همشهری آنلاین: کتاب خواندن بامزه یک مادربزرگ اسکاتلندی برای نوه‌اش باعث شد کتابی که ۹ سال از انتشار آن می‌گذرد در دنیا پرفروش شود.

کتاب الاغ نحیف

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، انتشار ويدئوي مادربزرگي كه هنگام خواندن كتاب مصور «الاغ نحيف» براي نوه خود از خنده ريسه مي‌رود، كتاب‌دوستان سراسر دنيا را راهي كتابفروشي‌ها كرد تا هر چه زودتر نسخه‌اي از اين كتاب چاپ سال 2009 بخرند. اين استقبال ناگهاني و خيره‌كننده البته دردسرهايي هم براي ناشر داشت و باعث شد او در تامين نياز خوانندگان «الاغ نحيف» به مشكل بخورد.

كريگ اسميث نيوزيلندي اين كتاب را حدود يك دهه پيش با الهام از يكي از ترانه‌هاي خودش به اين مضمون نوشت كه «شما به الاغي كه سه تا پا داشته باشه چي مي‌گين؟ يه الاغ نحيف.» كاتس كاولي هم تصويرگري كتاب 24 صفحه‌اي «الاغ نحيف» را بر عهده داشت كه در خود نيوزيلند و استراليا از كتاب‌هاي محبوب كودكان است اما تا همين اواخر در بريتانيا و ديگر نقاط دنيا چندان شناخته‌شده نبود.

هر چند ويدئوي پنج دقيقه‌اي مادربزرگ اسكاتلندي كار خودش را كرد و «الاغ نحيف» در دنيا محبوب شد. جنيس كلارك وقتي اين كتاب را براي نوه چهار ماهه‌اش آرچر مي‌خواند، چنان ذوق مي‌كند كه نمي‌تواند جلوي خنده خودش را بگيرد. او رو به دخترش كه دارد فيلم مي‌گيرد، مي‌گويد: «اين كتاب آخر مرا مي‌كشد!» ويدئوي كتاب خواندن خانم كلارك هفته گذشته بيش از سه ميليون بار در دنيا ديده شده است.

ناشر «الاغ نحيف» در نيوزيلند تمام نسخه‌هاي آن را فروخته و در آينده نزديك 50 هزار نسخه ديگر روانه بازار مي‌كند. كتاب در بريتانيا به چاپ دوم رسيده و سايت آمازون در آمريكا و انگليس برچسب «تمام شد» روي جلد كتاب گذاشته است. فقط در يك هفته اخير صدها نسخه دست‌دوم از «الاغ نحيف» فروخته شده و انبوه درخواست‌ها براي تهيه آن همچنان ادامه دارد. ميزان فروش كتاب در دنيا از مرز يك ميليون نسخه گذشته است.

اسميث، نويسنده «الاغ نحيف» درباره آنچه اين روزها اتفاق افتاده مي‌گويد: «ويدئوي مادربزرگ طلاست. ديدن كتاب خواندن و خنديدن جنيس لذت‌بخش است و من هم مثل خيلي‌ها از خنده او خنده‌ام مي‌گيرد. بارها از خودم پرسيدم چرا كتاب من در بريتانيا و آمريكا چندان مورد توجه قرار نگرفته اما به نظر مي‌رسد اوضاع در حال رو به راه شدن است.»

کد خبر 416086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha