فاطمه عسگری نیا ـ حمیدرضا بوجاریان- خبرنگار: این روزها خبرهای مسکن حسابی داغ داغ است. از افزایش قیمت مسکن گرفته تا افزایش اجاره‌بها و مهاجرت مستأجران تهران‌نشین به حاشیه شهرک‌های اقماری پایتخت.

مسکن

در تب‌وتاب این خبرهای داغ مسکن، نکته قابل توجه، داستان فراوانی خانه‌های خالی است. خانه‌های چراغ خاموشی که مالکان آن گهگاهی از ترس مالیات و پرداخت جریمه مجبور به روشن کردن نمایشی چراغ‌هایشان می‌شوند. بالا و پایین شهر هم ندارد. از این جنس خانه‌ها در گوشه و کنار شهر به فراوانی دیده می‌شود. خانه‌هایی که این روزها خالی از سکنه هستند. خالی بودن این خانه‌ها بهانه‌ای برای تهیه گزارشی از وضعیت آنها شد. اینکه بیشترین خانه خالی در کدام منطقه شهری پایتخت وجود دارد و دلیل این ازدیاد چیست؟

  • لاکچری‌های خالی در منطقه یک

در کوچه‌پسکوچه‌های مناطق مختلف که قدم می‌زنیم، کم نیستند خانه‌های نوساز و قدیمی‌سازی که چند سالی می‌شود پای کسی به آنها باز نشده است. خانه‌هایی که بیشتر با هدف سرمایه‌گذاری خریداری شده‌اند و مالکانشان آنها را به امید اینکه روزی قیمت آن چند برابر شود و پول روی پولشان بیاید، خالی نگه‌داشته‌اند.

وقتی این موضوع را با مشاوران املاک مناطق مختلف پایتخت در میان گذاشتیم، به اذعان آنها مشخص شد بیشترین خانه‌های خالی پایتخت، در 3 منطقه یک، 5 و 22 قرار دارد. اما نکته قالب توجه اینجاست که فراوانی خانه‌های خالی در هرکدام از این مناطق، دلایل مختلفی دارد. یکی بابت خانه‌های لاکچری و گران، دیگری به دلیل تمرکز آپارتمان‌نشینی.

«هرازگاهی چراغ خانه‌های خالی از صبح تا شب روشن است. شاید هفته‌ای یکبار مالکش بیاید خاموش کند و برود. آن هم برای اینکه در لیست خانه‌های خالی قرار نگیرد و مشمول مالیات نشود.» «بهرام شوشتری» از مشاوران املاک منطقه یک، این حرف‌ها را می‌زند و می‌گوید: «بیشتر خانه‌های خالی در منطقه یک را خانه‌های لاکچری و گرانی تشکیل می‌دهند که مشتریان و فروشندگان خاص خود را دارد.» او می‌گوید:

«‌‌هم قیمت خانه‌ها بالاست هم اکثر فروشنده‌ها عجله‌ای برای فروش ندارند.» سری به سایت‌های خرید و فروش املاک منطقه که بزنیم قیمت‌ها دستمان می‌آید. از متری 17 میلیون تومان تا متری 50 میلیون تومان. شوشتری می‌گوید: «‌قیمت خانه‌های خالی در منطقه یک، از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 10 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.» او یادآور می‌شود بیشتر این خانه‌ها آپارتمان‌های لاکچری هستند.

  • بدهی 40 میلیون تومانی شارژ آپارتمان خانه‌های خالی در منطقه 22

در کنار خانه‌های لاکچری منطقه یک، کم نیستند آپارتمان‌هایی که در منطقه 22 شهرداری تهران، چشم‌انتظار خانواده‌هایی هستند که چراغ آنها را روشن کنند. «پدرام افشار» از مشاوران املاک فعال در منطقه 22 در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری‌محله می‌گوید: «‌تعداد واحدهای خالی در منطقه ما زیاد است، دلیلش هم حجم بالای ساخت‌وسازها و موقعیت توریستی منطقه است.» او ادامه می‌دهد:

«برخی از خانه‌ها در منطقه 22 چیزی حدود 12 سال است که خالی مانده و فقط برای شارژ ساختمان رقمی معادل 30 تا 40 میلیون تومان بدهکار هستند.» افشار می‌گوید: «اغلب مالکان آپارتمان‌های خالی را در منطقه 22 مهاجران شهرستانی تشکیل می‌دهند که با نگاه سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن به خرید این املاک اقدام کرده‌اند. خیلی از آنها سالی یکبار هم به خانه‌هایی که خریده‌اند سر نمی‌زنند، خیلی‌هایشان حتی اجاره هم نمی‌دهند،

چراکه خانه‌ها به امکانات لازم تجهیز نشدند یا به اصطلاح، خانه «لخت» است‌» به گمان او به تازگی با افزایش قیمت مسکن تعداد قابل توجهی از این خانه‌ها معامله شده‌اند اما خریداران جدید هم با نگاه سرمایه‌گذاری در زمینه مسکن به خرید این خانه‌ها اقدام کرده‌اند چراکه با توجه به مسافت منطقه 22 از مرکز شهر تهران افراد ترجیح می‌دهند در اینجا ساکن نشوند.

  • خانه پس‌انداز می‌کنند

در منطقه 5 تهران نیز وضع به همین منوال است. منطقه‌ای که این روزها با توجه به تراکم واحدهای تجاری، ساخت‌وساز برج‌های مسکونی در آن، رونق خاص خود را دارد. گذشته از افزایش علاقه‌مندی بخش قابل توجهی از مردم به زندگی در این منطقه، سرمایه‌گذاران مسکن نیز نگاه ویژه‌ای به آن دارند.

در حالی که در یکی از دفاتر مشاوران املاک منطقه مشغول گپ‌وگفت درباره خانه‌های خالی با مدیران مجموعه بودیم، مرد میانسالی برای خرید یک واحد آپارتمان، به اصطلاح خودش «نقلی» وارد شد. چانه‌زنی‌هایش با مشاور املاک بر سر معرفی خانه‌ای تازه‌ساز که لازم نیست تجهیز شده هم باشد حکایت از آن داشت که خانه را به قصد سکونت نمی‌خرد.

حدس و گمانی که با گفته‌های خودش تأیید شد. خود را «صابر قائم‌مرادی» معرفی کرده و می‌گوید: «من 3 فرزند دارم که به هرکدام قرار است هنگام ازدواج یک واحد آپارتمان هدیه بدهم. 2 واحد را سال‌ها پیش خریدم و هم‌اکنون دنبال خرید آخرین واحد هستم.

خانه‌ها را نه تجهیز می‌کنم نه اجاره می‌دهم، چون قرار است فرزندانم هنگام عروسی وارد خانه نوساز و دست نخورده شوند.» در حالی‌که صدای خنده‌اش در فضای مشاور املاک می‌پیچد، می‌گوید: «تجهیزش دیگر با خودشان. چون باید باسلیقه زن و شوهر آماده شود.» البته خانه‌های خالی منطقه 5 را باید بیشتر در برج‌های سر به فلک کشیده شیک و تر و تمیز جست‌وجو کرد. برج‌هایی که گاهی متراژ خانه‌هایش از 100‌مترمربع کمتر نیست.

  • مالکان خانه‌های خالی ملزم به پرداخت مالیات شوند

«حسام عقبایی» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری محله با اشاره به خانه‌های خالی در پایتخت می‌گوید: «امروز در حالی با معضل خانه‌های خالی در پایتخت روبه‌رو هستیم که مستأجران تهرانی در سایه افزایش هزینه‌های زندگی، چاره‌ای جز مهاجرت به شهرک‌های اقماری تهران را ندارند. او ادامه می‌دهد:

«امروز در تهران چیزی حدود 490 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که گرچه پراکندگی‌شان در کل تهران دیده می‌شود، اما مناطق یک و 22 در این میان بیشترین سهم را دارند.» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به ویژگی خانه‌های خالی می‌گوید: «با توجه به موقعیت و جایگاه خانه‌های خالی در مناطق مختلف، هرکدام از این خانه‌ها مالکان و مشتریان خاص خود را دارند.

خانه‌هایی که لاکچری و گرانند در منطقه یک و خانه‌های آپارتمانی با متراژ کوچک‌تر در منطقه22.» به باور او خانه‌هایی که در منطقه 22 خالی مانده بیشتر به سبب بعد مسافت از مرکز تهران، خالی هستند. او که از موافقان دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی است، می‌گوید: «دریافت مالیات از این افراد آنها را وادار می‌کند که مسکن‌های خالی را به چرخه مصرف وارد کنند. خانه‌هایی که اگر اجاره هم داده شوند می‌توانند حداقل بازار اجاره‌بها را با فراوانی‌شان تحت تأثیر قرار دهند.»

کد خبر 415803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha