همشهری آنلاین: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: طی این سال‌ها ثابت شده که تا رقیب خارجی وجود نداشته باشد خودروسازها و قطعه‌سازان داخلی به خودشان زحمت ابتکار و بالا بردن کیفیت را نمی‌دهند.

مهدی دادفر در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور گفت: متاسفانه در این برهه از زمان اقتصاد ما دچار سیاست‌زدگی شده و به نظر می‌رسد مسئولان به جای اقدامات کارشناسی، احساسی تصمیم‌گیری می‌کنند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: هنوز واردات خودرو بدون هیچ توجیه کارشناسی و علمی ممنوع است و همین عامل سبب شده که نمایندگی‌های یکی از برندهای معروف 700 نفر از کارگران خود را تا پایان این ماه تعدیل کند که این موج اول بیکاری و تعطیلی شرکت‌های واردکننده خودرو و بنگاه‌های وابسته به آن است.

وی ادامه داد: برخی به اسم حمایت از تولید داخلی به دنبال افزایش ثروت خود هستند برای این عده کیفیت خودرویی که مردم سوار می‌شوند اصلا مهم نیست همین باعث شده که قطعه‌سازان بزرگ به دنبال افزایش قیمت خودرو داخلی بدون اضافه کردن هیچ امکانات و تغییری باشند. همان‌ها امروز قیمت پراید را به کانال 40 میلیون رسانده‌اند.

دادفرتاکید کرد: اگر دست مردم در انتخاب باز بود و ماشین خارجی وارد می‌شد آیا باز هم آقایان جرات می‌کردند که پراید را 40 میلیون تومان قیمت‌گذاری کنند؟ این درست نیست. نباید تا این حد دیکتاتور و زورگو بود.

دادفر افزود: امروز بازار خودرو کشور به شدت انحصاری است و به اسم تولید ملی و اشتغال به زور دست در جیب مردم می‌کنند اگر بخواهیم با دلار آزاد محاسبه کنیم قیمت پراید 5 هزار دلار است در حالیکه ارزان‌ترین خودرو جهان که شبه خودرو نامیده می‌شود در کمپانی تاتا موتور هند به قیمت 8 هزار دلار به فروش می‌رود حالا این سوال به وجود می‌آید چرا پس هیچ کشوری این خودرو را نمی‌خرد؟ چرا هیچ برنامه صارداتی وجود ندارد؟ اگر از لحاظ ایمنی در حد استاندارد باشد باید حداقل مشتریان افغانستانی و عراقی در صف خرید باشند. معلوم می‌شود که این باند فقط روی مردم خودمان زوم کرده و با استفاده از شرایط انحصاری بازار هر قیمتی که می‌خواهند آنرا به مردم تحمیل می‌کنند و بعد شعار حمایت از تولید داخل سر می‌دهند.

وی تصریح کرد: تا وقتی که تفکر انحصاری وجود داشته باشد و دنبال دیوار کشیدن دور کشور در حوزه خودرو باشند این صنعت پیشرفت نخواهد کرد. طی این سالها ثابت شده که تا رقیب خارجی وجود نداشته باشد خودروسازها و قطعه‌سازان داخلی به خودشان زحمت ابتکار و بالا بردن کیفیت را نمی‌دهند.

کد خبر 415173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha