همشهری آنلاین: دولت انگلیس می‌گوید به خاطر نگرانی از آسیب زدن نوشابه‌های انرژی‌زا به سلامت کودکان این نوشابه‌ها باید برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع شوند.

به گزارش بی‌بی‌سی نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی مقدار زیادی قند و کافئین هستند و به چاقی و سایر مشکلات سلامت مرتبط شده است.

دولت انگلیس نظرات درباره سن ممنوعیت این نوشابه‌ها را جویا می‌شود، اما خودش گزینه‌های زیر ۱۶ سال و زیر ۱۸ سال را پیشنهاد کرده است.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که کودکان و نوجوانان انگلیسی ازجمله بالاترین مصرف‌کنندگان این نوشابه‌ها در اروپا هستند.

 نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی مقدارهای بالای کافئین و قند هستند که اغلب بیشتر از مقدار آن‌ها در نوشابه‌های گازدار معمولی است.

مصرف بیش‌ازحد این نوشابه‌ها با طیفی از مشکلات سلامت در کودکان از چاقی و پوسیدگی دندان و سردرد گرفته تا مشکلات خواب، درد معده و بیش‌فعالی مرتبط شده‌اند.

نظرخواهی از اتحادیه‌های آموزگاران هم نشان داده است که مصرف این نوشابه‌ها با رفتار بد در کلاس درس ارتباط دارد، هرچند در این مورد هنوز اختلاف‌نظر وجود دارد.

این ممنوعیت بر نوشابه‌های حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین یا بیشتر در هر لیتر اعمال می‌شود.

بسیاری از فروشگاه‌ها از قبل به‌طور داوطلبانه از فروش نوشابه‌های انرژی‌زا به افراد زیر ۱۶ سال خودداری می‌کنند، اما هنوز کودکان می‌توانند در برخی فروشگاه‌ها و از ماشین‌های خودکار به این نوشابه‌ها دست یابند.

دو جزء اساسی مایه نگرانی در نوشابه‌های انرژی‌زا قند و کافئین هستند.

می‌دانیم که مصرف بیش‌ازحد قند خطر افزایش وزن را بالا می‌برد که به‌نوبه خود با بیماری قلبی، برخی از سرطان‌ها و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. اما تأثیر کافئین بر بدن کودکان و نوجوانان چیست؟

کافئین در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث سردرد هنگام مصرف نکردن، تحریک‌پذیری، افزایش فشارخون و سرعت ضربان قلب شود.

اما در حال حاضر شواهد محکمی درباره تأثیر کافئین بر سلامت ازجمله سلامت کودکان در درازمدت وجود ندارد.

گرچه کافئین فشارخون را در کوتاه‌مدت بالا می‌برد، رابطه‌ای با بالا بودن مزمن فشارخون یا بیماری پرفشاری خون ندارد.

البته علائم کوتاه‌مدت کافئین ممکن است به‌طور غیرمستقیم به سایر مشکلات سلامت بینجامد.

برای مثال شواهد زیادی وجود دارد که اختلال خواب حاصل از کافئین را به طیفی از پیامدهای منفی برای سلامت ازجمله اضافه‌وزن ارتباط می‌دهند.

یک بررسی مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا به را به کاهش کیفیت یا مقدار خواب، سردرد، رفتارهای خطرجویانه و علائم افسردگی ارتباط داده است.

میزان حداکثر مصرف کافئین برای کودکان کمتر از بزرگ‌سالان است و نباید از ۲.۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن کودک در روز تجاوز کند. بنابراین در افراد با سن کم نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا آسان‌تر می‌تواند باعث مصرف بیش‌ازحد کافئین شود.

کد خبر 415051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha