هلیا نصیری-روزنامه‌نگار: سینمای ایران با آغاز سال جدید نتوانست روزهای خوبی را برای خودش رقم بزند؛ فروش فیلم‌های نوروزی برخلاف سال گذشته رکوردشکن نبودند و رویه اکران همچنان ادامه داشت تا زمان اکران عید فطر فرارسید.

سینما

عید فطر بهترین زمان برای اکران فیلم‌ها محسوب می‌شود و سازندگان فیلم‌های سینمایی در رقابت هستند تا بتوانند آخرین ساخته‌های خود را در این زمان روی پرده نقره‌ای بیاورند. گل سرسبد فیلم‌های روی پرده در آن بازه زمانی فیلم «دلم‌ می‌خواد» بهمن فرمان‌آرا بود که در مقایسه با سایر فیلم‌ها فروش نسبتا قابل‌قبولی داشت اما با گذشت نیمه اول تابستان باز هم گیشه فروش سینمای ایران چنگی به دل نزد تا اینکه اکران «هزارپا»ی ابوالحسن داوودی توانست تکانی به سینماها بدهد و رکورد فروش را بشکند.

حالا با گذشت 2‌ماه و نیم از تابستان ترافیک اکران فیلم‌ها آغاز شده است؛ ترافیکی که باعث شده سالن‌های سینما و پردیس‌های سینمایی 15فیلم را روی پرده داشته باشند. برخی از این فیلم‌ها چرخه اصلی اکران را پشت سر گذاشته‌اند و برخی به‌تازگی وارد رقابت گیشه شده‌اند. حالا کمتر از یک‌ماه به شروع فصل پاییز باقی‌مانده و باز شدن مدارس و آغاز‌ ماه محرم و ایام سوگواری می‌تواند تا اندازه‌ای مردم را از سینما دور کند. باید دید با توجه به ایام پیش رو و خارج شدن برخی از فیلم‌های طنز از گردونه اکران، گیشه آخر تابستان می‌تواند رضایت مخاطبان را جلب کند یا نه؟

  • هزارپا در صدر گیشه

کمدی هزارپا با فروش بیش از 30میلیاردی خود در صدر فیلم‌های روی پرده قرار دارد؛ فیلمی که بیشتر از 8هفته اکران خود را گذرانده و حالا نامش در میان رکوردداران فروش قرار دارد. رضا عطاران با همراهی جواد عزتی توانستند مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشانند. هزارپا به همراه «مدرسه موش‌ها 2» با بیش از 3میلیون مخاطب، بیشترین تماشاگر را در سالن‌های سینما داشته‌اند.

هزارپای داوودی همچنان با عنوان فیلم پرفروش، سئانس‌های اکران خود را دارد اما «دارکوب» بهروز شعیبی که همزمان با هزارپا روی پرده آمد، نتوانست موفق شود و برخلاف «سیانور» این فیلمساز به فروش کمی دست پیدا کرده است.

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی سینما درباره اکران این روزهای سینماها به همشهری گفت: «درست است که 15فیلم در حال اکران هستند، اما برخی از این فیلم‌ها اکران اصلی خود را گذرانده‌اند و تنها بخشی در چرخه اکران جدید قرار دارند. این فیلم‌ها هم نمی‌توانند گیشه را به‌طور کامل در دست بگیرند.»

فرجی معتقد است که آغاز ایام سوگواری یکی از دلایل عمده‌ای است که سینما مخاطب خود را به‌طور طبیعی از دست می‌دهد و همین امر بر فروش فیلم‌ها تأثیر می‌گذارد. وی همچنین از چینش فیلم‌ها براساس ایام سوگواری هم خبر داد که در جلسات هفته‌های آینده قطعی خواهد شد.

  • 15اکران در هفته‌های پایانی تابستان

«تنگه ابوقریب» بهرام توکلی، «کاتیوشا»ی علی عطشانی و «شعله‌ور» حمید نعمت‌الله 3فیلمی‌ هستند که این روزها روی پرده اغلب سینما‌های پایتخت دیده می‌شوند و تبلیغات این 3فیلم را می‌توان در فضاهای شهری دید. تنگه ابوقریب به نسبت 2فیلم دیگر سالن‌های بیشتری را برای اکران در اختیار دارد و در گیشه حرف اول را می‌زند اما برخلاف این فیلم، شعله‌ور روزهای خوبی را از سر نمی‌گذراند و تازه‌ترین ساخته نعمت‌الله که کارنامه موفقی در فیلمسازی دارد، نتوانسته نبض گیشه را به‌دست بگیرد.
مهدی صباغ‌زاده، تهیه‌کننده و مدیر پخش «نیمروز فیلم» معتقد است که نمی‌توان گیشه سینمای ایران را پیش‌بینی کرد و همه‌‌چیز بستگی به اقبال مخاطبان دارد.

وی به همشهری گفت: «سینما تا زمانی سرپاست که مردم به سالن‌های سینما بیایند. من امیدوارم با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات موجود، مردم همچنان فیلم ببینند. به‌طور حتم رسیدن ایام محرم بر گیشه تأثیر می‌گذارد اما باز هم برخی فیلم‌ها فروش خواهند داشت.»

  • فیلم‌های پربازیگر اما کم‌فروغ

در میان فیلم‌های روی پرده، آثار پربازیگری هم دیده می‌شوند که به لحاظ محتوا و مضمون نتوانسته‌اند محبوبیتی را میان منتقدان و اکثر تماشاگران به‌دست بیاورند. «دم سرخ‌ها» ساخته آرش معیریان، «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی و «من دیوانه نیستم» اثر علیرضا امینی ازجمله فیلم‌هایی هستند که همچنان اکران خود را دارند. «من دیوانه نیستم» با وجود بهره‌گیری از بازیگران خوب نتوانست فیلم موفقی در اکران باشد و فروش آن در 5هفته به 400میلیون تومان هم نرسید.

فیلم‌های «پشت دیوار سکوت» ساخته مسعود جعفری‌جوزانی و «راه رفتن روی سیم» اثر احمدرضا معتمدی هم تقریبا 3هفته‌ای است که اکران خود را آغاز کرده‌اند اما فروش آنها به 200میلیون تومان هم نرسیده است؛ درحالی‌که هر دو کارگردانانی نام‌آشنا دارند.

سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده، این عدم‌اقبال را به دلیل ضعف در ساختار و قصه فیلم‌ها می‌داند. وی به همشهری گفت: «وقتی قصه فیلم نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، دیگر کاری برای کشاندن مردم به سینما نمی‌توان انجام داد؛ حتی اگر بازیگران چهره هم در فیلم حضور داشته باشند.

خوشبختانه فیلم‌های زیادی روی پرده است که مردم به‌راحتی می‌توانند فیلم دلخواه را انتخاب کنند اما فیلمی که ضعیف است، تماشاگر بیشتر را به سالن سینما نمی‌کشاند.» وی بر این باور است که تماشاگر سینما خودش بهترین نوع تبلیغ برای یک فیلم است و وقتی فیلمی به دل نمی‌نشیند و کسی هم از آن تعریف نمی‌کند، ناخودآگاه استقبال از آن کم می‌شود.

  • فیلم‌های جدید در راهند

13روز از آخرین‌ماه تابستان گذشته و سخنگوی شورای صنفی نمایش باز هم از ثبت قراردادهای جدید خبر می‌دهد. غلامرضا فرجی درباره آخرین مصوبات شورا به همشهری گفت: قرارداد «مغزهای زنگ‌زده» هومن سیدی بعد از اکران «پشت دیوار سکوت» در گروه آزادی ثبت شده و قرارداد «لازانیا» ساخته حسین قناعت نیز در گروه ماندانا بعد از فیلم «یک کیلو و بیست‌و یک گرم» رحیم طوفان و قرارداد «هشتگ» رحیم بهبودی‌فر در گروه زندگی بعد از فیلم «آخرین بار سحر را کی دیدی؟» ثبت شده است.

وی همچنین از ثبت قرارداد «خانم یایا» ساخته عبدالرضا کاهانی در گروه ایران بعد از «جاده قدیم» خبر داد. به گفته فرجی قرار است «یک کیلو و بیست‌و‌یک گرم» از چهارشنبه این هفته جایگزین «همه چی عادیه» شود. «چراغ‌های ناتمام» نیز بعد از «دم سرخ‌ها» در گروه باغ‌کتاب ثبت شده و از چهارشنبه اکران می‌شود.

جدول

کد خبر 415430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha