همشهری آنلاین: این روزها، موضوع تامین دارو برای بیماران، یکی از مباحث جدی است که اتفاقا درباره آن، حرف و حدیث‌های مختلفی هم به گوش می‌رسد. اظهاراتی که برخی واقعیت دارد و برخی هم از اساس، خلاف واقع است.

اظهارنظرهايي كه تنها سبب مي‌شود تا بيماران و خانواده‌هاي آنها، علاوه بر درد و رنج بيماري، نگران باشند و دغدغه داشته باشند و آرامش نسبي آنها، به هم بخورد. درباره وضعيت صنعت داروسازي ايران با دكتر سيد حميد خوئي رئيس انجمن داروسازان تهران و عضو هيئت علمي دانشكده داروسازي، دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت‌و‌گو كرده‌ايم.

رئيس انجمن داروسازان تهران به همشهري آنلاين مي‌گويد: مردم نگران نباشند، داروسازان تمام قد در خدمت مردم و تامين نيازهاي دارويي آنها ايستاده‌اند.

دكتر سيد حميد خوئي اضافه مي‌كند: داروسازان، در هر شرايطي تلاش خواهند كرد كه مردم در زمينه دارو مشكلي نداشته باشند و به زحمت نيفتند. مردم و بيماران، نگران تامين دارو نباشند. به عنوان نماينده صنف داروسازان، به مردم اطمينان مي‌دهم كه براي تامين داروهاي مردم از هيچ تلاشي همچون قبل دريغ نخواهيم كرد.

  • جايگاه برجسته داروسازان ايراني در 8 سال دفاع مقدس

رئيس انجمن علمي داروسازان ايران مي‌گويد: داروسازان در ايران و سال‌هاي بعد از انقلاب، كارنامه درخشاني دارند. در سال‌هاي بعد از انقلاب كه شركت‌هاي چند مليتي ايران را ترك كردند و جنگ شروع شد، داروسازان ايراني، در شرايط دشوار، توانستند بيش از 95 درصد داروي مورد نياز را در شرايط بحراني آن روزها، تامين و از بروز بحران جدي‌تر، جلوگيري كنند. حتي وقتي كه بمباران‌هاي شيميايي عراق و صدام آغاز شد، همكاران داروساز ما در دانشكده داروسازي دانشگاه تهران و در اقدامي جهادي، در چند ماه، ضد سم‌هاي سموم شيميايي صدام را توليد كردند و اين كار توانست تا حد زيادي تلفات بيماران شيميايي عراق را كاهش دهد.

خوئي تاكيد مي‌كند: امروز هم داروسازان ايراني، همان داروسازان سال‌هاي جنگ هستند و اطمينان مي‌دهند كه تمام توان خود را مي‌گذارند و تلاش مي‌كنند كه مردم در زمينه داروهاي خودشان به زحمت نيفتند.

رئيس انجمن علمي داروسازان ايران مي‌گويد: در چند سال گذشته، تلاش داروسازان بود كه سبب شد تا مردم مشكل نداشته باشند. داروسازان، پذيرفتند كه سرمايه‌هايشان ماه‌ها و حتي سال‌ها، در سازمان‌هاي بيمه و نهادهاي دولتي بماند و مطالبات خود را با تاخيرهاي زماني چند برابر دريافت كنند كه اين موضوع كل توجيه‌پذيري اقتصاد داروخانه‌ها را زير سئوال مي‌برد. اما با اين حال، هرگز اجازه ندادند كه مردم متضرر شوند.

  • صنعت داروسازي در ايران مظلوم واقع شده است

رئيس انجمن داروسازان تهران مي‌گويد: متاسفانه دولت و سازمان‌هاي بيمه هم تا حد زيادي از نجابت داروسازان سوء استفاده كردند. داروسازي در ايران، مظلوم واقع شده است.

خوئي اضافه مي‌كند: صنعت داروسازي ايران به طور مشخص در 10 سال اخير، خيلي مظلوم واقع شده است هم از جانب وزارت بهداشت و وزارت صنايع و هم از طرف سازمان‌هاي بيمه و هم برخي از همكاران پزشك.

  • 95 درصد داروهاي مصرفي كشور در داخل توليد مي‌شود

رئيس انجمن داروسازان تهران مي‌گويد: اينكه گاهي گفته مي‌شود كه داروي ايراني از لحاظ كيفيت از كيفيت مطلوب، برخوردار نيست ، فقط محصول تبليغات شركت‌هاي وارد كننده داروست و تبليغ و ترويج كساني است كه از مصرف داروهاي خارجي عوايد مادي دارند و گرنه در حال حاضر حدود 95 درصد تعدادي داروهاي مصرفي كشور در داخل توليد مي‌شود. اگر مردم داروي ايراني را قبول ندارند، پس اين 95 درصد كجا توليد مي‌شود؟ زير سوال بردن كيفيت داروهاي داخلي جنجال تبليغاتي افرادي است كه به خودشان اجازه مي‌دهند، به جاي مردم سخن بگويند.

  • دو نكته درباره داروهاي توليد داخل

رئيس انجمن علمي داروسازان ايران تاكيد كرد: از سوي ديگر، اگر كيفيت داروي ايراني در معرض اتهام است، پاسخگوي اصلي سياست‌گذاراني هستند كه در سال‌هاي گذشته با ثابت نگه‌داشتن قيمت دارو، اجازه ارتقاء كيفيت را ندادند و لذا متهم اصلي نه داروخانه‌ها نه داروسازان، بلكه دولت است.

خوئي خاطرنشان مي‌كند: در بحث كيفيت داروهاي ايراني بايد به دو نكته مهم توجه داشت اول آنكه، داروهاي ايراني جاي ارتقاء كيفيت دارند و نكته دوم اينكه، ارتقاء كيفيت هزينه‌بر است و اين در حالي‌است كه شش سال است كه قيمت داروهاي ايراني ثابت نگه داشته شده است.

رئيس انجمن علمي داروسازان ايران تصريح مي‌كند: وقتي درباره كيفيت دارو صحبت مي‌شود فقط به كيفيت داروي ايراني پرداخته مي‌شود در حالي كه هم داروي ايراني و هم داروي وارداتي در طيفي از كيفيت قرار دارند. يادمان نرود كه دارويي كه پارسال چشم 32 نفر از هموطنانمان را در كشور كور كرد، داروي وارداتي بود نه داروي ايراني و بسياري از داروهايي كه الان از كشورهاي هند و چين وارد و تبليغ مي‌شوند، كيفيتي بهتر از كيفيت داروي ايراني را ندارند اما شيوه‌هاي تبليغ و حمايت كانون‌هاي قدرت، آنها را در برتري قرار مي‌دهد.

  • ضرورت اجراي سياست‌هاي پيشگيرانه

خوئي مي‌گويد: در زمينه 16 قلم دارو هم داخلي و هم خارجي كمبود داريم. عرضه و تقاضا به هم خورده است. بنابراين، لازم است كه سياست‌هاي مقابله با بحران و پيشگيري، به كار گرفته شود.

رئيس انجمن علمي داروسازان ايران در پاسخ به اينكه چرا برخي از داروخانه‌ها از دادن دارو به مردم اجتناب مي‎‌كنند، گفت: متاسفانه برخي از داروخانه‌ها عملا توسط افراد غير داروساز اداره مي‌شود و اين سبب مي‌شود كه جايگاه اخلاقي و حرفه اي همكاران داروساز زير سئوال برود.

  • كوچكترين رفتار غير حرفه اي، قابل توجيه نيست

خوئي تاكيد كرد: اشتباه هر داروخانه اي نبايد به پاي دكتر داروساز نوشته شود از همكاران داروساز به طور جد، مي‌‎خواهم كه در شرايط كنوني، جايگاه حرفه اي خود را درك كنند و تكليف اخلاقي و صنفي خود را زير سئوال نبرند ما در اين شرايط باز هم بايد دين خود را ادا كنيم. حتما كمترين رفتار غير حرفه اي خلاف و قابل توجيه نيست. از سازمان‌هاي نظارتي، مي‌خواهيم، با هر نوع تخلفي برخورد كنند.

کد خبر 415436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha