دور جدید گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و انگلیس دیروز دهم شهریور با سفر آلیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا به تهران برگزار شد.

برجام

او نخستین مقام انگلیسی است که از بعد از خروج آمریکا از برجام به ایران سفر کرده است.همکاری‌های اقتصادی دوجانبه درپی خروج آمریکا از برجام و نحوه تأمین سازوکارهای مالی و پولی بین 2کشور به‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اصلی‌ترین محور این گفت‌وگوها بود.

طرفین همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه به رایزنی و تبادل نظر پرداختند. ریاست طرف ایرانی در این گفت‌وگوها را سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان بر عهده داشت.

در آستانه برگزاری این نشست رسانه‌های سعودی مدعی شده بودند هدف از سفر این مقام انگلیسی گفت‌وگو با مقامات ایران درباره نقش مخرب تهران در منطقه و تلاش برای آزادی نازنین زاغری متهم امنیتی بازداشت‌شده در ایران بوده است؛ زاغری هفته قبل مشمول مرخصی شد و آزادی موقت او از زندان مورد استقبال مقامات انگلیسی قرار گرفت.

با این حال بهرام قاسمی در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرده است: مسائل کنسولی و برجام و موضوعات مورد علاقه طرفین از دیگر مسائلی است که در سفر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران درباره آن تبادل نظر خواهد شد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای سیاسی هر 6‌ماه یک‌بار بین ایران و کشورهای مختلف برپا می‌شودگفت: مسائل دوجانبه و تحولات بین‌المللی از محورهای گفت‌وگو میان مقامات ایران و انگلیس است.

دور قبلی این گفت‌وگوها سوم اسفند سال گذشته در لندن برگزار شده بود.

آلیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس پس از آن دور از گفت‌وگوها در توییتر خود نوشت: درباره حفظ توافق هسته‌ای، ایفای «نقش مثبت ایران» در منطقه و زندانیان دوتابعیتی بحث شده است. گفت‌وگوهای سیاسی بین ایران و کشورهای اروپایی از 3سال قبل روند تازه‌ای به‌خود گرفته است، ایران مذاکرات سطح بالا با اتحادیه اروپا را در 3نوبت برگزار کرده و علاوه بر این با کشورهای اروپایی هم رایزنی‌های دوجانبه‌ای دارد.

3ماه قبل و به فاصله 2روز گفت‌وگوهای سیاسی بین ایران و 2کشور مهم اروپایی برگزار شد. در مرحله نخست پنجمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه به ریاست عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مونتاین دبیرکل وزارت خارجه فرانسه در تهران برگزار شد و به فاصله کمی عراقچی و پاسکال بریسویل معاون وزارت خارجه سوئیس مذاکرات سیاسی را برگزار کردند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه قبلا درخصوص مذاکرات ایران و اروپا به خبرنگار همشهری گفته بود: از اواسط دهه 60شمسی همواره گفت‌وگو‌هایی را در حوزه‌های مختلف با کشورهای اروپا و بازار مشترک و سپس اتحادیه داشته‌ایم و این نشست‌ها در رابطه با فرانسه، سوئیس و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به سان سایر کشورها امر جدیدی نیست و ارتباطی با تحولات جدید و مسئله برجام ندارد.

وی تصریح کرد: ما با این کشورها در چارچوب روابط دوجانبه اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی وتجاری براساس تصمیمات و تفاهمات مقامات 2کشور رایزنی‌های مستمر و منظمی را داشته‌ایم که این گفت‌وگو‌ها با بسیاری از این کشورها به‌صورت نوبه‌ای و هر 6 ماه یک‌بار در یکی از پایتخت‌ها صورت می‌پذیرد. به‌طور مثال هر 6ماه یک‌بار به تناوب در پاریس و تهران یا لندن و... این سلسله نشست‌ها برقرار بوده است. اروپایی‌ها بارها موضوع مذاکرات منطقه‌ای با ایران را مطرح کرده‌اند، موضوعی که در نهایت ایران با آن موافقت و حسین جابری‌انصاری را برای مذاکره با آنان درباره یمن تعیین کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با توجه به جایگاه بالای ایران در منطقه و همچنین روابط نسبتا خوبی که با کشورهای منطقه داشته و داریم گفت‌وگوهای منطقه‌ای ازجمله محورهای رایزنی‌ها با ایران است، در پاسخ به این سؤال که آیا یمن هم از محورهای گفت‌وگو‌های سیاسی منطقه‌ای بین ایران و اروپاست، گفت:

همواره ما نگران فاجعه انسانی در یمن بوده و هستیم، سعی کرده‌ایم با توجه به مظلومیت مردم یمن و جنایات جاری در این منطقه در رایزنی با طرف‌های خارجی نظر آنها را به این فاجعه انسانی و ضد‌بشری جلب کنیم تا سایر کشورها به سهم خود برای توقف این جنگ نابرابر و تحمیلی بر یمن و ارسال کمک‌های انسان دوستانه و اعزام نیروهای امدادرسان اقدام کنند.

وی بیان کرد: این نگرانی‌ها را در نشست‌ها یی با طرف‌های مختلف به‌خصوص اروپایی‌ها مطرح کرده و می‌کنیم. او گفته بود ما به هیچ وجه از کاری که تاکنون در 2 دور گفت‌و گو انجام شده راضی نیستیم.

انگلیس که با خروج آمریکا از برجام، جایگزین این کشور درکارگروه بازطراحی راکتور اراک شده بارها بر حفظ توافق تاکید کرده است. یک ماه پیش رابرت وود جانسون سفیر آمریکا در انگلیس از دولت آن کشور خواسته بود تا از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای حمایت کرده و فشار بیشتری بر ایران وارد آورد اما مقامات لندن این درخواست را رد کردند. در این باره یک مقام وزارت خارجه انگلیس گفته بود این کشور به شرایط برجام پایبند می‌ماند و قصد دارد شرکت‌هایی را که با ایران همکاری می‌کنند در مقابل تحریم‌های آمریکا حفظ کند.

  • درخواست ایران از انگلیس

وزیر خارجه در جمع خبرنگاران در خصوص سفر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران با بیان اینکه اتفاق خاصی نیفتاده و وظیفه وزارت خارجه انجام این نوع مذاکرات است، گفت: این مذاکرات دستور کار خاصی دارد و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز دوجانبه در جریان این مذاکرات پیگیری می‌شود. یکی از موضوعاتی که ما با دولت انگلیس به‌عنوان یکی از اعضای باقیمانده در برجام داریم اجرای برجام است که یکی از مهم‌ترین موضوعات آن دسترسی به منابع بانکی و فروش نفت به‌شمار می‌رود.

محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی تعهد خود را برای استفاده ایران از برجام اعلام و روش‌هایی را هم مطرح کرده‌اند اما مهم این است که روش‌ها عملیاتی شود. ظریف با بیان اینکه آمریکا نه‌تنها خودش قانون‌شکنی می‌کند بلکه به دنیا هم برای قانون‌شکنی فشار می‌آورد گفت: جهان بین‌الملل باید در مقابل این رفتار آمریکا بایستد وگرنه در آینده هزینه‌های بالاتر از برجام را باید بپردازند.

کد خبر 415239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha