همشهری آنلاین: یک رسانه هندی نوشت: بیشتر کشورهای آسیا مرکزی بر این باورند که چین با توسعه پروژه جدید جاده ابریشم، بسیاری از کشورهای منطقه‌ای این پروژه را گرفتار بدهی‌های کلان کرده است.

 ترس کشورهای آسیای مرکزی از بدهی‌های پروژه جاده ابریشم

به گزارش خبرگزاری کرونیک، در حالیکه برخی کشورها از نظر بازپرداخت وام روزبه روز به چین بدهکارتر می شوند پروژه زیرساختی عظیم جدید جاده ابریشم پکن با سرعت باورنکردنی در حال توسعه و پیشرفت است.

برای اولین بار رئیس جمهور چین شی جین پینگ در سال 2013 از پروژه جدید جاده ابریشم و ساختن راه آهن، جاده و بنادر در سرتاسر منطقه آسیا و اروپا سخن به عمل آورد و عنوان داشت، طی این پروژه وام های چند میلیارد دلاری به بسیاری از کشورها پرداخت خواهد شد.

پنج سال از طرح چین می گذرد و همچنان جین پینگ از ایده طلایی خود دفاع می کند و از طرف دیگر نگرانی کشورهای منطقه آسیای میانه نسبت به عدم توانایی این کشورها در بازپرداخت بدهی های خود به غول تجاری آسیا چین روز به روز افزایش می یابد.

این خبرگزاری می نویسد: رئیس جمهور چین در سالگرد پروژه جدید جاده ابریشم گفت، این پروژه تنها به سود کشور چین نیست بلکه دروازه ای به رونق اقتصادی برای دیگر کشورها به حساب می آید.
نخست وزیر مالزی ماهاتیر محمد در سفر ماه گذشته به پکن گفت، مالزی میزبان سه پروژه بزرگ تحت حمایت چین به ارزش 20 میلیارد دلار است.

نخست وزیر جدید پاکستان عمران خان با توجه به نگرانی توانایی کشور برای بازپرداخت بدهی های خود به چین، خواستار شفافیت بیشتری نسبت به تبادلات چند میلیارد دلاری میان چین و پاکستان شد.

در همین حال، محمد ناشید رهبر تبعید شده مخالفین در مالدیو گفت، اقدامات چین در مجمع الجزایر اقیانوس هند منجر به استعمارگرایی شده و در حال حاضر 80 درصد از بدهی های مالدیو به چین مربوط می شود.

سنگاپور نیز در سال گذشته به دلیل عدم توانایی بازپرداخت وام های خود مجبور به اجاره 99 ساله یکی از مهمترین بنادر خود به چین شد.

آمریکا هم نسبت به طرح جاده ابریشم و هم نسبت به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی با رویکرد رقابتی و حتی تهدید آمیزمی نگرند. به همین دلیل این کشور تلاش نموده است تا متناسب با اهداف و نیات خود طرح جاده ابریشم را مورد ملاحظه قرار دهد.

هند به عنوان یکی از رقبای منطقه ای چین نسبت به طرح جاده ابریشم دریایی این کشور، رهیافتی بدبینانه داشته و تلاش نموده تا با ارائه طرح مائوسام طرح جاده ابریشم دریایی چین را به چالش بکشد.

و سرانجام اگرچه روسیه موافقت ضمنی خود را با طرح جاده ابریشم چین اعلام داشته است و چین نیز بخشی از این جاده را به دلیل کسب رضایت روسیه به سمت این کشور منحرف نموده، لیکن روسیه تلاش دارد تا با ارائه و تقویت طرح اتحادیه اقتصادی اوراسایی به نوعی نفوذ و تأثیرگذاری چین بر آسیای مرکزی و قفقاز را محدود و مهار نماید.

کد خبر 415319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha