سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: عارف علوی، نامزد حزب پیروز انتخابات اخیر پاکستان (تحریک انصاف) با رای نمایندگان مجالس ملی، ایالتی و سنای این کشور به عنوان سیزدهمین رییس جمهوری این کشور انتخاب شد.

عارف علوی سیزدهمین رییس جمهوری پاکستان شد

به گزارش ایرنا، رای گیری در مجالس سنا، ملی و چهار مجلس ایالتی بلوچستان، خیبرپختونخواه، پنجاب و سند از ساعت 10صبح امروز به وقت اسلام آباد آغاز شد و تا ساعت 16 ادامه یافت.

در انتخابات امروز ریاست جمهوری پاکستان، 'عارف علوی' توسط حزب اکثریت مجلس و برنده انتخابات سراسری پاکستان (تحریک انصاف)، 'اعتزاز احسن' از حزب مردم (PPP) و فضل الرحمان از احزاب مخالف دولت به عنوان نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری پاکستان با یکدیگر رقابت کردند.

رئیس جمهوری پاکستان توسط اعضای پارلمان فدرال (شامل دو مجلس نمایندگان و سنا) و چهار مجلس ایالتی این کشور شامل مجلس ایالت پنجاب، مجلس ایالت خیبرپختونخواه، مجلس ایالت بلوچستان و مجلس ایالت سند انتخاب می شود.

نمایندگان پارلمان های ملی و ایالتی پاکستان و همچنین نمایندگان سنا که تعداد آنان یکهزار و 174 تن است، رئیس جمهوری جدید کشور را برای مدت پنج سال انتخاب می کنند.

رئیس‌جمهوری در پاکستان،مقامی تشریفاتی به‌شمار می‌آید و روند اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری پاکستان در اسلام‌آباد تحت نظارت رئیس دادگاه عالی اسلام آباد برگزار می ‌شود.
براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان، انتخاب غیرمستقیم ریاست جمهوری در این کشور۳۰ روز پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان صورت می‌گیرد.

در انتخابات ریاست جمهوری امروز پاکستان، تعداد نمایندگان مجلس سنا 104 تن، مجلس ملی 342 نفر، بلوچستان 65، خیبرپختونخواه 124، پنجاب 371 و ایالت سند 168 تن است .

برای شمارش آرا نیز به دلیل اینکه تعداد اعضای مجلس ایالتی بلوچستان 65 تن بوده و تعداد اعضای دیگر مجالس محلی این کشور بیش از این رقم است، آرای نمایندگان سه مجلس محلی خیبرپختونخواه، سند و پنجاب نیز بر اساس معدل 65 رای محاسبه می شود.

بر این اساس، مجموع معدل آرای نمایندگان مجلس سنای پاکستان برای انتخابات ریاست جمهوری 104، مجلس ملی 342، بلوچستان 65، خیبرپختونخواه، پنجاب و سند نیز هر کدام 65 رای و در مجموع 706 رای محاسبه می شود.

بر اساس قانون، فردی که بتواند 354 رای (نصف بعلاوه یک رای) را از آن خود کند به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور انتخاب می شود.

بر اساس آخرین آمار شمارش آرای پاکستان، «عارف علوی» 212 رای نمایندگان مجلس ملی و سنا، 45 رای نمایندگان مجلس محلی بلوچستان، 41 رای مجلس خیبرپختونخواه و 22 رای نمایندگان مجلس محلی سند و در مجموع 320 رای الکترال کسب کرد.

همچنین بر اساس آخرین آمار شمارش آرای نمایندگان،'اعتزاز احسن' دیگر نامزد تصدی ریاست جمهوری پاکستان، 81 رای مجلس ملی و 39 رای ایالت پنجاب و در مجموع 120 رای الکترال را کسب کرد.
«فصل الرحمان» دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز 131 رای مجلس ملی، 15 رای مجلس بلوچستان و 13 رای مجلس خیبرپختونخواه و در مجموع 159 رای الکترال را از آن خود کرد.

آرای مجلس ایالتی پنجاب نیز در حال شمارش است.

احزاب اپوزیسیون دولت حاکم پاکستان نظیر حزب مردم، حزب موتلفه متحده مجلس عمل و حزب مسلم لیگ شاخه نواز با وجود تمامی رایزنی های اخیر، نتوانستند به کاندیدای مشترک در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و مقابل «عارف علوی» نامزد حزب تحریک انصاف برسند.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری کنونی پاکستان به ریاست «ممنون حسین»، هشتم سپتامبر به پایان می رسد و تا پیش از آن، کمیسیون انتخاباتی پاکستان در تدارک انتخاب رئیس جمهور جدید است.

«ممنون حسین» که از اعضای کهنه کار حزب مسلم لیگ شاخه نواز شناخته می شود، از نزدیکان نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان است و در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸ شمسی در زمان دولت وقت نواز شریف) به عنوان حاکم ایالت سند در جنوب پاکستان فعالیت می کرد.

این تاجر سیاستمدار، سال ۱۹۴۰ میلادی (۱۳۱۹ شمسی) در شهر آگرا هند متولد و پس از جدایی پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷ (۱۳۲۶ شمسی) همراه خانواده خود به شهر کراچی مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان مهاجرت کرد.

کد خبر 415432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha