همشهری آنلاین: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «عمده نیازها برای واردات کالا با ارز سامانه نیما تامین می‌شود» بر ضرورت سامان‌دهی تقاضای ارز خرد جهت ساماندهی بازار ارز نیز تاکید کرد.

سید فرید موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که «در بازار ثانویه حسب آمار در هفته گذشته و در یک روز ۷۴ میلیون یورو ارز تزریق شده است» اظهار داشت: از این میزان ۴۱ میلیون یورو نیز معامله شده که رقم قابل توجهی است و این معامله به قیمت بازار نیما انجام شده است.

وی افزود: با این وجود عدد و ارقامی که در مورد دلار در جامعه مطرح می‌شود، متاسفانه معاملات خرد بدون در نظر داشتن حجم معاملات است که قیمت را تعیین می‌کند، در حالی که حجم بسیار محدودی مبادله در این قیمت وجود دارد. لذا باید برای تقاضای خرد برنامه‌ای تدارک شود. البته نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصاد کشور حسب برخی تهدیدهای خارجی وضعیت را تشدید می‌کند و متاسفانه عده‌ای هم به نام کارشناس اقتصاد که انتظار هست به ایجاد آرامش نسبی در جامعه کمک کنند، در تشدید نگرانی ذی‌مدخل بوده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر یک سری سپرده‌ها سررسیدشان تمام شده و از بانک‌ها بیرون آمدند و همین باعث شده تقاضای مضاعفی به بازار ارز تزریق شود. در چند روز گذشته هم تعطیل شدن بازار آتی سکه تقاضا را در حوزه ارز بالا برد.

موسوی با تاکید بر ضرورت تسریع دولت برای تعیین تکلیف سفارت ایران در چین یادآور شد: چین نقش مهمی در اقتصاد و تجارت ما دارد. در این شرایط که آقای همتی به بانک مرکزی آمده لازم است در مورد استقرار سفیر ایران در چین تسریع شود تا در سطوح بالا در خصوص مباحث رایزنی صورت گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه «عمده نیازهای ارزی برای واردات کالا با ارز سامانه نیما تامین می‌شود» ادامه داد: در عین حال رقمی که برای نرخ ارز در جامعه مطرح می‌شود مربوط به بازار خرد است در این شرایط عرضه‌کننده و متقاضی ارز در بازار نیما هم تصور می‌کنند رقم اصلی همان است که در بازار خرد مطرح می‌شود در حالی که حجم مبادلات در آنجا بسیار ناچیز است. در صورت عدم ساماندهی بازار خرد صادرکننده احساس می‌کند مورد ظلم واقع شده و واردکننده هم احساس می‌کند که رانت و شانس شامل او شده است. و در این صورت انگیزه کار اقتصادی سالم نیز روز به روز کمتر خواهد شد. البته در تخصیص ارز نیما هم باید اصلاحات لازم جهت تسریع در فرایند صورت پذیرد.

وی ادامه داد: ما بارها گفتیم نظام توزیع نیز باید اصلاح شود در این شرایط حساس است که نبود نظام توزیع کارآمد، معایب خود را نشان می‌دهد. متاسفانه بعضا کالاها با همان نرخ ارزی به دست مصرف‌کننده می‌رسند که در بازار خرد تعیین شده است. حتی اگر ما بازار ارز را کنترل کنیم وقتی نظام توزیع مشکل داشته باشد تلاش‌های اصلاحی ارزی را نیز خنثی می‌کند. سالهاست از اصلاح نظام توزیع غفلت کرده‌ایم.

کد خبر 415829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha