همشهری آنلاین: بعد از ممنوعیت واردات خودرو بسیاری از نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی نیروهای خود را تعدیل کرده و در آستانه تعطیل شدن هستند و ۲۵ هزار شغل ایجاد شده در این بخش در حال از بین رفتن است.

به گزارش ایسنا، «پول نیوز» نوشت: «قرار بود قیمت خودروهای خارجی که از اواسط اردیبهشت امسال با افزایش ناگهانی همراه شد و بعضا تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان رشد کرد، با تخصیص ارز دولتی فروکش کند اما این اتفاق نیفتاد چون اتفاق مشابه سایر کالاهایی که از ارز دولتی بهره‌مند شدند اما قیمت‌شان در سیر صعودی ماند، در مورد خودرو هم روی داد.

ارزی که قرار بود به تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو کمک کند، خود به نوسانات قیمتی دامن زد و در نهایت دولت واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. آن گونه که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: بسیاری از نمایندگی‌های فروش خودروهای خارجی نیروهای خود را تعدیل کرده و در آستانه تعطیل شدن هستند و ۲۵ هزار شغل ایجاد شده در این بخش در حال از بین رفتن است.

به گفته او، حالا دیگر بازار و قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند. کار به جایی رسیده که صاحب یک خودرو به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰۰ میلیون تومان برای فروش خودرویش طلب می‌کند.

زاوه که معتقد است باید واردات خودرو البته با ارز آزاد ادامه داشته باشد، می‌گوید: دخالت دولت در بازار و سیاست‌های دستوری در بخش خودرو حاصلی جز ایجاد بازار انحصاری برای تعدادی خودروساز ندارد.

  • چقدر برای واردات خودرو ارز اختصاص داده شد

آمارهای اعلامی از طرف بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۲۱ میلیون یورو به ۲۱ شرکت واردکننده خودرو ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده اســت که در صدر این فهرست، شرکت بازرگانی جهان نوین آریا با ۳۰ میلیون یورو قرار دارد. شرکت آرین موتور پویا با ۲۶ میلیون یورو در جایگاه دوم و وزارت بهداشت با ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو در رده سوم است که به گفته بانک مرکزی، این ارز برای تهیه آمبولانس تخصیص داده شده است.»

کد خبر 415182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha