یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

آرش نهاوندی-مترجم: فیلم «نخستین مرد» ساخته دامیان شازل که درباره نیل آرمسترانگ و نخستین سفر فضایی انسان به‌ماه است، نخستین فیلمی بود که در افتتاحیه هفتاد و پنجمین جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

سینما جهان

جشنواره 11روزه ونیز به‌دلیل حضور فیلمسازان و بازیگران مطرح بسیار شهرت یافته است. این جشنواره برای کارگردان‌ها و بازیگران پیش‌درآمد یا سکوی پرتابی است برای دریافت جایزه اسکار. نمونه مشخص این قضیه نیز دامیان شازل است. وی در سال 2016با فیلم «لالاند» در جشنواره ونیز حضور یافته بود و پس از آن در همان سال موفق شد با این فیلم 6جایزه اسکار را کسب کند.

در فستیوال فیلم ونیز انواع فیلم‌ در ژانرهای مختلف از فیلم‌های مستند گرفته تا فیلم‌هایی با موضوعات سرگرم‌کننده به نمایش درمی‌آیند. جشنواره ونیز در کنار جشنواره‌های کن و برلین از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی جهان است. این جشنواره از 30 آگوست تا 8سپتامبر (هشتم تا هفدهم شهریور) در حال برگزاری است.

  • اکران خشت و آینه در جشنواره ونیز

در جشنواره فیلم ونیز بخشی به نمایش فیلم‌های کلاسیک اختصاص یافته است. در این بخش تعدادی از آثار سینمایی که بازسازی شده‌اند، اکران خواهند شد. «خشت و آینه» اثر ابراهیم گلستان -فیلمساز و نویسنده ایرانی- نیز در روزهای 12و 13شهریور‌ماه در جشنواره ونیز اکران خواهد شد.

فیلم خشت و آینه در اصل قرار بود سال 1964در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شود، اما یک اشتباه باعث شد این فیلم در آن زمان به اکران درنیاید. گفته می‌شود درحالی‌که مسئولان برگزاری فستیوال ونیز در سال ۱۹۶۴ در حال نامه‌نگاری با ابراهیم گلستان به آدرس استودیوی وی در تهران بودند، ابراهیم گلستان هم درحال زیرنویس‌کردن این فیلم در پاریس برای نمایش آن در ونیز بود.

اما این نامه‌ها درحالی‌که کارمندان استودیوی گلستان در تعطیلی تابستانی‌ به‌سرمی‌بردند هرگز به‌دست فیلمساز نرسید. خشت و آینه، داستان یک راننده‌ تاکسی‌ در تهران در سال 1343را روایت می‌کند که یکی از مسافرانش نوزادی را در ماشین او رها کرده است.

  • حضور نمایندگان ایران

در این جشنواره نمایندگانی از ایران نیز حضور دارند؛ یکی از این نمایندگان فاطمه معتمدآریاست. او این‌بار نه در قامت بازیگر که در سمت یکی از داوران بخش «افق‌های نو» جشنواره فیلم ونیز در این فستیوال معتبر سینمایی حضور یافته است. ریاست هیأت داوران بخش افق‌های نو را خانم آتینا ریچل تسانگاری-فیلمساز یونانی- عهده‌دار است.

فیلم کوتاه «پاگرد» از ایران نیز در بخش افق‌های نو جشنواره فیلم ونیز حضور دارد. بخش افق‌های نو این جشنواره توجه خاصی به فیلم‌های اول و استعدادهای جوان دارد. 19نماینده از کشورهای مختلف در این بخش حضور خواهند داشت. در فیلم کوتاه پاگرد ساخته محسن بنی‌هاشمی بازیگرانی مانند سارا بهرامی، توماج دانش بهزادی، فائزه یوسفی، کاملیا غزلی، غلام نیازی، بهراد زارعی‌نژاد، صدف عمویی و مصطفی زیرک ایفای نقش کرده‌اند.

  • امیدهای اول کسب جایزه در جشنواره ونیز

در جشنواره ونیز ۲۰۱۸ در مجموع ۲۱ اثر سینمایی از کشورهای گوناگون بر سر دریافت جایزه شیر طلایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. یکی از این فیلم‌ها «اثر بدون نویسنده» ساخته فلوریان هنکل فون دونرسمارک است. او سال‌ها قبل با فیلم «زندگی دیگران» موفقیت‌های بزرگی را در سطح بین‌المللی جشن گرفته بود.

اثر بدون نویسنده در فستیوال ونیز نخستین اکران خود را تجربه می‌کند. فیلم «پیترلو» هم که درامی تاریخی است از کاندیداهای کسب جایزه برتر جشنواره ونیز است. فیلم «روما» ساخته آلفونسو کوارون نیز از فیلم‌هایی است که مانند ساخته دیگر کوارون به‌نام «جاذبه»، از نظر تصویری و بصری فیلمی قوی توصیف شده است و احتمال دارد برنده شیر طلایی جشنواره شود. داستان این فیلم درباره زندگی یک خانواده در مکزیک است.

«نخستین مرد» نیز که جشنواره فیلم ونیز با آن گشایش یافت، داستان برنامه فضایی آپولو و تلاش‌های ناسا در دهه ۱۹۶۰ برای فرستادن نخستین انسان به کره ‌ماه را به‌تصویر کشیده است. رایان گاسلینگ-هنرپیشه محبوب هالیوودی- در این فیلم نقش نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی را ایفا کرده است.

یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در جشنواره ونیز که کارشناسان سینمایی بسیار درباره آن سخن گفته‌اند و از امیدهای اول کسب شیر طلایی ونیز هم محسوب می‌شود، فیلم «تولد یک ستاره» به کارگردانی بردلی کوپر با بازیگری استفانی جوانا آنجلینا گارمانوتا معروف به «لیدی گاگا» خواننده آمریکایی است. بسیاری از منتقدان حاضر در جشنواره سینمایی ونیز می‌گویند این 21اثر سینمایی، قوی‌ترین منتخب فیلم‌های سینمایی جهان هستند که تا‌کنون به جشنواره ونیز ارائه شده‌اند.

  • حضور گیرمو دل تورو

از نکات مهم دیگر این جشنواره که می‌توان به آن پرداخت، حضور گیرمو دل تورو به‌عنوان رئیس هیأت داوران این جشنواره است. گیرمور دل تورو، کارگردان مشهور مکزیکی است که توانسته بود در سال 2017با فیلم «شکل آب» جایزه شیر طلایی ونیز را از آن خود کند. فیلم شکل آب در همین سال 2جایزه اسکار را برای این کارگردان مشهور مکزیکی به ارمغان آورده بود.

  • منابع: دویچه‌وله، الجزیره، بی‌بی‌سی
کد خبر 415265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha