همشهری آنلاین: تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که ادامه جلسه اول پارلمان عراق برای انتخاب رئیس پارلمان و معاونانش به ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) موکول شده است.

ادامه جلسه اول پارلمان جدید عراق به ۲۴ شهریور موکول شد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که رهبران فراکسیون‌ها و رئیس سنی پارلمان جدید با موکول کردن اولین جلسه پارلمان به 15 سپتامبر توافق کرده‌اند.

بر اساس قانون اساسی عراق باید در اولین جلسه پارلمان، رئیس و نواب رئیس پارلمان انتخاب شوند که جلسه روز گذشته در رسیدن به این امر ناکام ماند و امروز نیز مذاکرات برای پیگیری آن به جایی نرسید و در نتیجه ختم جلسه اعلام نشد؛ به این معنی که در هرزمان توافق میان گروه‌های سیاسی حاصل شد، ادامه جلسه برگزار شود.

دلیل اصلی تشکیل نشدن جلسه تعیین رئیس پارلمان، اختلاف گروه‌های سیاسی عراق به ویژه دو جریان اصلی شیعی این کشور بر سر معرفی فراکسیون اکثریت است.

به تعویق افتادن برگزاری اولین جلسه پارلمان نوعی تخطی از قانون اساسی عراق است که بر اساس آن باید در جلسه اول رئیس پارلمان و نواب آن انتخاب شوند، سپس پارلمان جدید رئیس جمهور را ظرف یک ماه انتخاب کند و رئیس جمهور نیز با مکلف کردن فراکسیون اکثریت، نخست وزیر را برای تشکیل دولت جدید در مدت یک ماه معرفی کند.

علی مونس الغانمی، نماینده دولت قانون عراق اعلام کرد که پارلمان جدید قادر به انتخاب رئیس به دلیل نرسیدن به حدنصاب لازم نیست.

کد خبر 415422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha