همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۷۰ درصد یوزپلنگ‌ها طی ۱۶ سال اخیر در سوانح جاده‌ای تلف شدند.

۷۰ درصد یوزها در تصادفات رانندگی تلف می‌شوند

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط زيست، مجید خرازیان مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وضعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران اظهار کرد: هم اکنون در کشور حدود 47 قلاده یوزپلنگ ایرانی شناسایی شده است، اما موضوع برآورد تعداد یوزپلنگ به این سادگی نیست. تاکنون برآورد علمی و دقیقی در زمینه این موضوع صورت نگرفته است، با توجه به این که یوز در مساحت بیش از 12 میلیون هکتار مناطق حفاظت شده زیست می‌کند.

وی افزود: استفاده از تکنیک خال‌شناسی اقدامی بود که طی 16 سال اخیر برای برآورد تعداد جمعیت یوز انجام شده است.

خرازیان مقدم گفت: خال‌های روی بدن یوز تقریبا مانند اثر انگشت‌نگاری است، اما شناسایی خال‌های هر فرد یوز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید با به کار گذاشتن دوربین‌های تله‌ای با کیفیت بالا صورت گیرد که این کار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یوز آسیایی تنها در ایران وجود دارد، اگرچه در گذشته در کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان نیز مشاهده شده بود.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: جمعیت یوز در کل دنیا 7 هزار و در حالت خوشبینانه‌تر 10 هزار قلاده است که این نشان‌دهنده وضعیت ناپایدار و بحرانی جمعیت یوز است.

  • عوامل انقراض جمعیت یوز پلنگ ایرانی

وی افزود: نابودی زیستگاه، شکار غیرمجاز، قاچاق اجزای حیات وحش، بیماری، تصادفات جاده‌ای از عوامل نابودی و تلف شده حیات وحش هستند.

خرازیان مقدم در ادامه بیان کرد: سوانح جاده‌ای در درجه اول و سگ‌های گله همراه دامداران در درجه دوم مهم‌ترین عوامل تهدید یوز در ایران هستند.

وی افزود: بر اساس گزارشات طی 16 سال گذشته 42 قلاده یوز تلف شده‌اند که از این تعداد تلفات حدود 28 قلاده یعنی حدود 70 درصد مربوط به تصادفات جاده‌ای بوده است که در جهت کاهش تلفات، ایمن‌سازی جاده‌ها و کریدورهای عبوری به خصوص در جاده‌های منتهی به زیستگاه این گونه ارزشمند امری حائز اهمیت است.

  • اقدامات سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوز

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یکی از اقدامات خوبی که در منطقه توران استان سمنان انجام شد، خریداری تعدادی آغول دامداران و خروج آن‌ها از زیستگاه یوزپلنگ‌ها بود که این اقدام با همکاری پروژه بین‌المللی یوز، دفتر حیات و حش و معاونت محیط طبیعی در دیگر استان‌ها نیز انجام خواهد شد.

وی در رابطه با ایمن‌سازی جاده‌ها در مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌ها افزود: برای ایمن‌سازی جاده‌های مناطق حفاظت شده باید سایر دستگاه‌های متولی نیز همکاری کنند. سازمان محیط زیست باید نقاط داغ و حادثه‌خیز در جاده‌های پرخطر را مشخص کند.

خرازیان مقدم با اشاره به جاده پر حادثه عباس آباد - میامی در استان سمنان نیز تصریح کرد: در دهه گذشته بالغ بر 6 قلاده یوز در این جاده تلف شدند که با وجود پیگیری‌های متعددی که سازمان حفاظت محیط زیست برای ایمن‌سازی این جاده انجام داد، اما دستگاه‌های متولی نسبت به ایمن‌سازی بخشی از جاده کم‌کاری می‌کنند.

کد خبر 415171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha