مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان علوم پزشکی در بررسی‌های خود به وجود یک نوع پروتئین پی بردند که در پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی نقش مهمی ایفا می‌کند.

روغن زیتون

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، نوعی پروتئین در خون وجود دارد که پس از مصرف مواد غذایی به خصوص خوراکی‌هایی از قبیل روغن زیتون که سرشار از چربی‌های غیراشباع است، افزایش می‌یابد. اکنون، بررسی‌های جدید حاکی از آن است که این پروتئین می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی داشته باشد.

این پروتئین با نام ApoA-IV شناخته می‌شود که افزایش آن در خون با کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط است.

اکنون برای اولین بار متخصصان کانادایی در بررسی‌های خود نشان دادند که پروتئین ApoA-IV از تبدیل شدن پلاکت‌های خون به لخته‌های خونی جلوگیری می کند. همچنین این پروتئین می‌تواند به کند ساختن روند پیشرفت بیماری‌های التهابی بدون متوقف کردن انباشت پلاکت‌ها که خونریزی را بند می‌آورد، کمک کند.

یکی از محققان این مطالعه گفت: انباشت پلاکت زندگی را حفظ می‌کند زیرا فاکتوری برای بند آوردن خونریزی در عروق آسیب دیده است. با این حال انباشت پلاکت‌ها و مسدود کردن جریان خون در عروق فرآیند مطلوبی نیست. درصورتیکه عروق خون در قلب و مغز مسدود شود می‌تواند به حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ منجر شود.

به گفته متخصصان اختلالات ترومبوتیک از قبیل حمله قلبی و سکته مغزی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است. بیشتر موارد حمله قلبی و سکته مغزی به دلیل تصلب شرایین است که بر اثر انباشت پلاک‌ها در جداره عروق بوجود می‌آید و مانع از آن می‌شود تا اکسیژن و دیگر مواد مغذی خون به قلب و دیگر قسمت‌های بدن منتقل شود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان کانادایی با مطالعه روی نمونه‌ خون انسان و موش‌ها دریافتند که پروتئین ApoA-IV مانع از مسدود شدن عروق خونی می‌شود و جریان خون را تسهیل می‌کند.

کد خبر 415769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha