همشهری آنلاین: به گفته مقامات هندی کمبود دیپلمات، مانع جدی برای تحقق کامل طرح نارندرا مودی نخست وزیر این کشور جهت نفوذ و تاثیرگذاری بیشتر در جهان است.

هند

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'اکونومیک تایمز' در روز شنبه، هند دارای جمعیتی معادل 1.3 میلیارد نفر اما تعداد دیپلمات های به خدمت گرفته شده این کشور معادل، نیوزیلند پنج میلیون نفری است.

روزنامه مذکور با اشاره به اینکه هفته آینده مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای دیدار با همتایان هندی خود راهی دهلی نو خواهند شد، نوشت: در حالیکه این سفر نشانه دیگری از هدف غرب برای گسترش همکاری ها با هند به عنوان یک اهرم در مقابل چین است اما به گفته شاهی تارور یک مقام ارشد سابق در وزارت خارجه و رئیس کمیته پارلمانی هند در امور خارجه ، این وزراتخانه به تعداد کافی کارمند ندارد که اهداف بلندپروازانه دولت فعلی این کشور را محقق کند.

مقامات هند نسبت به این وضعیت احساس نگرانی کرده و معتقدند این امر شایسته کشوری به اندازه و اهداف بزرگی چون هند نیست.

آنها هشدار می دهند که در وضعیت کنونی که جهان شاهد نفوذ رو به گسترش چین است نیاز هند به افزایش تعداد کارمندان خود در وزارت امور خارجه بیش از پیش احساس می شود.

این در حالیست که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تمرکز خود را بر منطقه 'هند و اقیانوسیه' با محوریت هند به عنوان یک عامل مهم در مقابل چین افزایش داده است.

تحلیلگران معقتدند هند همچنین در خط مقدم مقاومت در مقابل طرح یک جاده یک کمربند چین که در حیاط خلوت این کشور گسترش یافته، قرار گرفته است.

این روزنامه هندی با تاکید بر اینکه هند دارای اهداف تحقق نیافته زیادی است خاطرنشان کرد که هند درحالی برای به دست آوردن یک کرسی دائم در شورای امنیت سازمان ملل و سازمان تامین کنندگان هسته ای تلاش می کند که با افزایش سیاست های محافظه کارانه، دفاع از خیل عظیم متخصصان فناوری اطلاعات هندی که به دلایل مختلف در خارج از این کشور به سر می برند به یک چالش اصلی تبدیل شده است.

با این حال هند تنها 940 دیپلمات در اختیار دارد که این تعداد هند را در میان یکی از کشور های بزرگ با کمترین تعداد کارکنان امور خارجی قرار می دهد. این درحالی است که ژاپن و استرالیا حدود 6 هزار و چین به عنوان کشور رقیب هند دارای 7 هزار و 500 دیپلمات می باشند. وزارت امور خارجه آمریکا نزدیک به 14 هزار کارمند دارد.

یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به روزنامه 'ایندین اکسپرس' گفت: وزارت خارجه از کمبود کارمندان خود آگاه است و تصمیم گرفته است سالانه ظرفیت استخدام خود را تا 35 نفر افزایش دهد و همچنین از کارشناسان و مقامات حرفه ای از سایر وزارت خانه ها کمک بگیرد.

تارور افزود: هند به دلیل کمبود دیپلمات های خود نتوانسته است در بسیاری از کشور های آمریکای لاتین روند بازگشایی سفارتخانه را تسریع بخشد. در بسیاری از سفارت خانه های هند در خارج تنها یک سفیر و یک مقام روابط بین المللی حضور دارند که این امر سبب شده است تا سفارت خانه ها از کارمندان محلی که برای انجام بسیاری از امور واجد شرایط نیستند استفاده کنند.

وی افزود: وزارت خارجه هند نتوانسته است کیفیت استخدام کارمندان خود را بهبود بخشد و بسیاری از افراد مجرب و حرفه ای ترجیح می دهند به وزارت خانه های قوی تر دولتی از جمله مالیات یا خدمات پلیسی بپیوندند.

این کمبود در زمانی مشخص می شود که نارندرا مودی نخست وزیر هند در چهار سال گذشته به بیش از 60 کشور جهان سفر کرده است. مودی تاکنون پنج سفر به آمریکا و چین و 4 سفر به روسیه و آلمان انجام داده است اما کمبود دیپلمات های هندی سبب شده است تا پیگیری نتایج این سفر ها با مشکل روبرو شود.

لالیت مان سینگ سفیر اسبق هند در آمریکا گفت: در دهلی نو بسیاری از دیپلمات های خارجی از ناکافی برای دیدار با مقامات در وزارت خارجه شکایت کرده اند.

اگرچه هند دارای درآمد کمتری در مقایسه با چین است اما پکن برای افزایش نفوذ خود در جهان روشهای جدیدی به کار گرفته است که وام دادن به کشورهای دیگر به خصوص در جنوب آسیا و آفریقا یکی از مهمترین آنهاست.

نخست وزیر هند نیز با افتتاح 18 سفارتخانه جدید این کشور در آفریقا موافقت کرده است.

کد خبر 415229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha