همشهری آنلاین: معاون فرهنگی دانشگاه تهران از تعیین‌تکلیف احکام تمام دانشجویان بازداشتی تا پایان شهریور ماه خبر داد.

به گزارش ايلنا، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی، گفت: شرایط این دانشجویان متفاوت است و هیچ کدام به نسبت هم شرایط یکسانی ندارند، برخی از آنها دادگاه‌های‌شان برگزار شده و برخی دیگر هم باقی مانده است. روز گذشته دادگاه مرتضایی بود که ما هم در آن شرکت کردیم، اما هنوز رای صادر نشده است. در این میان دادگاه برخی از دانشجویان تشکیل شده و برای برخی دیگر تشکیل نشده است، اما فعلا نمی‌توانیم، جواب قطعی در این زمینه بدهیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به تعیین‌تکلیف دانشجویان بازداشتی گفت: تنها نکته‌ای که الان مطرح شده، این است که به احتمال قوی تا پایان شهریور ماه همه دادگاه‌ها برگزار می‌شود و آن وقت شرایط دانشجویان و رای‌هایشان مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند نفر دیگر از دانشجویان دادگاه‌هایشان برگزار نشده‌ است، گفت: فکر می‌کنم حدود 10 تا 12 نفر دیگر از دانشجویان هنوز منتظر دادگاه‌شان هستند. امیدواریم با رایزنی‌هایی که وزیر علوم، تحقيقات و فناوري داشتند و تلاش‌های همه از جمله رئیس دانشگاه تهران تا قبل از شروع سال تحصیلی این موضوع تعیین‌ تکلیف شود. مهم‌تر از همه اینکه رای‌هایی که داده می‌شود، خیلی سنگین نباشد و باعث ایجاد مشکلات تحصیلی برای دانشجویان نشود.

سرسنگی تصریح کرد: آن دسته از دانشجویانی که هنوز دادگاه‌شان را نرفته‌اند، حکم تعلیق و انتظار برایشان وجود دارد، برای همین امیدوارم زودتر این موضوع تعیین‌ تکلیف شود و از این مهم‌تر این است که امیدواریم قوه قضایه با رافت و تدبیر با این موضوع برخورد و زمینه‌ای را فراهم کند که دانشجوها با اتفاقاتی که افتاده است آسیب زیادی نبینند. البته احتمال دارد در بین 140 تا 150 دانشجوی بازداشتی در کل کشور چند نفر هم باسابقه باشند که این بحثش کاملا جدا است. ما امیدواریم آن دانشجویانی که سابقه‌ای نداشتند و در واقع با نیت سوء وارد این اعتراضات نشدند، آسیب نبینند و مورد رافت نظام و قوه قضاییه قرار گیرند.

وی ادامه داد: عمده این دانشجویان سابقه قبلی ندارند و امیدواریم دانشجویانی که سبقه سیاسی ندارند، خیلی احکام سنگینی هم برایشان صادر نشود و بتوانند با آرامش در سال تحصیلی جدید تحصیل‌شان را ادامه دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران درباره تخفیف در حکم دانشجویان، گفت: برای این امر با قضات مختلفی مواجه می‌شویم و تنها با یک مرکز سر و کار نداریم. پرونده‌های دانشجویان در شعبه‌های مختلف رسیدگی می‌شود، بعضی از آنها در دادگاه‌های عمومی و بعضی در دادگاه انقلاب هستند. به طور کلی رابطه و همکاری قوه قضاییه خوب بوده است، اما برخی از قضات سخت‌گیری کردند و احکام بالایی دادند و بعضی از قضات نیز با سنجیدن و دیدن شرایط دانشجویان با آنها خیلی خوب برخورد و سعی کردند به دانشجو آسیب زیادی نخورد.

سرسنگی در پایان با اشاره به شرایط دانشجویانی که حکم سنگین برایشان صادر شده‌ است، گفت: احکام سنگین مربوط به دادگاه بدوی آن دانشجویان بوده است و ما در تلاش برای رایزنی هستیم که در دادگاه تجدیدنظر احکام سنگین، تقلیل پیدا کند و حکم‌شان بر اساس رای دادگاه بدوی باقی نماند. بنابراین هنوز فرصت هست، حتی برای آن دانشجویانی که احکام سنگین گرفتند تا در دادگاه بعدی این احکام تقلیل پیدا کند.

کد خبر 415544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha