سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری با تاکید بر این که کاروان سازندگی ایران متوقف نمی‌شود، گفت: صنعت نفت در خط مقدم مقابله با جنگ بدخواهان علیه اقتصاد کشور است.

روحانی

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس در عسلویه تاکید کرد: دشمنان فقط زمانی موفق می‌شود که امید و حرکت ما متوقف شود.

وی تصریح کرد: آنها مشکلاتی بر مردم تحمیل می‌کنند، اما محال است بر ایران و ایرانیان مسلط شوند و این که ما را به قبل از سال 57 برگردانند، آرزویی است که محقق نمی‌شود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: هر فاز، هر فرد و هر پروژه که امروز کلنگ زده شود به معنای انقلابی‌گری و تلاش برای عزت ملت ایران است. همیشه برای ما خوشحال کننده است که در کشور یک واحد تولید شروع به فعالیت کند اما این که در یک روز و در شرایطی که دشمنان ما به فکر خود در حال دنبال کردن تحریم‌های ظالمانه به ایران هستند، سه طرح را افتتاح و بهره‌برداری کنیم به معنای پیروزی کشور در برابر نقشه‌های دشمن است.

روحانی با بیان این که ما مشکلاتی داشته‌ایم اما عزت خود را حفظ کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه نبوده که کشور ایران دست خود را دراز کند. با وحدت و اتحاد و تلاش و فعالیت از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما گاز، نفت، پتروشیمی خود را داریم، خداوند نعمت بزرگی به ما داده است و این را باید روز افزون کنیم و برکت این نعمت در دست ما است. این که از خام فروشی فاصله بگیریم و محصول پرارزش‌تر به کشور و جامعه عرضه کنیم با سرمایه خارجی و سرمایه خودمان ممکن است.

وی افزود: اکنون هم باید سرمایه خارجی و داخلی را جذب کنیم اگر چه ممکن است سخت شده باشد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که امروز روز جنگ اقتصادی و روانی علیه ملت ایران است، افزود: در صف مقدم این جنگ بخش‌هایی است که بار اقتصاد را بر عهده دارند از مهم‌ترین آنها نفت، گاز و پتروشیمی است زیرا دشمن وقتی می‌خواهد ما را تحریم کند روی نفت و گاز و پتروشیمی دست می‌گذارد.

روحانی با قدردانی از تلاش‌های متخصصان ایرانی یادآور شد: ما از مشکلات عبور خواهیم کرد و دلیل آن به ثمر نشستن امروز تلاش‌های چند ساله متخصصان در عسلویه است.

وی با یادآوری این که امروز سه واحد مهم به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: واحد پتروشیمی مهم مرجان که یک میلیون و 650 هزار تن را به عنوان محصول دارد و فاز سوم یک واحد پتروشیمی مهم به نام پردیس که مجموعه محصولاتش بیش از یک میلیون و 700 هزار است و نیروگاه دماوند که 650 مگاوات برق تولید می‌کند که می‌تواند تأمین کننده خدمات جانبی واحدهای مختلف پتروشیمی باشد، این افتتاح‌ها نشان می‌دهد ما در مسیر تلاش، فعالیت، ایثار و فداکاری هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید همچنین گفت: میزان اشتغال در کشور افزوده می‌شود، همین طرح برای بیش از هزار و 300 نفر اشتغال مستقیم و تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم بوجود می‌آورد. یعنی در مسیر اشتغال و تولید حرکت می‌کنیم و میلیاردها دلار برای تولید به منظور تامین نیاز داخل و صادرات سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و ان شاء الله سود میلیاردها دلاری در سال‌های آینده پیش روی ملت ایران است.

روحانی یادآور شد: ملت بزرگ ایران در طول تاریخ با مشکلات زیادی در جنگ و خشکسالی و دعواهای منطقه‌ای مواجه بوده اما همواره عزت خودشان را نفروختند.

وی با بیان این که مفهوم این قنات‌ها چیست؟، اظهارداشت: این که بخشی از کشور در طول قرن‌ها به صورت کویر بوده، معنایش این است که بارندگی به اندازه کافی نیست و همیشه مشکلاتی در این زمینه داشته ایم اما پیوسته در برابر مشکلات ایستادگی و عزت خودمان را حفظ کرده‌ایم.

رییس جمهوری با تاکید بر این که کاروان تلاش و سازندگی ما متوقف نمی‌شود و این مسیر ادامه پیدا می‌کند، اظهارداشت: 14 طرح بزرگ پتروشیمی از سال 92 تا امروز افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است و روند افتتاح طرح‌های مرتبط با پتروشیمی در سال جاری و سال‌های آتی همچنان ادامه می‌یابد به گونه‌ای که حدود 6 طرح دیگر در سال 98 افتتاح خواهد شد.

روحانی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را از صنایع بسیار مهم و تأثیرگذار کشور برشمرد و گفت: این که در بحث انرژی روی پای خود بایستیم و بتوانیم نفت و گاز خودمان را تأمین کنیم خیلی مهم است.

رییس جمهوری با قدردانی از زحمات همه تلاشگران عرصه صنعت نفت، افزود: ما در چند سال اخیر در عرصه تولید نفت، دفاع از حقمان در اوپک، در حوزه گاز و خودکفایی در این حوزه و همچنین پتروشیمی به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم.

روحانی افزود: ما با همه توان می‌کوشیم هم نفت را تولید و هم صادر کنیم. ما هم مواد پتروشیمی تولید و هم صادر می‌کنیم و امروز برای تأمین نیازمندی‌های ارز کشور، پتروشیمی بار سنگینی را بر دوش گرفته است.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: تامین بخش بزرگی از ارز بازار ثانویه بر دوش پتروشیمی‌ها است. این که محصول تولیدی آنها سالانه می‌تواند 12 میلیارد تا 14 میلیارد دلار کمتر یا بیشتر ارزآوری داشته باشد، معنایش این است که متخصصان ایرانی در خط اول مبارزه هستند و دشمن می‌خواهد در همین زمینه فشار وارد کند و بحمدالله متخصصان در خط مقدم این ایستادگی و مبارزه هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: بخش‌های دولتی و بخش‌های عمومی غیر دولتی باید به محض این که هر واحدی را تکمیل کردند، بلافاصله به فکر فروش و واگذاری آن به مردم باشند و همان موقع که خیالتان راحت شد که همه بخش‌های آن واحد تکمیل گردیده در بازار فروش عرضه کنید.

وی با یادآوری این که وزیر دفاع امروز نکاتی را گفتند که یک مقدار خطاب به مهندس زنگنه بود و یک مقدار خطاب به دولت، اظهارداشت: آن که می‌گفتند همه آنهایی که امروز در صنعت پتروشیمی فعال هستند و می‌خواهند آینده روشن‌تری برایشان ترسیم شود تا راحت‌تر در بازار بورس فعال شده و سهام‌شان را واگذار کنند و با پولی که به دست می‌آورند، پروژه‌های نیمه تمام دیگری که در اختیار دارند را تکمیل کنند، حرف درست است. اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید حل شود، اگر نسبت به آینده یا نسبت به قیمت تردیدهایی وجود دارد، این تردیدها را باید رفع کنیم تا این کار به خوبی انجام بگیرد.

وی در ادامه اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد و افزود: نکته مهم دیگری که امروز با آن مواجه بودیم، امضاء قرارداد بسیار خوب برای فلرها و گاز بود. مشعل‌های این گازها می‌سوزد و آنچه نصیب مردم می‌کند، آلودگی است و آنچه نصیب صاحبان آن می‌کند اینکه محصولشان آتش می‌گیرد و می‌سوزد و موجب آزار دیگران می‌شود. مسأله محیط زیست بسیار مهم است و کاری که اینجا انجام می‌دهید برای منطقه و استان بوشهر ،منطقه عسلویه، دیر ،کنگان و سایر نقاط بسیار مهم است اما در عین حال از لحاظ محیط زیستی باید به فکر مردم بود که مردم آزار نبینند.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: باید همه اقدامات محیط زیستی را که لازم است، انجام دهیم و دو قراردادی که امروز انجام شد که عمدتاً مربوط به منطقه خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد و شرق کارون بود ان شاء‌الله شبیه آن در اینجا هم انجام بگیرد. همین قراردادی که امضاء شد و آقای زنگنه گفتند که محصول گازی که از این فلرها به دست می‌آید در روز 22 میلیون متر مکعب است و این هم از لحاظ اقتصادی و اشتغال به نفع کشور است و هم محیط زیست را سالم می‌کند و همه اینها قدم‌های بسیار مهمی است که برداشته شده است.

روحانی با یادآوری این که عسلویه به تعبیری پایتخت انرژی کشور و منطقه بسیار مهم وارزشمندی است، گفت: مردم بومی این منطقه باید از این حرکت اقتصادی به خوبی بهره بگیرند. این کاری که وزیر نفت گفتند که اینجا و در غرب کارون کلاس‌های تقویتی و آموزشی برای بچه‌ها گذاشتند و بچه‌ها توانستند با این کلاس‌ها در کنکور رتبه‌های بالایی را کسب بکنند و به دانشگاه بروند و چند سال دیگر در همین محیط‌های صنعتی مدیریت را به عهده بگیرند، اقدام ارزشمندی است.

وی تاکید کرد: در این منطقه هر مقدار کاری که مردم بومی می‌توانند انجام دهند، اولویت کار با مردم این منطقه است. باید کار را به اینها واگذار کنیم.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: بیشترین فرصت‌های شغلی باید در اختیار مردم منطقه باشد، مردم مناطق انرژی خیز باید از مواهب آن بیشترین بهره را داشته باشند. استاندار در خصوص میزان حضور ساکنان منطقه در این طرح‌ها می‌گفت قبلاً بیست و چند درصد بوده و حال سی و چند درصد شده است. این ارقام خیلی کم است اگر بیست و چند درصد بوده خیلی کم است و الان هم اگر سی و چند درصد شده ،باز هم کم است. مردم بومی باید از این تحول اقتصادی بتوانند در زندگی خودشان سود ببرند.

روحانی حفظ محیط زیست را اولویت پروژه‌های حوزه انرژی دانست و گفت: از ابتدای دولت یازدهم به مهندس زنگنه دو سه نکته گفتم و خوشحالم که همه اینها دارد دنبال می‌شود. اولین آن گازرسانی به روستاها بود که کار بسیار بزرگی در این 5 سال صورت گرفته است. هر روز تعدادی از روستاهای ما وارد این مدار می‌شوند و در این دوره 4 الی 5 ساله بیش از 13 هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده اند و این کار بسیار ارزشمند است و ادامه پیدا می‌کند و ان شاء‌الله مسأله گازرسانی به روستاها در این دولت تمام می‌شود و یکی دو استان عقب هستند که آنها را هم باید پیش ببریم.

روحانی افزود: مسأله دومی که به ایشان گفتم همین گازهایی است که در این فلرها می‌سوزد. الحمدالله امروز طرح اجرای آن با سرمایه گذاری داخلی امضاء شد و با اجرای آن ضمن حفظ محیط زیست، از سوختن یک منبع اقتصادی جلوگیری می‌شود. سومین مسأله فروش نفت ما بیرون از خلیج فارس و در دریای عمان بود. این برای من بسیار مهم و یک موضوع استراتژیک است و باید فروش بخش بزرگی از نفت ما از خارک به جاسک منتقل شود و این کار هم امسال شروع شده است و در دولت دوازدهم ان شاء الله به پایان خواهد رسید تا به این ترتیب بتوانیم وفادار به وعده و قولی باشیم که به مردم داده‌ایم.

رییس جمهوری در پایان بار دیگر از همه مدیران، مهندسین، کارگران و مردم بسیار خوب این منطقه و مردم استان بوشهر قدردانی کرد.

در این مراسم و پیش از سخنان رییس جمهوری، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز گزارشی از روند احداث و فعالیت‌های پتروشیمی‌های مرجان و پردیس ارائه کرد.

همچنین بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در پنج سال گذشته به تشریح برنامه‌ها و طرح های در دست اقدام در راستای توسعه و تکمیل پتروشیمی کشور پرداخت.

در مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی مرجان، دماوند و پردیس، قراردادهای جمع آوری گازهای همراه نفت (مشعل) در حضور رییس جمهوری میان، شرکت ملی نفت مارون، شرکت ملی نفت خیز جنوب و شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به امضا رسید.

کد خبر 415408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha