هشمهری آنلاین: بخش زیادی از نقدینگی سرگردان در کشور به سمت بازار خودرو آمده است، به همین دلیل اگر ۲۰ هزار خودرویی که سایپا اعلام کرده به فروش خواهد گذاشت وارد سایت خرید شود تمام آن ظرف مدت ۱۵ دقیقه به فروش خواهد رفت.

خودرو

علی فراهانی، رئیس انجمن قطعه‌سازان استان البرز با بیان در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به مشکلاتی که اخیراً در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی به وجود آمده است گفت: پیش از وضعیت کنونی حدود 180 واحد قطعه‌سازی در استان البرز فعال بود؛ اگرچه برآورد دقیقی از تعداد قطعه‌سازی‌های تعطیل شده در این مدت وجود ندارد اما به نظر می‌رسد تاکنون 30 واحد قطعه‌ساز در استان تعطیل شده باشد.

فراهانی افزود: تعدادی از واحدها نیز دست به تعدیل نیرو زده‌اند؛ بر همین اساس می‌توان گفت که در حال حاضر بین 110 تا 120 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی استان البرز مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه قطعه‌سازی‌های استان وضعیت خوبی ندارند خاطرنشان کرد: این وضعیت به دلیل نوسان ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و پایین آمدن تولید خودرو به وجود آمده است.

  • قطعه‌سازان در وضعیت مبهمی قرار دارند

فراهانی خاطرنشان کرد: قرار بود دولت به قطعه‌سازی‌ها هم ارز 4200 تومانی اختصاص دهد؛ مدتی هم اختصاص داده شد اما دوباره تصمیم تغییر کرد و ارز 4200 تومانی شامل قطعه‌سازی‌ها نشد. ما در وضعیت مبهمی قرار داریم و نمی‌دانیم باید چکار کنیم؛ قطعه‌سازی و خودروسازی مجموعاً 27 درصد از ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص داده‌اند و در زمینه اشتغال صنعتی در جایگاه دوم قرار دارند اما متأسفانه وارد بحران شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان در سال جاری قصد داشتند 200 هزار خودرو به تولیدات خود اضافه کنند اما نه تنها این محقق نشد بلکه تولید خودرو کاهش نیز یافت و همین وضعیت ما را پیچیده‌تر کرده است.

  • خودروسازان بین 7 تا 10 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند

فراهانی یکی از مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد را بدهی خودروسازان به قطعه‌سازی عنوان و اعلام کرد: آن چیزی که من از رقم این بدهی شنیده‌ام بین 7 تا 10 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: خودروسازان معتقدند برای بهبود این وضعیت، قیمت خودرو باید از وضعیت تحمیلی شورای رقابت خارج و به حاشیه بازار نزدیک شود تا اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه از بین برود و دلالی در این میان کمتر شود.

  • 20 هزار خودرو اگر به فروش گذاشته شود ظرف 15 دقیقه تمام می‌شود!

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان البرز در مورد دلالی در خرید و فروش خودرو نیز خاطرنشان کرد: بخش زیادی از پول‌های سرگردان در کشور به سمت بازار خودرو آمده است؛ دلالان در این وضعیت خودرویی را از کارخانه به قیمت 27 میلیون تومان می‌خرند اما در بازار 36 میلیون تومان می‌فروشند.

وی ادامه داد: همین وضعیت باعث شده در شرایط کنونی خودروسازان برای فروش محصولات خود سردرگم شوند؛ مثلا سایپا اعلام کرده که قصد دارد 20 هزار خودرو را وارد بازار کند اما راه فروش آن مشخص نیست. به دلیل سیل نقدینگی که به سمت خودرو آمده است؛ اگر سایت برای فروش این 20 هزار خودرو باز شود همه آن ظرف مدت 15 دقیقه به فروش می‌رود.

وی مشکلات گمرکی را هم یکی از دلایل وضع موجود عنوان و تصریح کرد: کالایی که پس از ثبت سفارش، سه ماهه از خارج وارد گمرک شده؛ پنج ماه است که به دلیل دستورالعمل‌های متعدد و سردرگمی در گمرک معطل ترخیص است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان البرز در خصوص چشم‌انداز پیش روی صنعت قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ ثباتی وجود ندارد و قطعه‌ساز واقعاً نمی‌داند باید چکار کند به همین دلیل معتقدم با روند فعلی 50 درصد اشتغال در قطعه‌سازی به خصوص واحدهای کوچک و ضعیف از بین می‌رود. ما به طور مرتب با نمایندگان مجلس و مسئولان کشور برای حل مشکل جلساتی را تشکیل می‌دهیم؛ امیدواریم به زودی راه حلی برای رفع مشکلات این صنعت اتخاذ گردد تا اشتغال در این بخش حفظ شود.

کد خبر 415306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha