محمد سرابی-خبر‌نگار: مشکلات مالی نه‌تنها در میان شهروندان عادی بلکه در میان مدیران ارشد نیز موضوع اصلی است؛ حتی در جایی که جشن پایان یک پروژه بزرگ شهری برگزار می‌شود.

افتتاح پروژه شهری

شهردار تهران نیز وقتی در مقابل نمایندگان مجلس و شورای شهر، کارکنان پروژه، مسئولان شهری و گروه‌های مختلف مردم سخن می‌گوید، صحبت‌های خود را به تأمین منابع مالی اختصاص می‌دهد چنان‌که او در مراسم افتتاح تونل آرش- بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که در شرایط کنونی مسئله مهم برای شهرداری تهران تأمین منابع مالی است که البته لایحه درآمد پایدار شهرداری هم در دولت تصویب شده است.

مراسم افتتاح این تونل ترافیکی که قرار بود تا پایان شهریور افتتاح شود، در میانه ماه برگزار شد. بسیاری از مردم و مدیران جایی در عمق زمین محدوده خیابان ولیعصر که حفاری و ساخت آن 2سال قبل آغاز شده بود و اکنون دیواره‌های بتنی و آسفالت خط‌کشی‌شده آن آماده انتقال ترافیک در یکی از پر عبور و مرورترین مناطق شهر است، حاضر شدند تا آغاز به کار همزمان 4 پروژه شهری را جشن بگیرند.

‌سید‌محمد‌علی افشانی‌ در این مراسم با اشاره به لایحه درآمد پایدار شهرداری گفت: از این بابت از آقای رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به‌دلیل کمکی که به مدیریت شهری کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از نمایندگان مجلس به‌ویژه آقای الیاس حضرتی و خانم‌ها فریده اولادقباد و فاطمه ذوالقدر که در این مراسم حضور دارند، درخواست می‌کنم هر چه زودتر این لایحه را تصویب و نواقص آن را به نفع شهرداری برطرف کنند.

شهردار تهران گفت: شهرداری از دولت برای خرید تجهیزات مترو و نردبان‌های آتش‌‌نشانی درخواست دلار 4200تومانی کرده که در نتیجه آن دولت با نردبان‌ها موافقت کرده و در حال بررسی تجهیزات مترو است.

او همچنین تأکید کرد: گام بلند دیگری که در شهرداری تهران برداشته شد، فروش 700میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط 7متروی تهران است. منابع این طرح نیز به‌دست آمده و در اختیار پروژه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، تلاش می‌کنیم تا برای خط 6متروی تهران هم منابع لازم را تأمین کنیم.

افشانی در ادامه از ارسال نامه‌ای به وزیر کشور خبر داد و گفت: در این نامه از وزیر درخواست کردم که 2هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که قرار بود از سوی دولت برای کمک به ناوگان حمل‌ونقل تخصیص یابد، همچنین 500میلیارد تومانی که قرار بود به توسعه خطوط قطار شهری پرداخت شود، هر چه زودتر در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

او تصریح کرد: ما به‌دنبال جذب منابع مالی برای بخشی از فعالیت‌های خود به‌ویژه در حوزه پسماند و توسعه قطار شهری هستیم.

همزمان با این تونل، دوربرگردان مدرس- نلسون ماندلا و 2 پروژه جمع‌آوری آب‌‌های سطحی نیز به بهره‌برداری رسید که شهردار پیش از افتتاح تونل، در محل دوربرگردان حضور پیدا کرد. افشانی در پاسخ به این سؤال که آیا این پروژه‌ها پیوست‌های ترافیکی دارند یا خیر، گفت: از روزی که این مسئولیت را قبول کردم، اعلام کرده‌ام که تمام پروژه‌ها باید پیوست‌های ترافیکی و زیست‌محیطی داشته باشند.

اما درباره این پروژه که اکنون افتتاح شده، دیگر سخن‌گفتن از این مسائل مناسب نیست.شهردار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر فصل در شهر تهران افتتاح پروژه خواهیم داشت، گفت: در‌ماه آینده ادامه بزرگراه صیاد شیرازی به سمت شمال و اتصال آن به بزرگراه ارتش به بهره‌برداری می‌رسد.

افشانی اعلام کرد: در جلساتی که با فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا‌ داشتیم، پذیرفتند که پروژه‌های نیمه‌کاره خود در شهر تهران را تکمیل کنند و اکنون نیز شاهد راه‌افتادن پروژه‌ها هستیم، اما نمی‌دانم چرا برخی می‌گویند این پروژه‌ها تعطیل شده‌است.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: ما به‌دنبال آن هستیم که در هر فصل تعدادی از پروژه‌های شهری را افتتاح کنیم.

  • 4پروژه شهری

پروژه تونل آرش- اسفندیار- بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دوربرگردان غیرهمسطح اتوبان مدرس- نلسون ماندلا و 2 پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی 4پروژه‌ای بودند که در این روز به بهره‌برداری رسیدند. دوربرگردان الهیه ترافیک شمال به جنوب بزرگراه مدرس را به‌ مسیر مقابل هدایت می‌کند و مسیر رانندگانی را که ناچار بودند برای تغییر مسیر، از سمت پل پارک‌وی به طرف جنوب بروند کاهش می‌دهد.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: جمع کل مسیر پروژه تونل آرش - اسفندیار 2هزار و 580متر و طول تونل آن 1445متر است.ایرج معزی ادامه داد: مسیر کل پروژه دور‌برگردان غیرهمسطح بزرگراه مدرس و نلسون ماندلا نیز 450متر و طول عرشه آن 100متر است.

او گفت: براساس وعده‌های داده‌شده ادامه شمال بزرگراه شهید صیاد‌شیرازی در اوایل مهر افتتاح خواهد شد و در فصل پاییز زیرگذر جنوب یادگار امام به بهره‌برداری می‌رسد.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه طرح پل‌های سه‌راه باقرشهر در دستور کار قرار گرفته است، گفت: محدودیت منابع مالی از مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و راه‌حل آن نیز جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های عمرانی است.

او ادامه داد: برای پروژه‌های فنی و عمرانی در شهر تهران یک بسته سرمایه‌گذاری ایجاد و جلسه‌ای نیز با بخش خصوصی برگزار کرده‌ایم تا در پروژه‌های نیمه‌تمام شهر تهران به شهرداری کمک کند. این پروژه‌ها در بزرگراه یادگار امام، شهید شوشتری، جنوب دریاچه خلیج‌فارس و پارکینگ‌ها تعریف شده است.

در پایان مراسم، جت‌فن‌ها روشن و در حضور مسئولان، نخستین خودرو‌ها وارد مسیر شرق به غرب تونل شدند و از جایی که تا چند دقیقه قبل از آن، محل برگزاری مراسم افتتاح بود، عبور کردند.

درخواست از شهردار برای پیگیری ازوزارت نفت

رئیس شورای شهر تهران در حاشیه مراسم افتتاح پروژه تونل آرش- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره پولی که قرار بود وزارت نفت به شهرداری تزریق کند، گفت: مسئله وزارت نفت و بند قانونی بودجه نیاز به تفاهمنامه داشت که امضا شد و باید اقداماتی براساس آن تفاهمنامه صورت گیرد.‌ محسن هاشمی‌ افزود: وزارت نفت مدعی است درصورت بررسی پروژه‌ها و تأثیرات مثبت زیست‌محیطی آنها، این منابع را به شهرداری تهران اختصاص می‌دهد. بنابراین از شهردار خواهش می‌کنم با وزارت نفت جلساتی بگذارند و این روابط را فعال‌تر کنند.

 

کد خبر 416186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha