شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

عباس آخوندی-وزیر راه و شهرسازی: دریانوردی در ایران، ریشه‌ای دیرینه دارد. این دیرینگی را با مراجعه به اسناد مختلف می‌توان به اثبات رساند، اما در جهان مدرن امروز که هر مفهومی ارزش‌های چندگانه دارد، دریانوردی ایرانیان نیز مثل همیشه تاریخ، جایگاه مهم و چندوجهی در فرآیند دریانوردی، تجارت، حمل‌ونقل و ترانزیت بار در دنیا یافته است.

عباس آخوندی

بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل تجاری در جهانِ امروز از طریق خطوط کشتیرانی و با تکیه بر ناوگان بزرگ دریانوردان انجام می‌شود و ایران به‌عنوان کشوری با مرزهای آبی گسترده در شمال و جنوب، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از اثرگذارترین و قدرتمندترین کشورهای دنیا در این عرصه تثبیت کرده است.

یکی از نشانه‌های این حضور قدرتمند را می‌توان در قدمتِ عضویت ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) دریافت؛ نهادی که در طول نزدیک به 70سال کوشیده با تصویب و تدوین کنوانسیون‌ها، آیین‌نامه‌ها و مقررات فنی و تخصصی، راه را برای امنیت، ایمنی و محیط‌زیست دریا و دریانوردی هموارتر کند.

این رویداد مهم بدون میراث دریانوردی جهان طی اعصار گوناگون غیرممکن می‌نمود؛ میراثی که در مسیر تطور و تکامل خود، حمایت و همت دریانوردان و متخصصانِ عرصه‌های مختلف دریایی و بندری را به همراه داشته است. اینها گواه دیگری است بر حضور مستمر ایرانیان و یاری‌رساندن آنها به تصویب‌ها و تصمیم‌هایی برای حمل‌ونقل دریایی بهتر و روزآمدتر.

اکنون، پس از 70سال، برای نخستین‌بار مهم‌ترین عضو این نهاد کانونی دریایی جهان، مهمان ایرانیان شده است. حضور آقای کیتاک لیم، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، در مناسبتی که جهان آن را به‌عنوان پاسداشت زحمات دریانوردان به این نام ثبت کرده، ارزشی دوچندان برای میزبانی که ما هستیم، خواهد داشت؛

نخست اینکه دریانوردان ایرانی در چند سال اخیر با انواع مشکلات به‌وجود آمده از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و اکنون نیز در مواجهه با دور تازه‌ای از این رفتار ضدانسانی قرار گرفته‌اند. هر موج تحریم، پیش از هر بخش دیگری، صنعت دریایی کشور را هدف قرار می‌دهد و این هم نشان از نقش بالای صنعت دریایی کشور دارد و هم یادآور این واقعیت است که دریانوردان در طول این سال‌ها، مدافعان اقتصاد مقاومتی روی آب‌ها و خشکی بوده‌اند. تقارن حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در ایران با روز دریانوردی را از این منظر می‌توان به فال نیک گرفت.

دوم اینکه حضور مهمانی از قلب اروپا و مهم‌ترین مرجع دریایی جهان، پیش از هر چیز، بازگوکننده این واقعیت است که اندک کشورهایی که خواستار انزوای سیاسی ایران هستند، با چه چالش‌های جدی‌ای در حذف نام ایران از فهرست کشورهای تأثیرگذار جهان مواجهند.

قطعا حضور آقای کیتاک لیم، دبیرکل محترم IMO در ایران، گواهی بر پیشینه قابل توجه حضور کشورمان در این سازمان بین‌المللی و نقش پررنگ ایرانیان به‌ عنوان دریانوردانی است که در طول قرن‌ها تاریخچه دریانوردی جهان را شکل داده‌اند و اکنون میراث‌دار آن هستند.

این حضور بیش از پیش پیام متفاوتی به کشورهای متخاصم مخابره می‌کند و آن این است که ایران همچنان بر مدار صلح و مدارا و تکیه بر توانایی‌های خویش استوار خواهد بود. کارنامه حضور ایران در این نهاد بین‌المللی پیش روی چشم قضاوتگر جهان است و نشان می‌دهد، همانطور که ایرانیان در طول قرن‌ها با تمام تلاطم‌ها و ناملایمتی‌های دریا ساخته‌ و آن را مسخّر خود کرده‌اند، این بار نیز با تکیه بر همین روحیه تدبیر و امید، رودرروی ناملایمات ضد‌ایرانی ترامپ خواهند ایستاد.

کد خبر 415783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha