مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

علی نوذرپور -شهردار منظقه ۲۲ :بیش از دو دهه است که تفکیک پسماند در ادبیات مدیریت شهری آمده است.

علی نوذرپور

تحقیقات و پژوهش‌های متعددی انجام گرفته و در قوانین و مقررات مختلف ازجمله قانون مدیریت پسماند به آن اشاره شده است که برای مدت‌ها پیش ‌باید این امر در شهرهای کشور محقق می‌شد. لیک با وجود اقدامات و فعالیت‌های مختلف شهرداری‌ها همچنان در ابتدای راهیم و این امر به‌ویژه در تهران وضعیت خوبی ندارد. آمارها نشان می‌دهد در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری، تفکیک پسماند خشک از مبداء حدود 3درصد بوده است و درخصوص تفکیک پسماند‌ تر اساسا هیچ‌گونه اقدامی نشده است.

به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری در این راه شکست خورده است و برای تلاش مجدد باید دوباره برنامه‌ریزی و سپس به سرعت اقدام کند. زمان زیادی گذشته و فرصت‌ها از دست رفته و برای موفقیت در این راه بایسته‌های ذیل ضرورت دارد:

اول؛ عزم و اراده همگانی از دولت گرفته تا شهرداری‌ها و به‌ویژه مردم الزام اصلی است. برنامه‌ای باید تهیه شود که همه اجزا و عوامل ذی‌مدخل در مدیریت پسماند لحاظ شده و متناسب با نقش آنها وظیفه و ماموریت تهیه شود. از وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت گرفته تا جهادکشاورزی از سازمان حفاظت محیط‌زیست گرفته تا سازمان استاندارد کشور و همچنین در اولویت اول، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستند که نقش راهبری و هدایت را بر عهده گیرند.

دوم؛ رسانه‌های جمعی به‌ویژه صدا و سیما، نقش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم را بر عهده داشته باشد.

سوم؛ مردم در اشکال مختلف گروهی و فردی خود، از احزاب گرفته تا سمن‌ها و نیز همه تشکل‌های گروهی به‌ویژه شوراها و نیز شورایاری‌ها که مهم‌ترین رکن در این برنامه محسوب می‌شوند، حضور جدی و مؤثر داشته باشند.

چهارم؛ بهره‌برداری از تکنولوژی و فناوری‌های نو برای بهره‌برداری در انواع دفع پسماند برای بازیافت مواد و انرژی.

پنجم؛ پیش‌بینی منابع لازم برای برنامه یادشده؛ ازجمله تضمین خرید انرژی‌های حاصل از بازیافت با قیمت مناسب توسط دولت و مجلس شورای اسلامی.

با توجه به این موارد منطقه 22به‌عنوان پایلوت این طرح، اقداماتی چون تحویل پسماند خشک از مردم در ازای بیمه کردن مجتمع‌های مسکونی را آغاز کرده است و با آموزش‌های مستمر و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم توانسته نسبت پسماند خشک تحویلی از درب منازل را از 3درصد به 11 درصد برساند و تا پایان سال هدفگذاری کرده که این نسبت به 20درصد برسد.

درخصوص پسماند‌ تر در گام اول پسماندهای میادین میوه و تره‌بار منطقه جمع‌آوری و تبدیل به کود کمپوست شده و برای ساختمان‌های اداری شهرداری منطقه 22این اقدام تکرار شده است و در پی آن برای مجتمع‌های مسکونی نیز تفکیک پسماند تر ادامه خواهد یافت. البته لازم به ذکر است که اقدام اخیر حتما با هماهنگی و همراهی همه مناطق شهرداری و با مدیریت سازمان پسماند شهرداری تهران منتج به نتیجه خواهد شد.

کد خبر 415020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha