شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محسن وزیری‌مقدم، از استادان بنام نقاشی و مجسمه‌سازی ایران صبح روز جمعه ۱۶ شهریور در سن ۹۴ سالگی در شهر رم در ایتالیا درگذشت.

محسن وزیری مقدم

به گزارش همشهري آنلاين، وزیری‌مقدم از چهره‌های تاثیرگذار هنرهاي تجسمي ايران بود كه در سال‌های اخیر به سرطان روده مبتلا شده بود. او هفته گذشته به دلیل مشکلات تنفسی در يكي از مراكز پزشكي شهر رم بستری شد و سرانجام پس از سال‌ها حضور موثر در عرصه هنر ايران و تربيت شاگردان فراوان روي تخت بيمارستان از دنيا رفت.

زنده‌ياد وزیری‌مقدم سال 1303 در تهران ديده به جهان گشود و 31 ساله بود كه براي درس خواندن در آكادمي هنرهاي زيباي رم راهي ايتاليا شد. «شیوه طراحی»، «راهنمای نقاشی»، «طراحی» و «14 گفتار» از کتاب‌های كارنامه يكي از شاخص‌ترین هنرمندان نسل اول نقاشی نوگرای ایران است که آثارش در نمايشگاه‌هاي داخل و خارج به نمايش درآمده و در چند موزه مهم دنيا نگهداري مي‌شود.

آثاري كه مرحوم وزيري‌مقدم با رویکرد مدرنیستی و به‌کارگیری شیوه‌ای شخصی و منحصر به فرد در استفاده جسورانه از مواد و مصالح غیرمتعارف خلق كرده، حتي امروز هم تازه و بديع به نظر مي‌رسند. مجموعه نقاشی‌های شنی از برجسته‌ترين دوره‌های هنری اين استاد قديمي است كه در سی و یکمین دوره دوسالانه ونیز به نمايش درآمد. او از اواخر دهه ۱۳۳۰ نقاشی بازنمودی را کنار گذاشت و به استفاده از ماده، بافت و امکانات بیان تصویری با سطوح مختلف پرداخت.

همزمان با درگذشت هنرمند برجسته، کتاب «یادمانده‌ها» به قلم محسن وزیری‌مقدم پس از چند سال انتظار از سوي نشر نظر به چاپ رسید. و روانه بازار شد. اين كتاب داستان زندگی نقاش مدرنیست از بدو تولد تا امروز به قلم خود هنرمند است. او در بخشي از مقدمه نوشته است: «آنچه اينجا آمده مجموعه رویدادهایی است که در 88 سال زندگی با آنها دست به گریبان بوده‌ام. در یک جمع‌بندی کلی به این نتیجه می‌رسم که گویی سرنوشت با من سر ناسازگاری داشته یا شاید نیرویي مافوق تصور خواسته مرا آزمایش کند تا معلوم شود چه اندازه نیروی ایستادگی برابر مشکلات دارم. تنها دورانی که از یک آسایش نسبی برخوردار بودم، از 33 تا 42 سالگی است.»

کد خبر 415707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha