خبر > سی و ششمین کنگره‌ی ادبیات کودک و نوجوان دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) از ۸ تا ۱۰شهریور ۱۳۹۷ در شهر آتن یونان برگزار شد. موضوع کنگره‌ی سی و ششم این بود: «آن‌جا که شرق و غرب با یک‌دیگر دیدار می‌کنند.»

دوچرخه شماره ۹۳۸

کشور يونان را مي‌توان به‌نوعي، محل تلاقي سه قاره‌ي آسيا، اروپا و آفريقا دانست؛ جايي که سه قاره با فرهنگ‌هاي گوناگون با يک‌ديگر پيوند مي‌خورند. موضوع کنگره‌ي سي و ششم هم به نقش ادبيات کودک و نوجوان در پيوند بين فرهنگ‌هاي شرق و غرب مي‌پردازد.

«يِلا لِپمَن»، بنيان‌گذار اين مؤسسه باور داشت اگر مردم کشورهاي گوناگون، قصه‌ها و داستان‌هاي کودکان و نوجوانان خود را با ديگر فرهنگ‌ها به اشتراک بگذارند، گام بزرگي براي دست‌يابي به صلح جهاني برداشته مي‌شود.

اما آن‌چه اين دوره‌ي كنگره را براي ما شيرين‌تر مي‌كند، قرار گرفتن نام کتاب‌هاي «زيبا صدايم کن» (کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان) نوشته‌ي «فرهاد حسن‌زاده» هم‌كار دوچرخه‌اي ما در بخش تأليف، «اقيانوس انتهاي جاده» (انتشارات پريان) ترجمه‌ي «فرزاد فربد» در بخش ترجمه و «احتياط، خطر حمله‌ي موش‌ها و ديگران...» (نشر نيستان) اثر «نازنين عباسي» در بخش تصويرگري، در فهرست افتخار دفتر بين‌المللي کتاب براي نسل جوان 2018 است.

گفتني است پديدآورندگان اين كتاب‌ها، ديپلم افتخار دريافت كردند. هم‌چنين در اين مراسم از نامزدهاي نهايي جايزه‌ي هانس كريستين اندرسن هم قدرداني شد كه در اين ميان، فرهاد حسن‌زاده نيز مورد تقدير قرار گرفت.‌‌‌

کد خبر 415986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha