همشهری آنلاین: روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت: نخست وزیر پاکستان با بی‌توجهی به تهدیدات و قطع کمک‌های مالی آمریکا وزیر خارجه این کشور را دست خالی راهی کشورش کرد و با این کار پیام مهمی به متحدان منطقه ای واشنگتن داد.

 رأی الیوم: پمپئو دست خالی از پاکستان بازگشت

به گزارش ایرنا، عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم و تحلیلگر مسایل منطقه ای افزود: «عمران خان» نخست وزیر جدید پاکستان که حزبش «انصاف» اکثریت کرسی های پارلمانی را در انتخابات اخیر این کشور به دست آورد، با آمریکا از زاویه «برابر» تعامل می کند و به تهدیدها و به تصمیم های آن برای گروکشی و توقف کمک های نظامی و اقتصادی که در سال به 2 میلیارد دلار می رسد، تن نمی دهد و در عین حال حاضر نیست به دنباله رو آمریکا و همپیمانانش در منطقه خلیج فارس تبدیل شود؛ کاری که نخست وزیرهای پیش از وی کردند.

وی یاد آور شد که عمران خان دو روز پیش با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که پس از قطع کمک 300 میلیون دلاری سالیانه کشورش به اسلام آباد سفر کرده بود دیدار کرد. آمریکا این کمک 300میلیون دلاری را به بهانه اینکه پاکستان اقدام های کافی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان یعنی مبارزه با طالبان و گروه حقانی نمی کند، قطع کرده است.

عطوان افزود که عمران خان اقامت در کاخ نخست وزیری را رد کرد ، همه خودروهای مجلل را فروخت و بهای آنها را به حساب بودجه دولت ریخت و بیش از 500خدمتکار زن و مرد را از کاخ اخراج کرد و اقامت در یک خانه محقر 3 اتاقه را ترجیح داد و با این کارش جانبداری از فقرا را اعلام کرد.

وی می افزاید که عمران خان در واقع پیامی مهمی به وزیر خارجه آمریکا داد که کاملا روشن و صریح بود مبنی بر این که پاکستان نه فقط به خواست واشنگتن تن نمی دهد بلکه در جنگ های آن در هر کشور دیگری شرکت نمی کند.

عمران خان در سخنرانی خود در مقر فرماندهی ارتش پاکستان در روزهای گذشته گفته بود که روابط دو جانبه را بر اساس اعتماد و احترام و نیز تأمین منافع ملی پاکستان که از اولویت برخوردار است، سازماندهی دوباره می کنیم.

این تحلیلگر نوشت: پمپئو که کشورش در افغانستان با شکست سختی رو به رو است قصد داشت عمران خان را به زانو در بیاورد و تهدید کند و از برگه برنده کمک های مالی آمریکا به عنوان ابزاری برای گروکشی استفاده کند اما شکست بدی خورد.

ترامپ دو روز پیش توئیت کرده بود که آمریکا با حماقت طی 15 سال گذشته 33 میلیارد دلار به پاکستان داد و آنها چیزی جز دروغ و فریب به آمریکا تحویل ندادند و بر این باورند که رهبران ما احمقند، آنها پناهگاه امنی برای تروریست هایی که آمریکا با آنها در افغانستان می جنگد، هستند.

وی افزود که «جمیز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه به شکل مخفیانه به افغانستان سفر کرد این در حالی است که برخی اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که دولتش قصد دارد 5هزار نیروی دیگر به افغانستان اعزام کند( تعداد نیروهای کنونی آمریکا در افغانستان 15 هزار نیرو به علاوه 7هزار و 500 نیروی ناتو است).

برخی گزارش ها نیز منتشر شده است مبنی براینکه آمریکا می خواهد از مزدوران شرکت «بلک واتر» استفاده کند ( امارات در تجاوز به یمن از این مزدوران کمک می گیرد) ولی افزایش نیرو باعث افزایش تلفات می شود آن هم در سایه افزایش قدرت گروه طالبان و افزایش عملیات کشتن نظامیان آمریکایی به دست سربازان افغانستانی که آمریکایی ها آنها را آموزش می دهند. طالبان و گروه حقانی و گروه القاعده در حال سازماندهی دوباره عناصرش در منطقه است.

عطوان اضافه می کند که نخست وزیر جدید پاکستان مردی است که ظواهر و هدایا او را وسوسه نمی کند و فشارهای آمریکا او را به زانو در نمی آورد. عمران خان می خواهد که قدرت و عظمت و خودکفایی را به پاکستان در عرصه تسلیحاتی و غذا با هم باز گرداند و اقتصاد کشورش را تقویت کند و روابط برابر با همسایگانش را به دور از طایفه گرایی بنا کند.

وی معتقد است که تکبر و سلطه گری آمریکا برای تعامل با پاکستان نه فقط منجر به از دست دادن این کشور می شود بلکه منجر به شکست واشنگتن در طولانی ترین جنگ هایش در افغانستان می شود زیرا تاکنون بیش از 2هزار و 400 نظامی این کشور در این کشور کشته شدند، بیش از 20 هزار نیروی دیگرش زخمی شدند و بیش از دو تریلیون دلار هزینه کرده است.

عطوان در ادامه نوشت که کشورهای حاشیه خلیج فارس که به پاکستانی ها به عنوان یک دولت و ملت نگاه بالا به پایین دارند باید در سیاست های خود و شیوه های تعاملاتشان با این کشور بازنگری کنند زیرا پاکستان به سرعت در حال تغییر است و می خواهد تبدیل به قدرت اقتصادی و نظامی شود و جا پای هند و چین بگذارد. پاکستان یک کشور هسته ای است و پارلمانش با اکثریت آراء رای به عدم مشارکت در تجاوز به یمن داد.

کد خبر 415874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha