همشهری آنلاین: مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی گفت: ۴۲ هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و از خدمات این چتر بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند

کارگران خارجی

احمدرضا خزاعی در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: یک میلیون و 790 هزار تبعه خارجی بر اساس سرشماری سال 95 در کشور وجود دارد که 90 درصد آنان شامل یک میلیون و 580 هزار نفر را افراد تبعه افغان تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: یک میلیون و 200 هزار نفر از اتباع خارجی کشور دارای اقامت قانونی هستند و به عنوان جامعه هدف خدمات دهی سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: 35 هزار تبعه کشورهای خارجی مقیم ایران تا پایان سال گذشته پوشش بیمه‌ای داشته‌اند و امسال نیز هفت هزار تبعه خارجی زیر چتر بیمه‌ای تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند که با احتساب افراد تحت تکفل بالغ بر 78 هزار نفر نمی‌شوند.

خزاعی گفت: اتباع عراقی، ترک، پاکستانی، آمریکایی و کانادایی حدود 10 درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: 34 هزار و 878 نفر معادل 82 درصد از مجموع اتباع تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی را مردان و هفت هزار و 122 نفر معادل 18 درصد را زنان تشکیل داده است.

مدیرکل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی اظهارداشت: 2 هزار و 581 نفر مستمری بگیر اتباع خارجی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد که یکهزار و 300 نفر تبعه عراقی و 903 نفر تبعه افغان هستند.

خزاعی یادآور شد: اتباع خارجی به 2 روش شامل برخورداری از گذرنامه‌های خانوادگی و انفرادی و یا کارت آمایش اقامت می‌توانند به صورت قانونی در داخل ایران فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

وی ادامه داد: اتباع خارجی که در داخل کشور اشتغال قانونی دارند بر اساس ماده 5 قانون تامین اجتماعی همانند شهروندان جمهوری اسلامی به غیر از بیمه بیکاری می‌توانند از سایر خدمات بیمه این سازمان بهره‌مند شوند.

مدیر کل امور اتباع خارجی سازمان تامین اجتماعی، نا آگاهی اتباع خارجی برای بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی را از مهمترین مشکلات عنوان کرد و گفت: توزیع اقلام اطلاع رسانی و بهره‌گیری از مطبوعات از برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان برای ارائه خدمات بیمه‌ای به این افراد است.

کد خبر 416153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha