همشهری آنلاین: حزب سوسیال دموکرات و سبزها در انتخابات پارلمانی سوئد آرای زیادی را از دست دادند اما همچنان پیش‌تازند.

رای بالای پوپولیست‌ها در سوئد راه تشکیل دولت را دشوار کرد

حزب پوپولیستی "دموکرات سوئد" در جایگاه سوم قرار گرفته است. رای بالای این حزب راه تشکیل دولت در سوئد را دشوار کرده است.

به گزارش يورونيوز، ائتلاف راست میانه توانست در انتخابات پارلمانی سوئد که روز یکشنبه برگزار شد ائتلاف حزب حاکم این کشور را در کسب اکثریت ناکام بگذارد گرچه هیچیک از این دو ائتلاف عمده نتوانست سرانجام اکثریت لازم برای تشکیل کابینه را کسب کند. در این میان جهش عمده حزب ملی‌گرا و مهاجرستیز دموکرات در این کشور چشمگیر بود.

اما کارشناسان معتقدند این انتخابات چند نکته را در زمینه اوضاع سیاسی سوئد روشن کرده است که در زیر به چند نمونه از مهمترین این اشاره می‌شود.

  • خاکسپاری بلوک‌های سیاسی عمده

شمارش ۹۷ درصد آرای حوزه‌های انتخاباتی نشان داد که حزب سوسیال دموکرات که در ائتلاف با حزب سبزها تا پیش از این دولت سوئد را در اختیار داشته است در این انتخابات تنها ۴۰/۶ درصد کل آرا را کسب کرده حال آنکه ۴۰/۲ درصد از رأی دهندگان به نمایندگان ائتلاف چپ میانه متشکل از میانه‌روها، دموکرات مسیحی‌ها و حزب میانه و لیبرال‌ها رأی دادند.

استفن لف‌وِن، نخست وزیر سوئد در یکشنبه شب از «خاکسپاری بلوک‌های سیاسی» سخن گفت.

  • شادی پوپولیست‌های اروپا از جهش حزب مهاجرستیز دموکرات‌های‌ سوئد

حزب دموکرات سوئد که با عضویت در اتحادیه اروپا نیز مشکل دارد با کسب ۱۷/۷ درصد کل آرا در جایگاه سوم این انتخابات ایستاد. این نتیجه برای حزبی که در انتخابات پیشین نزدیک به ۱۳ درصد آرا را کسب کرده بود چشمگیر است.

جیمی اَکِسون، رهبر این حزب اعلام کرده آماده همکاری با دیگر احزاب است. حال آنکه یان بیروکلند از حزب لیبرال که عضو ائتلاف چپ میانه است روز دوشنبه گفت: «من خواستار دولت ائتلافی هستم اما همکاری با حزب دموکرات سوئد صورت نخواهد گرفت.»

این درحالی است که ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا که گرایش پوپولیستی دارد در توییتر خود از رشد این حزب ابراز خرسندی کرد و نوشت:‌ «سوئد چندفرهنگی و الگوی چپگرایی هم بالاخره بعد از چند سال مهاجرت وحشیانه تصمیم به تغییر گرفت.»

مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه نیز پیشتر از نتایج حزب دموکرات سوئد انتخابات اخیر ابراز خرسندی کرده بود.

  • پیروزی احزاب کوچک

در حالیکه احزاب اصلی نظیر سوسیال دموکرات‌ها و میانه‌روها نتایج جالبی کسب نکردند احزاب کوچکتر برد چشمگیری داشتند. حزب میانه و حزب چپ در پارلمان سوئد هرکدام به ترتیب ۲/۵ و ۲/۲ درصد رشد داشتند. درحالیکه رأی حزب دموکرات مسیحی‌ هم ۱/۸ درصد نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۴ بیشتر بود.

  • مزاحمت نئونازی‌ها برای رأی دهندگان

رسانه‌های سوئد می‌گویند اعضای نئونازی حزب «جنبش مقاومت شمال» برای رأی‌دهندگان و همچنین خبرنگاران حاضر در شماری از حوزه‌های انتخاباتی مزاحمت ایجاد کرده و آنها را آزار داده‌اند.

یکی از روزنامه‌های سوئد نوشت اعضای جبش مقاومت شمال در شهرهایی نظیر بودن، لودویکا و کونگالو وارد حوزه‌های رأی‌گیری شدند و سعی کردند از رأی دهندگان و برگه رأی آنها عکس بگیرند.

  • رای بالای پوپولیست‌ها در سوئد راه تشکیل دولت را دشوار کرد

دويچه وله نيز در گزارشي  اعلام كرد: صحنه‌ی سیاسی سوئد روزهای دشواری را در پیش رو دارد. روز یکشنبه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد. هفت میلیون و ۳۰۰ هزار واجد شرایط رأی فراخوانده شده بودند، تا نمایندگان پارلمان سوئد را انتخاب کنند. پارلمان سوئد ۳۴۹ کرسی دارد.

حزب سوسیال دموکرات سوئد به رهبری استفان اوون اگر چه در مقایسه با احزاب دیگر توانست آرای بیشتری را به خود اختصاص دهد، اما بدترین نتیجه‌ را در یکصد سال گذشته کسب کرد. طبق آخرین نتایج اعلام شده، سوسیال دموکرات‌ها به ۴/ ۲۸ درصد از کل آراء دست یافته‌اند.

حزب راست پوپولیستی "دموکرات سوئد" از برندگان این انتخابات بود و توانست با کسب ۶/ ۱۷ درصد آراء به سومین حزب قدرتمند در پارلمان بدل شود.

موفقیت این حزب در عین حال کم‌رنگ‌تر از آن است که تصور می‌رفت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که پوپولیست‌ها با کسب ۲۰ تا ۳۰ درصد آراء به عنوان دومین قدرت بزرگ در پارلمان حضور یابند. این حزب در انتخابات ۲۰۱۴ میلادی ۹ /۱۲ درصد از آراء را به دست آورده بود.

علیرغم این، جیمی آکیسون، رهبر حزب "دموکرات سوئد" خود را برنده‌ی واقعی انتخابات ۲۰۱۸ دانست. او در جشن پیروزی این حزب خطاب به هوادارانش گفت که حزب "دموکرات سوئد" نقش خود در صحنه سیاسی این کشور را تقویت کرده و در ماه‌ها و سال‌های آینده نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

آخرین نتایج انتخابات روز یکشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۱۸ سوئد حاکی از آن است که جناح محافظه‌کار میانه‌رو ۸/ ۱۹ درصد آراء را به خود اختصاص داده‌ و پس از سوسیال دموکرات‌ها در رتبه دوم جای گرفته است.

  • ۱۴۳ بر ۱۴۳

نتیجه به دست آمده در انتخابات پارلمان سوئد راه تشکیل دولت را بسیار دشوار کرده است. احزاب باسابقه و سنتی سوئد در مجموع از قدرتی یکسان در پارلمان برخوردارند.

در حال حاضر وضعیت به این شکل است که جناح متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و حزب چپ سوسیالیستی ۱۴۳ کرسی را در اختیار دارند. چهار حزبی که جناح محافظه‌کار و لیبرال را تشکیل می‌دهند نیز مجموعا به ۱۴۳ کرسی دست یافته‌اند.

تمامی این احزاب پیشاپیش اعلام کرده‌اند که حاضر به ائتلاف با حزب "دموکرات سوئد" نیستند. این حزب پوپولیستی علاوه بر نگاه انتقادی و سختگیرانه‌اش در مسئله پناهجویی و پناهندگی از مخالفان اتحادیه اروپا نیز محسوب می‌شود.

برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که سوسیال دموکرات‌ها به همراه سبزها دست به تشکیل دولت اقلیت بزنند؛ امری که در سوئد چندان هم غیرمعمول نیست. اما چنین دولتی برای پیاده‌کردن برنامه‌های خود و تصویب قوانین جدید راه سختی در پیش رو داشته و وابستگی زیادی به آرای دیگر احزاب و جناح‌ها در پارلمان خواهد داشت.

استفان لوون، رهبر حزب سوسیال دموکرات و نخست‌وزیر کنونی سوئد گفته است، احزاب سوسیالیسی و سبزها از یک سو و جناح محافظه‌کار لیبرال برای آنکه مانع از قدرتگیری پوپولیست‌های راستگرا شوند، باید در باره با همکاری با یکدیگر تأمل کنند.

مهاجرت و پناهنده‌پذیری از جمله موضوعات محوری کارزار انتخاباتی احزاب، به‌ویژه حزب پوپولیستی "دموکرات سوئد" بود. قدرت‌گیری این حزب راست‌ پوپولیستی ریشه در از جمله نارضایتی بخشی از مردم سوئد از سیاست‌های دولت کنونی در مسائل پناهندگی و مهاجرت است.

از سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار متقاضی پناهندگی به سوئد آمده‌اند. این شمار به نسبت جمعیت ۱۰ میلیون نفری سوئد درخور توجه است. با این حساب و با توجه به این نسبت، هیچ کشوری به اندازه سوئد پناهنده نپذیرفته است.

یکی دیگر از معضلاتی که جامعه سوئد امروزه با آن روبروست، افزایش خشونت در شهر‌های بزرگ است، به ویژه میان باندهای بزهکار که با یکدیگر رقابت دارند. همچنین بسیاری از شهروندان سوئد نگران از دست رفتن رفاه و ثبات اجتماعی هستند.

کد خبر 416051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha