همشهری آنلاین: مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: سبوس‌هایی که برای پخت نان‌های سبوسدار در نانوایی‌ها استفاه می‌شود از نظر بهداشتی به هیچوجه مورد تائید وزارت بهداشت نیست.

نان سبوس دار

وحید مفید در گفت و گو ایرنا افزود: سبوس در حقیقت لایه سطحی گندم است و انواع آلودگی‌های احتمالی در سطح گندم وجود دارد بنابراین سبوس خام به انواع آلودگی‌های قارچی و دیگر آلودگی‌ها آغشته است. از سوی دیگر از لحاظ تغذیه ای، سبوس بدون طی کردن فرآیند تخمیر موجب جلوگیری از جذب آهن در بدن می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پزشکان مردم را به مصرف نان‌های سبوسدار توصیه می‌کنند، گفت: منظور از نان‌های سبوسدار، نان‌هایی است که در کارخانه، آرد آنها با سبوس بالاتری سالم سازی و تولید می‌شود و مرحله تخمیر را نیز طی می‌کند که این فرآیندها در نانوایی‌های سنتی اتفاق نمی‌افتد.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: اخیرا دو شرکت مجوز تولید سبوس را از سازمان غذا و دارو گرفته اند که مراحل سالم سازی و تخمیر را طی می‌کنند و پروانه ساخت دارند اما چون قیمت این سبوس‌ها گرانتر از سبوس‌های موجود در بازار است، نانوایی‌ها از آن استفاده نمی‌کنند.

مفید افزود: متاسفانه برخی نانوایی با پاشیدن سبوس به خمیر نان، مبالغ بیشتری نیز از مشتری‌ها دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: نظارت بر نانوایی‌ها بر عهده مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است و مردم در صورت مشاهده تخلف در این زمینه می‌توانند از طریق شماره 190 موضوع را به مراکز بهداشتی مناطق خود اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: با وجود برخوردهای وزارت بهداشت با نانواهای متخلف، برخی نانوایی‌ها همچنان تخلف کرده و برای پخت نان از سبوس غیر بهداشتی استفاده می‌کنند.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش دیگری درباره تامین ارز برای واردات فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت: فرآورده‌های غذایی جزو کالاهای اساسی است و باید ارز این کالاها به موقع تامین شود اما برخی شرکت‌های غذایی در تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه بودند که با اقدامات دولت، این مواد در حال تامین شدن است.

مفید اضافه کرد: وزارت صنعت و معدن و جهادکشاورزی پیگیر تامین نیازهای شرکت‌های غذایی و آشامیدنی است.

کد خبر 415921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha