شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از انتشار مقاله‌ای بی‌نام از یک کارمند دولت آمریکا در "نیویورک تایمز" علیه ترامپ، او خواستار فاش شدن نام نویسنده شده است.

ترامپ نام نویسنده مقاله علیه خودش را می‌خواهد

در این میان یک سناتور آمریکایی موضوع برکناری ترامپ را مطرح کرده است.

به گزارش دویچه وله، کاخ سفید به دنبال یافتن "عاملی نفوذی" در چهار دیواری خودش می‌گردد.

به گزارش "نیویورک تایمز" به نقل از یک مشاور دولت آمریکا، در حال حاضر کاخ سفید فهرستی با ۱۲ نام در دست دارد و در میان این اسامی به دنبال یافتن نام کسی است که احتمالا نویسنده میهمان روزنامه یاد شده بوده است.

"نیویورک تایمز" در شماره روز چهارشنبه‌ پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) خود مقاله‌ای از یک کارمند دولت آمریکا را بدون ذکر نام نویسنده‌اش منتشر کرد که با واژه‌هایی بی‌پرده و قاطع به قضاوت درباره رئيس جمهوری این کشور دونالد ترامپ پرداخته بود. به گفته نویسنده ناشناس، گروهی از کارکنان دولت وجود دارند که وظیفه‌شان شده جلوگیری از اتفاقات بسیار بدی که ممکن است برای ترامپ بیفتد.

پیش از این شمار بسیاری از اعضای دولت مجبور بوده‌اند ثابت کنند که مقصر نیستند. این موضوع چه در مورد جف سشنز، دادستان کل که مورد بی‌مهری واقع شد، و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، و چه در مورد نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری، صادق بوده است.

ترامپ از نویسنده مقاله چاپ شده در "نیویورک تایمز" خواسته که خودش را معرفی کند. او شامگاه پنج‌شنبه در جریان گردهمایی‌ای که در رابطه با مبارزات انتخاباتی در شهر بیلینگ در ایالت مونتانا بر پا بود، گفت که "نیویورک تایمز" باید "به خاطر امنیت ملی" نام نویسنده را هر چه سریعتر منتشر کند. ترامپ نویسنده ناشناس را "ترسو" خواند.

"نیویورک تایمز" هم با انتقاد روبروست چون برخلاف قواعد روزنامه‌نگاری نوشته یاد شده را بدون ذکر نام نویسنده منتشر کرده است. این روزنامه از نویسنده به عنوان "کارمند بلندمرتبه" نام برده که می‌تواند شامل بسیاری از افراد بشود. بنابراین روشن نیست مرتبه اداری نویسنده تا چه حد بالاست. اما آشکار است که این شخص تصویری افتضاح از کاخ سفید ترامپ به دست داده است.

روزنامه "واشنگتن‌پست" نیز سه‌شنبه چهارم سپتامبر جزئیاتی از کتاب جدید باب وودوارد، برنده جایزه پولیتزر و خبرنگار سابق خود را منتشر کرد. باب وودوارد که تلاش کرده در کتاب "وحشت: ترامپ در کاخ سفید" تصویری از ۱۸ ماه نخست ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ارائه دهد، حال به دشمن نخست رئیس‌جمهوری آمریکا تبدیل شده است. وودوارد در کتابش می‌نویسد که کارمندان کاخ سفید می‌کوشند رئيس جمهوری را کنترل کنند چون عصبانیت و سوء ظن بیمارگونه‌اش می‌تواند تا چند روز کار آنان را مختل کند.

بدین ترتیب ترامپ در عرض چند روز اخیر با دو ضربه روبرو شد. هر دو انتقاد می‌خواهند بگویند که ترامپ قادر به هدایت و کنترل دولت آمریکا نیست. جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، هم در این باره گفته است: «در اصل ما رئیس جمهوری نداریم.»

  • درخواست مؤاخذه

در این میان الیزابت وارن، سناتور دمکرات، با استناد به متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا موضوع برکناری رئيس جمهوری ترامپ را مطرح کرده است. متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا به مسائل مربوط به پایان پیش از موعد یک دوره ریاست جمهوری می‌پردازد.

وارن به فرستنده سی‌ان‌ان گفت: «وقتی کارمندان عالی‌رتبه دولت عقیده دارند که رئيس جمهور ایالات متحده در موقعیتی نیست که بتواند کارش را انجام دهد، پس باید متمم بیست و پنجم قانون اساسی را به کار گرفت.»

وارن که نامزد بالقوه دمکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود، ابراز نگرانی کرد که کارمندان بلندپایه آمریکا به طور ناشناس انتقادی کشنده علیه رئیس جمهوری را مطرح می‌کنند ولی انتقاد آنها بدون نتیجه و پیامد می‌ماند.

وارن گفت: «این چه بحرانی است که ما دچارش هستیم وقتی کارمندان بلندپایه معتقدند که رئیس جمهوری نمی‌تواند کارش را انجام بدهد، اما در عین حال حاضر نیستند قواعدی را که وجود دارد و در قانون اساسی گنجانده شده، به کار ببرند؟» چون هر دو با هم نشدنی است.

کد خبر 415739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha