مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

محمد سرابی -خبر‌نگار: نوجوانی که در فیلم صحبت می‌کند از چیزی هراس دارد؛ دائم برمی‌گردد و به پشت سرش یا به اطراف نگاه می‌کند و در همین حال تمام حرف‌های کسی را که پشت دوربین تلفن همراه است تکرار می‌کند:

افشانی

« گوشت را بریدند؟ با چی بریدند؟ با تیغ بریدند؟ وانت شهرداری منطقه 3بود؟ ضایعاتی‌های شهرداری منطقه 3گوشت را بریدند؟» چند روز پیش این فیلم 50ثانیه‌ای در فضای مجازی منتشر شد و بدون اینکه صحت و سقم آن مشخص شود حمله‌های همه‌جانبه به شهرداری را به‌دنبال داشت. اما با گذشت یک روز مشخص شد که چنین اتفاقی برای این نوجوان رخ نداده است، بلکه اشخاصی با تهدید او را وادار به صحبت در برابر دوربین کرده بودند.

سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران که از زمان انتشار فیلم دستور پیگیری آن را داده بود، دیروز درحاشیه جلسه هیأت‌دولت اظهار کرد: بریده شدن گوش یک نوجوان، مطلقاً صحت ندارد و شب گذشته(سه‌شنبه ‌شب) این فرد به شهرداری آمد و فقط یک چسب روی آن زده شده بود و کسانی هم که این فیلم را ساخته بودند احضار شدند و خودشان هم اقرار کردند که فیلم ساختگی بوده‌است.

با این حال حمله به شهرداری از همان ابتدای انتشار فیلم به سرعت آغاز شده بود. یکی از اعضای شورای شهر در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«عوامل فاسد مافیای زباله برای مطامع و منافع مالی خود و القای ترس و نمایش قدرت بی‌حد و حصر فسادشان گوش یک کودک محروم و بی‌پناه را بریدند تا اوج‌ خیانت خود را در پیوند با بخشی از بدنه فاسد شهرداری به نمایش بگذارند. واقعا باید پرسید به کدامین گناه فرزندان و کودکان کار در شهر و کشور ما اینچنین بایستی عقوبت ببینند.»

روز بعد از انتشار فیلم، جلسه شورای شهر تشکیل شد و شروع نشست تحت‌تأثیر فضای شکل گرفته پس از این انتشار این فیلم بود. همزمان شدن این اتفاق با خودسوزی مردی در مقابل ساختمان خیابان بهشت، به انتقاد‌ها علیه شهرداری افزود. همین هم باعث شد که گروهی از روزنامه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های مجازی شهرداری را هدف حملات خود قرار دهند. اتهامات علیه شهرداری از بازیافت و پسماند گذشت و به مدیران و بدنه اجرایی و نظارتی شهرداری نیز رسید.

از همان ساعات اولیه شهرداری و برخی نهاد‌های دیگر تلاش کردند نوجوان و کسانی را که از او فیلمبرداری کرده بودند پیدا کنند. جست‌وجو از درمانگاه یا بیمارستانی که بریدگی گوش کودک را بخیه زده بود آغاز شد، اما این کار نتیجه‌ای در برنداشت. سرانجام پیگیری‌های شهرداری تهران و برخی نهاد‌های دیگر جعلی بودن فیلم را ثابت کرد.

«غلامعلی رجایی» مشاور رسانه‌ای شهردار تهران در این‌باره گفت: نوجوانی که در فیلمی مدعی شد مأموران شهرداری گوشش را بریده‌اند پیدا شد و با او صحبت کردیم. او ۱۳ساله به نام فاروق، اهل هرات است که با عمویش به تهران آمده و زباله‌گردی می‌کند. این نوجوان عنوان کرد که یک سمند سفید با 2 سرنشین، او را مجبور کردند که حرف‌های آنها را تکرار کند و او نیز این کار را انجام داده است.

او بیان کرد: صبح چهارشنبه 2 نفر که کودک را مجبور به بیان حرف‌های کذب کرده بودند به‌دست عوامل اطلاعاتی دستگیر شدند.
«محسن هاشمی» رئیس شورا در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری گفت: از همان ابتدا صحت این فیلم برای من ثابت نشده بود. وقتی هم که با من تماس گرفتند، گفتم که مطمئن نیستم و باید اول حقیقت را کشف کنیم و زوایایش را ببینیم. حالا هم که مشخص شده فیلم صحت ندارد.

«علی اعطا» سخنگوی شورای شهر نیز درباره این فیلم اظهار کرد: مستندات درباره این فیلم و اتفاقی که افتاده کافی نیست و تا زمانی که همه ابعاد آن مشخص نشود نمی‌توان درباره آن موضع‌گیری کرد.از سوی دیگر «حسن خلیل‌آبادی» دیگر عضو شورای شهر تهران در این‌باره اظهار کرد: صحبت‌هایی که این کودک می‌کند و سؤال‌هایی که از او می‌شود نشان می‌دهد که این فیلم ساختگی است. البته وجود کودکان کار و آسیب‌های متعددی که می‌بینند بیش از اینهاست. در جنوب شهر سکونتگاه‌های ناایمنی وجود دارد که این کودکان در آن اقامت دارند و بیشتر هم مهاجران افغانی و پاکستانی هستند که برای جمع‌آوری زباله به همه شهر می‌روند.

او بیان کرد: متأسفانه این فیلم از صدا و سیما هم پخش شده و دیگر اثر آن را نمی‌توان با هیچ توضیحی پاک کرد. در شبکه‌های غیررسمی نیز مردم باید آگاه باشند که هر موضوعی را به سادگی نپذیرند.خلیل‌آبادی تأکید کرد: بازیافت شهرداری به روش‌های خیلی قدیمی انجام می‌شود. الان مرکز پسماند آرادکوه، تمام منطقه فشافویه و کهریزک را آلوده کرده است. آموزش عمومی هم برای جداسازی پسماند در خانه‌ها کافی نیست و نتیجه اینکه در زمینه جمع‌آوری پسماند دچار مشکل هستیم. درصورتی که موضوع پسماند سازماندهی شود دیگر این مشاغل کاذب هم ایجاد نمی‌شود.

  • سؤال از شهردار

ماجرای فیلم ساخته شده از کودک کار به طرح سؤال از شهردار در شورای شهر منجر شد. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا تذکر خود درباره وضعیت کودکان زباله‌گرد را تبدیل به سؤال کرده است، گفت: یکی از ابزارهای نظارتی اعضای شورا، تذکر شفاهی است که اگر پیگیری نشود تبدیل به تذکر کتبی می‌شود و اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای به این تذکر هم داده نشود، عضو شورا، این ابزار را دارد که تذکر خود را تبدیل به سؤال کند.

الهام فخاری افزود: ما هر روز شاهد پر شدن کیسه‌هایی پر از زباله هستیم که توسط این کودکان پر می‌شود. هم‌اکنون که فضای رسانه‌ای پیگیر این موضوع است 2‌ماه این کودکان را در کارگاه‌ها پنهان می‌کند و زمانی که ما سرگرم موضوع دیگری شدیم دوباره این کودکان در گوشه و کنار شهر پراکنده می‌شوند. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تذکر اولیه ۹ خرداد داده شده و اقدامی برای رفع آن انجام نشده گفت: از ظرفیت قانونی خود در این رابطه استفاده می‌کنم و این موضوع ربطی به فیلم منتشر شده در فضای مجازی ندارد. گفت‌وگوهای این فیلم چندان قابل استناد نیست اما چهره آن کودک واقعیت دارد و کاری که انجام می‌دهد.

  • قانون عام

سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیأت دولت علاوه بر موضوع فیلم کودک کار به 2 سؤال دیگر هم پاسخ داد و گفت: ملک شخصی که در مقابل شهرداری خودسوزی کرده است در سعادت‌آباد پلمب نشده است. او فقط پارکینگ خود را در سال ۹۵ به تجاری تغییر کاربری داد و چون این پارکینگ مشاع بود و یکی از همسایگان شکایت کرد به مالک اخطار داده شده است.

او همچنین افزود: در مورد موضوع بازنشستگی بنده، از روز اول گفتم که اجازه بدهید اول قانون ابلاغ شود. هنوز این قانون مصوب نشده و شورای نگهبان آن را تأیید نکرده است. قانون که ابلاغ شد تفسیر قانون می‌گوید شامل حال چه کسانی می‌شود. خیلی مایل نیستم وارد جزئیات شوم ولی قانونی با عنوان قانون «تشکیلات انتخابات شوراهای شهر و شهرداران» داریم و شخص شهردار طبق آن انتخاب می‌شود؛ یعنی شهردار قانون خاص دارد و باید با همان قانون موضوع شهرداران مورد بررسی قرار بگیرد. در این مورد قانون عام منع به‌کار گرفتن بازنشستگان شامل قانون خاص انتخاب شهردار نمی‌شود.

کد خبر 415671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha