علیرضا علیدوست -کارشناس امور دینی: سلام بر امیرالمؤمنین علیه‌السلام کنید و او را با لقب امیر‌المؤمنین مورد خطاب قرار دهید. (خطبه غدیر)

علیرضا علیدوست -کارشناس امور دینی:

این دستور، خبر عظمت و حقیقت بزرگ قرآنی می‌دهد؛ چراکه در قرآن می‌فرماید: از چه می‌پرسند؟ از خبر بزرگ که در آن اختلاف بسیار است.
(سوره نباء آیه 1 تا 3)

آری ولایت و اساسا پرسش و پاسخ از جانب رسول مکرم اسلام صلی‌الله ‌علیه و‌آله در خصوص نصب‌العین قرار دادن امام و ولی و جانشین پس از خود هم سخت است. به‌لحاظ جوان بودن و صحابی‌ای که تصور ذهنی آنان این عمل را برنمی‌تابید که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام جانشین باشد و هم به لحاظ سختی این مسئولیت سهم بزرگی که فرجام و انجام مأموریتش بناست بهایی ‌ذی‌قیمت تلقی شود و او را دچار مصائب و ابتلائات سنگینی بکند.

مقوله غدیرخم فارغ از معرفی جانشین بعد از نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله یک برنامه جامع است که در روایات شیعه و سنی از آن به جمع مشهود و عهد معهود نام برده شده است. ضمنا دستور الهی را در پی دارد و عدم بیان و تشریح آن معدوم ساختن تلاش 23 ساله رسالت خواهد بود « و خداوند متعال تو را از مردم کافر محفوظ خواهد کرد. » (سوره مائده آیه 67)

غدیر صرفا تنویر و تبیین کردن ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیست، بلکه در آن روز بزرگ همه در حضور پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله اذعان و اقرار کردند به سلسله ائمه هدی علیهم‌السلام و بیعت کردند با تمام امامان معصوم علیهم‌السلام یکی پس از دیگری است که به انجام رسید که این موضوع در بخش معرفی امامان در خطبه غدیر آمده است و چه زیبا فرمود امام صادق علیه‌السلام در مظلومیت امام علی علیه‌السلام که برای اثبات امری در محکمه و دادرسی به حقوق مردم مسلمان با 2شاهد عادل حق به صاحب حق می‌رسد.

متبادر به ذهن عمومی قاطبه مردم در روز غدیرخم موضوع جانشینی و خلافت امام علی علیه‌السلام است؛ لکن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به‌عنوان طلایه‌دار و عنصر اصلی اثربخش یک جامعه اسلامی با رویکرد قرآنی است که تسلیم محض و تعظیم به دستورات و اجرای آن، تکمیل‌کننده امر الهی خواهد بود.

آنجا که می‌فرماید: جز این نیست که ولی شما خداست و رسول او و مؤمنانی که نماز می‌خوانند و همچنان که در رکوعند در راه خداوند انفاق می‌کنند. (سوریه مائده آیه 55) و در آیه بعدی آن می‌فرماید: آنان که خدا و پیامبر او و مؤمنان را ولی خود گزینند، آگاه باشند پیروزمندان گروه خداوندند. سرانجام روزگار غلبه و سعادت از آن اطاعت‌کنندگان و ره‌یافتگان به کوی ولایت و امامت است و لاغیر. در پایان به نکاتی چند پیرامون موضوع غدیرخم می‌پردازم.

نکته اول: محصول کار و دسترنج پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه و آله گره‌خوردن به غدیر است و اگر غدیر نباشد. (امامت) نبوت بی‌ثمر و امری جز تعب و خستگی به ارمغان نخواهد سپرد.

نکته دوم: غدیر اعجاز امیر‌المؤمنین است و نصب او و حکم انتصابش آسمانی است و به دستور الهی صورت می‌پذیرد؛ چراکه هلاکت برخی معاندین در آن روز مشهود است. (سوره مبارکه معارج، آیات اول و دوم که اشاره به داستان حارث‌بن‌ نعمان فهری دارد.)

نکته سوم: پیامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه و آله آغازگر نهضت توحیدی است به‌عنوان نبی و مرسل الهی، اما تمام‌کننده و اکمل آن به امر ولایت و امامت بستگی دارد و سعادت بشری وابسته به تسلیم محض در برابر امام معصوم علیه‌السلام است. (سوره مائده آیه سوم)

نکته چهارم: تقابل و رویارویی با امام عصر(عج) امری جز هلاکت و نابودی در پی نخواهد داشت و تنها راه رستگاری و سعادت، گرویدن به لشکر و سپاه امام معصوم علیه‌السلام در هر عصری است.

کلام آخر: به شلوغی‌ها و تراکم جمعیت در سپاه اسلام و کفر توجه نکنید بلکه اطاعت‌کنندگان و پایبند بودن به اوامر و نواهی الهی مهم است؛ چراکه لشگری عظیم بیعت کرد اما خروجی جز به تعداد انگشتان دست بر جای نماند. در ضمن باید یقین داشت که حق ماندنی است و باطل رفتنی است و این وعده الهی است که به بار خواهد نشست. (سوره نساء آیه122).

باید به خاطر سپرد که کمیت ملاک پیروزی نیست بلکه کیفیت همراه در همراه‌بودن با امام و پیشوای مسلمین ملاک است. (سوره بقره آیه249)

کد خبر 415018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha