پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: برای نذری دادن تا حد امکان از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده نکنیم و اگر هم مجبور به استفاده بودیم از نوع تجزیه‌پذیر استفاده کنیم.

از ظروف پلاستیکی برای پخش نذری استفاده نکنیم

به گزارش ایسنا، ژیلا مهدی آقایی گفت: سالانه ۱.۲ میلیون تن پلاستیک وارد چرخه زباله می‌شود که معادل ۱۰ درصد از کل پسماند شهری است این در حالیست که فقط برای ۵.۱ میلیون تن بطری پلاستیکی معادل ۴۷ میلیون گالن نفت و حجم زیادی انرژی مصرف‌شده و گاز گلخانه‌ای منتشر می‌شود. در واقع نفت را وارد چرخه پسماند می‌کنیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست ادامه داد: پلاستیک‌ها ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال در طبیعت سالم می‌مانند و بعد از آن تجزیه‌شان آغاز می‌شود. حدود ۱۰۰۰ سال این تجزیه طول می‌کشد البته انواع تخریب‌پذیر زودتر تخریب می‌شوند اما همچنان مضر هستند و خاک را آلوده می‌کنند.

وی در ادامه با ارایه پیشنهاد جایگزین کردن انواع ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به‌جای ظروف پلاستیکی گفت: زباله‌های پسماند نذری چه با غذا باقی بماند چه به‌صورت ظرف خالی باعث آلودگی خواهد شد. باید سعی کنیم کمترین استفاده را از این ظروف داشته باشیم. اگر می‌خواهیم از نوشیدنی‌های نذری استفاده کنیم، همراه داشتن لیوانی کوچک حجم زیادی اشغال نمی‌کند.

آقایی افزود: مورد مهم بعدی این است که جمع‌آوری ظروف انجام شود و هیئت‌ها خودشان را موظف به جمع‌آوری و تفکیک ظروف مانده از نذری‌شان کنند. در حال حاضر، سازمان بازیافت شهرداری نیز مکان‌هایی را دارد که این ظروف را برای بازیافت تحویل می‌گیرد.

وی از مردم نیز خواست حداقل زباله‌های خودشان را جمع‌آوری کنند و با اشاره به همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در این ماجرا گفت: در ایام محرم بسیاری از سمن‌ها با ما همراهی می‌کنند. کاورهای مخصوصی دارند که با آن شناسایی‌ می‌شوند و زباله‌ها را جمع می‌کنند. این گروه‌ها معمولاً بعد از مراسم عاشورا بسیج می‌شوند البته از سمن‌ها خواهش می‌کنیم با اداره کل محیط زیست استان‌ها هماهنگ باشند. شهرداری‌ها نیز با ما همراه‌ هستند و امیدواریم این فعالیت‌ها هر سال بیش از سال قبل نمود پیدا کند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به این که سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز حذف ظروف یک‌بار مصرف را از سال گذشته شروع کرده است، گفت: معتقدیم هر سازمانی هر توصیه‌ای که می‌خواهد داشته باشد باید از خودش شروع کند. به همین دلیل از بهمن سال گذشته ابلاغی با امضای رییس سازمان، در سطح سازمان حفاظت محیط ‌زیست وادارات تابعه مبنی بر ممنوعیت استفاده از آب بطری پلاستیکی انجام شد. استفاده از ظروف یک‌بار مصرف در پذیرایی‌ها نیز حذف‌ شد. سعی ما این است که بخشنامه به‌صورت کامل اجرا شود. معتقدیم که هر کاری را باید از خودمان شروع کنیم، حفظ محیط ‌زیست نیز برای ما مهم است و از نگاهی دیگر اگر آب شرب ما مشکلی ندارد پس دلیلی ندارد از آب‌معدنی و بطری استفاده کنیم. مگر در جاهایی از کشور که آب شرب تائید نشده یا در دسترس نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست وی درباره تمهیدات سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ایام محرم گفت: جلساتی با سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اربعین برگزار کردیم. مکاتباتی نیز انجام‌ شده تا از ظرفیت روحانیان و مبلغان که در همه نقاط کشور هستند، برای تبلیغ در حوزه حفظ محیط ‌زیست و اهمیت آن با توجه به آموزه‌های اسلام انجام شود. همچنین توجه مردم به مضرات ظروف یک‌بار مصرف جلب شده برای جمع‌آوری زباله‌ها از همکاری مردم استفاده شود. امیدواریم مجموع این‌ کارها در کنار هم نتایج خوبی برای حفظ محیط‌ زیست به همراه داشته باشد.

آقایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در مکتب اسلام و قران کریم بارها به بحث منابع طبیعت و محیط زیست اشاره‌ شده است حتی بسیاری از سوره‌ها از عناصر طبیعت وام گرفته‌ شده که خودش اشاره‌ای از اهمیت دادن دین ما به موضوع طبیعت است. طبیعت مخلوق خداوند است و خدا به‌ اندازه همه انسان‌ها و حتی نسل‌های بعدی منابع مختلف را فراهم کرده است. در واقع این درست مصرف نکردن ماست که طبیعت را با مشکل منابع روبرو می‌کند.

وی ادامه داد: اگر خودمان را مهیا می‌کنیم تا برای سومین امام شیعیان سوگواری کنیم، باید توجه کنیم که این موضوع باید به اعتقادات قلبی و البته دینی ما گره بخورد.

آقای با اشاره به افزایش فعالیت هیئت مذهبی در ماه محرم و صفر گفت: دهه ابتدایی محرم و ایام اربعین، هیئت‌های مذهبی فعالیت بیشتری دارند. مردم هم نذوراتی دارند که بیشتر در ظروف یک‌بار مصرف سرو می‌شود. شاید به‌ندرت به این موضوع دقت کرده باشیم که مصرف همین ظروف یک‌بار مصرف که نوشیدنی و خوراکی داغ را در آن سرو می‌کنیم، می‌تواند از نظر بهداشتی ایجاد مشکل کند. همه این‌ها با اعتقادات و آنچه اسلام وظیفه ما کرده تا از سلامت خود و محیط زندگیمان محافظت کنیم منافات دارد.

وی درباره بحث بهداشتی ظروف یک‌بار مصرف گفت: طبق گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌شده، نوشیدنی‌ها و غذای داغ وقتی وارد ظروف پلاستیکی می‌شوند باعث ورود ریزپلاستیک‌ها به بدن و متعاقب آن ایجاد مشکلاتی برای سلامتی می‌شود. پلاستیک‌هایی که بعد از این ایام می‌بینیم و حتی سطل‌های زباله پاسخگوی حجمشان نیست، برای آب، خاک و سلامت مضر است.

کد خبر 416238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha