دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همزمان با تعطیلی بازار مبادلات آتی سکه در بورس‌کالا، در بازار نقدی قیمت سکه با ۲۰۰ هزار تومان افزایش از مرز ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گذشت، ارزش سهام شرکت‌های بورس یک میلیارد دلار کاهش یافت و آشفتگی در بازار ارز هم ادامه یافت.

به گزارش همشهری، در ماه‌های اخیر، نهادهای غیرمسئول در حوزه اقتصاد بارها برای توقف فعالیت بازار آتی سکه به مسئولان بازار سرمایه فشار وارد آورده بودند. درنهایت، دیروز بورس‌کالا در اطلاعیه‌ای از تسویه کامل معاملات در این بازار خبر داد. به‌ نظر می‌رسد این موضوع به‌معنای توقف موقت فعالیت بازارآتی سکه است.

آمارها نشان می‌دهد در 5‌ماه نخست امسال با وجود همه محدودیت‌های اعمال‌شده، بازار آتی سکه دست‌کم 67هزار میلیارد تومان نقدینگی پرقدرت را در خود جذب کرده بود. به‌نظر می‌رسد خروج نقدینگی از بازار پرریسک آتی بر شتاب رشد قیمت‌ها در بازارهای نقدی ارز و سکه بیفزاید.

جدول

همزمان با این رویداد، موج آشفتگی بازارها در مبادلات دیروز شدت گرفت، به‌طوری که بار دیگر بر شتاب رشد قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز افزوده شد. توقف فعالیت بازار آتی سکه درکنار ادامه سیاست وزارت صنعت برای سرکوب قیمت‌ها، در مبادلات دیروز با ایجاد یک جو نااطمینانی در بازار سرمایه به افت شاخص بورس منجر شد و در دادوستد‌های دیروز ارزش سهام شرکت‌های بورس 11هزارو 400میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار افت کرد و از 602هزارو 800میلیارد تومان به 591هزارو 500میلیارد تومان رسید.

همزمان با این رویداد قیمت هر سکه طرح قدیم با 200هزار تومان افزایش به 4میلیون 400هزار تومان رسید. دیروز همچنین قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی بین 11هزارو 500تا 11هزارو 800تومان مبادله شد که نشان می‌دهد قیمت هر دلار در بازار غیررسمی در مبادلات دیروز نسبت روز قبلش بین 300تا 600تومان افزایش یافته است. به گفته کارشناسان بازار طلا و سکه، هجوم بخش جدیدی از نقدینگی سرمایه‌گذاران به سمت این بازار، دلیل رشد قیمت‌ها بوده است.

  • توقف معاملات آتی، سکه را گران کرد

دیروز محمد کشتی‌آرای -رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر- تأیید کرد که بسته شدن بازار معاملات آتی سکه، دلیل رشد قیمت‌ها در بازار نقدی طلا و سکه در مبادلات روز یکشنبه بوده است. او در عین حال گفت: با این رویداد حباب قیمت سکه به یک میلیون و ۸۰هزار تومان رسیده است. محمد کشتی‌آرای توضیح داد: قیمت‌ها براساس یک معادله اقتصادی افزایش می‌یابد و قیمت سکه از روز شنبه در شرایطی که قیمت جهانی طلا ثابت بود تا این لحظه ۲۵۰‌هزار تومان رشد داشته است.

او افزود: افزایش قیمت در شرایطی رخ داد که قیمت جهانی طلا ثابت بود اما به‌دلیل رشد قیمت ارز، قیمت سکه روند رو به رشدی را تجربه کرد. کشتی‌آرای گفت: در بازار سنتی تقاضا برای خرید وجود ندارد و فقط تقاضا برای خرید سکه‌تمام که بخش زیادی از آن به‌دلیل سرمایه‌گذاری است، وجود دارد و می‌توان گفت که مجدد موج جدیدی از نقدینگی به سمت خرید طلا و سکه سرازیر شده‌است.

  • فشار عده‌ای خاص به بورس‌کالا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به اینکه بورس‌کالا به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، نماد شفافیت است گفت: فعالیت بورس‌کالا در سال‌های گذشته در بازارهای صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی، باعث پدیدار‌شدن شفافیت در شیوه کارکرد فعالان این حوزه‌ها بوده و به‌عبارتی این بورس، مولد شفافیت در اقتصاد بوده است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: عده‌ای هنوز از کارکرد بورس‌کالا به‌عنوان یک بستر معاملاتی شفاف و قانونمند که برای ایجاد عدالت و شفافیت به‌وجود آمده و منعکس‌کننده بخش واقعی اقتصاد است، اطلاعی ندارند.او افزود: فکر کنید معاملات پتروشیمی و فولاد، خارج از بورس‌کالا انجام می‌شد، در این صورت به هیچ عنوان شفافیت کنونی در آمارهای عرضه و تقاضا و قیمت‌ها مشخص نبود و دولت و متولیان امر برای تنظیم بازار و قیمت‌ها ابزاری نداشتند؛ از طرفی قیمت‌‌های سلیقه‌ای و در مجموع، رابطه جای ضابطه را می‌گرفت.

کد خبر 415364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha