یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم به جمع ۶وزیر دیگر کابینه و ۲ نماینده مجلس عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در حمایت از رفع فیلتر توییتر پیوست.

تویتر

ظریف در مصاحبه با سایت اطلاعات‌رسانی دولت در پاسخ به سؤالی درباره رفع فیلتر توییتر گفت: احساس می‌کنم حضور گسترده‌تر کاربران واقعی ایرانی در این شبکه اجتماعی می‌تواند پادزهری در برابر حضور هماهنگ شده و بعضا فیک برخی کاربران توییتر که علیه ایران در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند، باشد.

به این ترتیب وزیر امور خارجه تازه‌ترین عضو کابینه است که به جمع مقام‌های ارشد خواستار رفع فیلتر توییتر پیوسته است.

حدود ‌3ماه قبل ۶ وزیر و 2 نماینده مجلس یا به‌عبارت دیگر ۸عضو از ۱۲عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که وظیفه تعیین فیلترینگ را بر عهده دارد طی نامه‌ای خواستار رفع فیلتر این شبکه اجتماعی شده بودند. حتی رئیس‌جمهور هم بارها از تلاش خود برای رفع فیلتر توییتر خبر داده است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز در گفت‌وگو با همشهری در استدلالی مشابه با وزیر امور خارجه در این رابطه می‌گوید: ما به این جمع‌بندی رسیدیم که برای رفع فیلتر توییتر باید اقدام صورت بگیرد.

ما هم فضای رسانه، هجمه ضد‌انقلاب و نگرانی‌های مختلف ازجمله مسائل امنیتی را می‌فهمیم. هر چیزی به هر حال مزایا و معایبی دارد. دید ما اما این است که در شرایط فعلی که استکبار جهانی تلاش دارد ایران را منزوی کند و علیه ما در افکار عمومی جهان هم‌افزایی انجام دهد و فضا‌سازی‌ علیه جمهوری اسلامی ایران صورت دهد افکار عمومی جهان باید صدای مردم ایران را بشنود.

مقام‌های قضایی کشور ازجمله دادستان کل کشور و معاون وی اما به‌شدت با رفع فیلتر توییتر مخالف هستند و حتی درخواست رفع فیلتر آن را اقدامی غیرقانونی خوانده‌اند.

وزیر امور خارجه کشور در مصاحبه ‌خود اعلام کرد: اکنون بیشتر حضور در توییتر از ایرانی‌ها کسانی هستند که با ما روابط خوبی ندارند و بیشتر از خارج هدایت می‌شود؛ به‌خصوص از سوی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در این زمینه یک حرکت گسترده‌ای وجود دارد.

ظریف در مصاحبه‌خود تأکید کرد: به هر حال من احساس می‌کنم حضور گسترده‌تر کاربران واقعی ایرانی که مردم خودمان هستند می‌تواند پادزهری برای این حضور بسیار هماهنگ شده و در واقع خریداری شده برخی افراد واقعی و عموما غیرواقعی ایرانی در توییتر باشد.

  • چه‌کسی باید تشخیص دهد؟

توییتر در ایران ماجرایی عجیب و باورنکردنی دارد. به‌خاطر نکات مثبت این شبکه و ارتباط با کشورهای مختلف جهان مقام‌های ارشد کشور، نمایندگان مجلس، وزرا و حتی سخنگوی شورای نگهبان در آن حضور دارند و به فارسی و انگلیسی در آن توئیت منتشر می‌کنند اما برای عموم مردم کشور این شبکه فیلتر است.

وزرای ارتباطات، اطلاعات، آموزش و پرورش، دادگستری، علوم و ارشاد به‌صورت رسمی خواستار رفع فیلتر توییتر شده‌اند. یکی از مهم‌ترین امضا‌‌کنندگان نامه درخواست رفع فیلتر توییتر سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات به‌حساب می‌آید که در مقابل شائبه مشکلات امنیتی این شبکه با اشراف به اوضاع امنیتی و اطلاعاتی موافقت خود را با رفع فیلتر توییتر اعلام کرده است.

هم‌اکنون ۸ عضو از ۱۲ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که وظیفه فیلترینگ را بر عهده دارد نظر مثبت خود را برای رفع فیلتر توییتر اعلام کرده‌اند. این مسئله به‌معنای آن است که درصورت تشکیل جلسه کارگروه تعیین مصادیق که ریاست آن را دادستان کل کشور بر عهده دارد رفع فیلتر توییتر با اکثریت آرا تصویب خواهد شد.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اما چندی پیش اعلام کرد که به جلسه بررسی این درخواست نرفته است تا شریک جرم نشود. او در این رابطه گفت: وقتی بعضی از این شبکه‌ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶ وزیر به من نامه می‌نویسند و می‌خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم زیرا می‌بینم در اینجا شریک در جرم خواهم شد. عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور هم چندی پیش بار دیگر توییتر را یک شبکه اجتماعی آمریکایی دانست که کنترل آن در اختیار دشمن است.

کد خبر 415152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha