مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی تهران درباره ساماندهی پیمانکاران فعال در حوزه پسماند بااشاره به وجود مقاومت‌هایی در این‌باره گفت: در حال حاضر، با وجود این سختی‌ها، ساماندهی جمع‌آوری زباله و تفکیک از مبدا توسط شهرداری تهران در سه منطقه ۱۳، ۲۱ و ۲۲ به صورت پایلوت آغاز خواهد شد تا با اعمال کنترل بهتر ودر صورت موفقیت، سال آینده در کل شهر تهران اجرایی شود.

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که در حوزه پسماند حدود ۲۰ هزار نفر به صورت غیررسمی مشغول کار هستند، افزود: روزانه حدود هزار و 300 تن به صورت غیررسمی زباله خشک ارزشمند جمع‌آوری می‌شود.

آرش حسيني درباره بکارگیری کودکان کار برای زباله‌گردی توسط پیمانکاران شهرداری‌های مناطق و سازمان مدیریت پسماند نیز اظهار داشت: اخبار غیررسمی و شواهدی وجود دارد و لازم است مراکز رسمی مثل بهزیستی گزارش‌هایی در این حوزه تهیه کنند، چراکه برای شهروندان و رسانه‌ها این مسئله،‌ موضوع بسیار مهمی است.

او با تاکید بر این‌که در حوزه پسماند نیازمند انجام تحقیق و پژوهش هستیم که هم زمان‌بر بوده و هم هزینه‌بردار است، تصریح کرد: متاسفانه در حوزه شهری نبود یک سازمان کاری قوی در انجام این پژوهش‌ها یک معضل محسوب می‌شود. در حوزه پسماند، حدود ۲۰ هزار نفر به صورت غیررسمی مشغول کار هستند و کمبود یک پژوهش جامع در این زمینه به شدت احساس می شود.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم تدوین سریع طرح جامع مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: طرح جامع مدیریت پسماند چشم‌انداز اقتصادی زباله در تمام انواع خانگی، بیمارستانی و... را روشن کرده و به بسیاری از سوال‌هاي کلیدی پاسخ می‌دهد. در این طرح، بهره‌گیری از درآمدها و مدیریت هزینه‌ها باید دیده شود در حالی که همه به صورت کلی از درآمد‌های این حوزه به خوبی آگاه هستند اما خروجی طرح جامع مدیریت پسماند باید بهترین سازوکار اخذ درآمد و هزینه را مشخص کند. همچنین در این طرح، بر اساس جمعیت و رشد آن، فاکتورهایی نظیر تغییرات مصرف، سبک زندگی و نرخ تولید زباله‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرند و میزان مواد آلی و پلاستیک تخمین زده می‌شوند. بر این اساس می‌توان برای مدیریت زباله برنامه‌ریزی کرد. برای مثال، این‌که در ۲۰ سال آینده باید در مورد مصرف پلاستیک چه رویکردی را در پیش بگیریم.

حسینی میلانی گفت: در طرح جامع مدیریت پسماند کار پیمانکاران نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. خروجی طرح جامع مدیریت پسماند در نهایت، با نمونه‌ها و روش‌های کشورهای پیشرفته مقایسه می‌شود و براساس آن، الگوی مطلوبی پیشنهاد می‌شود اما تحقق همه این موارد برای تدوین طرح جامع مدیریت پسماند، نیازمند صرف زمان مناسب و بهره‌گیری از متخصصان حوزه‌های مختلف است.

او اضافه کرد: علاوه بر این مسائل، برنامه‌ریزی‌هایی برای مناطق مختلف نیز در طرح جامع مدیریت پسماند انجام می‌شود مثلا زباله‌سوز باید متمرکز احداث شود یا باید به داخل مناطق ببریم؟ این‌که از چه مدلی برای احداث آنها بهره بگیریم؟ در زباله‌سوز موجود تجربه فعلی چگونه است و با چه مشکلاتی مواجه است؟ در واقع، با توجه به راندمان موجود چشم‌انداز آینده را مشخص خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری درباره سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه پسماند نیز بیان کرد: سرمایه‌گذار خارجی باید اطمینان از ثبات سیاست‌ها و نرخ‌گذاری‌ها داشته باشد یعنی اگر دولت قیمت برق خرید تضمینی را ۷۰۰ تومان اعلام کرد، بعدا این نرخ را به ۳۰۰ تومان کاهش ندهد.

حسینی میلانی ظرفیت زباله‌سوزهای موجود را محدود دانست و یادآور شد: حجم زباله زیاد است و ما باید پس از امکان‌سنجی و بررسی دقیق الزام‌هاي محیط زیستی، درباره سطح بهینه سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنیم در این رابطه حتما باید موانع سرمایه‌گذاری خارجی را حل کنیم که این کار توسط آقای نجفی، شهردار پیشین تهران با سفر به کره جنوبی و مذاکرات متعدد بعدی در حال پیگیری بود. اما در حال حاضر با توجه به تغییر شرایط مشخص نیست به نتیجه برسد یا نه.

کد خبر 415469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha