همشهری آنلاین: انتشار کتاب خاطرات نخستین فرزند استیو جابز به گوشه‌هایی تازه و کمتر دیده‌شده از زندگی مالک میلیاردر و فقید شرکت اپل نور تابانده است؛ پدری اهمال‌کار و خشن.

استیو جابز و دخترش لیزا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ليزا برنان-جابز كه همزمان نام خانوادگي مادر و پدر را يدك مي‌كشد، نخستين فرزند استيو جابز بود اما سال‌ها طول كشيد تا به شيوه قانوني ارتباط پدر و فرزندي ميان خود و پدرش را ثابت كند. او حالا در 40 سالگي با نوشتن كتاب «ماهي كوچولو» به بخش‌هايي از زندگي خود پرداخته كه در تمام اين سال‌ها شايد كمتر كسي از آن خبر داشته باشد.

برنان-جابز كه ما در اين متن او را ليزا مي‌شناسيم و مي‌ناميم، 17 مي 1978 از پدري به نام استيو جابز و مادري به نام كريسان برنان به دنيا آمد. استيو كه آن روزها به شدت درگير راه‌اندازي اپل بود، پروژه توليد نخستين رايانه شركت را به احترام دخترش «اپل ليزا» نام نهاد، هر چند اندكي بعد مدعي شد ليزا دختر او نيست و عبارت شگفت‌انگيز Local Integrated Systems Architecture (معماري سيستم‌هاي پيچيده محلي) را ابداع كرد تا بگويد LISA سرواژه اين عبارت است نه نام دخترش.

گرچه جابز چند دهه بعد اعتراف كرد نام اپل ليزا را بر اساس نام دخترش برگزيده اما تا سال‌ها كسي از وجود اين دختر در زندگي استيو خبر نداشت و كريسان برنان با كار كردن در خانه‌هاي ديگران هزينه ميوه زندگي خود و فرزند يكي از ثروتمندترين مردان دنيا را تامين مي‌كرد. با اينكه حقايق زندگي استيو جابز فقيد امروز چندان باورپذير به نظر مي‌رسد اما آنچه در كتاب «ماهي كوچولو» آمده، او را مردي خشن با سابقه بدرفتاري با كودك به تصوير مي‌كشد؛ آن هم در آستانه هفتمين سالگرد درگذشت بنيانگذار اپل.

حتي پس از آنكه آزمايش DNA رابطه پدر و فرزندي ميان ليزا و استيو جابز را تاييد كرد، اين مالك پولدار اپل بود كه در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار هفته‌نامه تايم در 1982 اعتبار اين آزمايش را زير سئوال برد و مدعي شد «28 درصد مردان آمريكايي مي‌توانند پدر ليزا باشند.» مديران تايم كه قرار بود جابز را «شخصيت سال» معرفي كنند، ترجيح دادند عبارت «ماشين سال» را براي او در نظر بگيرند؛ پدري ميليونر كه ناچار شد به حكم قانون ابتدا 385 دلار و در ادامه 500 دلار در ماه به علاوه هزينه بيمه درماني دخترش را بر عهده بگيرد.

وقتي ارزش اپل به 200 ميليون دلار رسيده و جابز به فهرست ميليونرهاي آمريكايي پيوسته بود، همسر و فرزندش با هزينه دولت و بنيادهاي خيريه روزگار مي‌گذراندند. 35 سال پس از به دنيا آمدن ليزا در غياب پدرش استيو، اين كريسان بود كه دست به كار شد و با نوشتن «گازي در سيب» بخش‌هايي از زندگي و گذشته استيو جابز را براي ثبت در تاريخ و آگاهي مردم روايت كرد. هر چند شيوه رفتار استيو با كريسان به دلايل اخلاقي در اين متن بازگو نمي‌شود اما ليزا در گفتگوي اخير خود با نيويورك‌تايمز آن را صرفا با عبارت «زشت» توصيف كرده است.

با اينكه ليزا تاكيد مي‌كند آنچه رخ داد مربوط به گذشته است و او پدرش را بخشيده اما به نظر مي‌رسد افكار عمومي به اندازه دختر جابز بخشنده نيست و روز به روز بر تعداد كساني كه در صفحه‌هاي رسمي شركت اپل رفتار استيو جابز را تقبيح مي‌كنند، افزوده مي‌شود. با اين حال، خانواده جابز و فرزندان مشروع پايه‌گذار اپل به بسياري از اين انتقادها به شدت تاخته و گفته‌هاي ليزا را در تقابل كامل با رفتار پدرشان دانسته‌اند. در بخشي از بيانيه خانواده جابز آمده است: «او دخترش ليزا را دوست داشت و در تمام اين سال‌ها پشيمان بود كه چرا در دوران كودكي نتوانسته پدري خوب برايش باشد.»

دوست داشته باشيم يا نه، كتاب 400 صفحه‌اي «ماهي كوچولو»، خاطره‌هاي ليزا برنان-جابز از سال‌هاي دور زندگي كردن با پدري نامدار تا چند روز ديگر در آمريكا و ديگر نقاط دنيا به بازار مي‌آيد و مردم را با شخصيتي آشناتر مي‌كند كه بيش از هر چيز به مهرباني و گذشت و يك سيب گازخورده صدها ميليارد دلاري شهره بود. استيو جابز اوايل پاييز 2011 تسليم سرطان شد و در 56 سالگي از دنيا رفت.

کد خبر 415176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha