سیدمحمد فخار -خبرنگار: کمتر از یک‌ماه فرصت هست تا برای هوای آلوده تهران چاره‌ای پیدا شود. راه‌حل و قانون و مصوبه البته آنقدر هست که بتوان آنها را بر هم گذاشت و رویش ایستاد تا وضعیت هوا را رصد کرد. در تهران اما باید عزمی جدی برای کاهش آلودگی هوا پیدا شود؛ عزمی که مردم و مسئولان و خودروسازان همزمان باید برای تحقق آن بکوشند.

خودرو

به‌تازگی طرح نظرسنجی و کمپینی با عنوان «دود بدرود» در برخی ایستگاه‌های مترو شکل گرفته و نظرات مردم را برای همراهی در کاهش آلودگی هوای تهران جویا شده است. سال‌هاست طرح‌ها و برنامه‌های شهری با هدف بهبود شرایط زیستی شهروندان ارائه و اعمال می‌شود اما شهروندان در برخی امور بیش از هر کارشناسی نیازهای خود و شیوه رفع آنها را می‌دانند.

در این مسیر در میان گذاشتن دغدغه‌های مدیریتی شهرداری با مردم مزایای زیادی دارد. یادآوری احساس همراه بودن مردم با شهرداری، کشف دغدغه‌های شهروندان، کمک به پیگیری سیاست‌های تازه و به‌وجود آمدن فضای گفتمانی میان شهرداری و شهروندان که این تعامل دوسویه سبب فهم اجتماعی متقابل می‌شود، ازجمله این مزیت‌هاست.

به گزارش همشهری، برای تحقق این مهم در روزهای 14، 15و 16مردادماه در 6ایستگاه مترو، فضاهایی ایجاد شد تا شهروندان بتوانند نظرات خود را درباره راه‌های کاهش آلودگی هوا مطرح کنند. در این طرح، بنرهایی در ایستگاه‌های دروازه دولت، تجریش، شهدا، تئاتر شهر، امام خمینی و میدان آزادی مستقر شد تا برگه‌هایی که نظر شهروندان روی آنها نوشته می‌شد، روی این بنرها نصب شود و مجموعه این نظرات به مثابه برگ‌های یک درخت، طرح موجود روی بنر را تکمیل کند.

این طرح به نوعی نخستین گام در کمپین «دود بدرود» محسوب می‌شود؛ کمپینی با هدف اقدام پیشدستانه برای مقابله با افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال. مسئله‌ای که در ماه‌های سرد سال نفس شهروندان تهرانی را به شماره می‌اندازد. در این کمپین پرسش «برای کنترل آلودگی هوا در نیمه دوم سال چه پیشنهادی دارید؟»

با شهروندان در میان گذاشته شد. مجموع نظرات شهروندان در پاسخ به سؤال کمپین 844مورد بود. مجموع نظرات، ذیل 68گویه قابل دسته‌بندی بود که با تجمیع گویه‌های همگن در مجموع 19سیاست پیشنهادی از طرف شهروندان برای کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال استخراج شد.

  • شهروندان چه خواستند؟

8بند از سیاست‌های پیشنهادی شهروندان شامل موضوعات خودرویی بود که نشان می‌دهد اهالی تهران به‌درستی می‌دانند مشکل کجاست و باید برای آن چه کرد. این پیشنهادها شامل این موارد بود: محدود کردن تردد خودروهای دیزلی، محدود کردن تردد خودروهای شخصی، محدود کردن تولید خودرو، حمایت نکردن از تولید خودروهای با کیفیت پایین، محدود کردن تردد موتورسیکلت‌ها، نوسازی خودروها، انتقادی و سیاسی، اداری و کاری، بهبود کیفیت سوخت، استفاده از انرژی پاک، استفاده از تکنولوژی در مدیریت شهر،

اقتصادی، تغییر رویکرد مدیریت شهری، توسعه حمل‌ونقل عمومی، زیست‌محیطی‌، فرهنگی و آموزشی، کنترل معاینه فنی، مشارکت اجتماعی و نصب فیلتر دوده. از سویی طبق نظر شهروندان، کنترل خودروهای دیزلی مهم‌ترین محور پیشنهادی بود. گفتنی است در این نظرسنجی، شهروندان در ارائه گزینه آزاد بودند.

  • جمع‌بندی نظر شهروندان

درنظرسنجی اخیر از تهرانی‌ها، توسعه حمل‌ونقل عمومی با 10/23درصد به‌عنوان اساسی‌ترین سیاست پیشنهادی شهروندان برای کاهش آلودگی هوا مطرح شده است. پس‌از توسعه حمل‌ونقل عمومی سیاست‌های زیست‌محیطی و محدودیت تردد برای خودروهای شخصی با بیش از 11درصد مطرح شد.

نوسازی خودروها و مباحث فرهنگی و آموزشی با بیش از 9درصد ازجمله سیاست‌های پیشنهادی مطرح شده توسط شهروندان است. استفاده از انرژی پاک، کنترل معاینه فنی، بهبود کیفیت سوخت و تغییر رویکرد در مدیریت شهر نیز از دیگر سیاست‌های پیشنهادی قابل ذکر توسط شهروندان برای کاهش آلودگی هواست.

جدول۳

کد خبر 415456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha