلس در آینده نزدیک به بررسی این پیمان اختصاص داده شود و در باره آن تصمیم نهایی گرفته شود اما روز معینی برای بحث در باره این پیمان نامه مشخص نشد و قرار است هیأت اداری مجلس روز بازنگری و بحث درباره پیمان امنیتی با آمریکا را تعیین کند.

نارضایتی از کارآمد نبودن پیمان امنیتی کابل- واشنگتن که در هشتم مهرماه سال 1393 امضا شد و مجلس نمایندگان افغانستان نیز آن را تائید کرد، در افغانستان بالا گرفته است و به همین دلیل مجلس خواستار بازنگری در آن شده است.

این پیمان نامه امنیتی آن طور که طرف افغان تصور می کرد ضامن برقراری امنیت و ثبات و همچنین بهبود روند مبارزه با تروریست و تحقق صلح در این کشور نشده ، هر چند مفاد آن نشان می دهد که آمریکا از ابتدا هم قرار نبوده است که به چنین اهدافی دست یابد.

کد خبر 416246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha