همشهری آنلاین: در پی برکناری 'فالح فیاض' مشاور امنیتی ملی و رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق از سوی 'حیدرالعبادی' نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح، ائتلاف انتخاباتی الفتح به رهبری 'هادی العامری' واکنش شدید نشان داد.

تحاف الفتح

به گزارش ایرنا، العبادی در واپسین ساعات ديشب (پنجشنبه 8 شهريور) حکمی صادر کرد که بر اساس آن، فیاض بدلیل ورود به فعالیت‌های سیاسی که با بی‌طرفی پست‌های امنیتی و اطلاعاتی سازگاری ندارد، از کلیه مقام‌های دولتی خود برکنار می‌شود.

ساعاتی بعد جنبش الفتح در بیانیه‌ای این تصمیم را سبب لطمه به اوضاع امنیتی و به خطر انداختن ثبات کشور دانست و مدعی شد این اقدام بدلیل نپذیرفتن دوره دوم نخست وزیری برای العبادی از سوی فیاض صورت گرفته است.

العبادی رهبر ائتلاف انتخابانی النصر و فیاض یکی از رهبران برجسته این فهرست انتخاباتی است که پیش‌تر برخی اعضای آن العبادی را بعنوان نامزد مجدد نخست وزیری معرفی کرده بودند.

بیانیه ائتلاف الفتح آورده است: برکناری فیاض از ریاست دستگاه امنیت کشور، سازمان الحشد الشعبی و مشاوری امنیت ملی، یک اقدام خطرناک است که الحشد الشعبی و دستگاه امنیتی را وارد درگیری‌های سیاسی و تسویه حساب‌های شخصی می‌کند.

ائتلاف الفتح تاکید کرده است: رئیس ائتلاف النصر که دوره نخست وزیری‌اش رو به پایان است، صرفا به این دلیل تصمیم به برکناری یک مسئول امنیتی بلندپایه و رئیس مهمترین دستگاه‌های امنیتی گرفته است که وی دوره دوم نخست وزیری را برای العبادی به مصحلت نمی‌داند.

الفتح همین امر را نشانه جدیدی بر این دانسته است که العبادی به جایی رسیده است که با دستگاه‌های امنیتی و حاکمیتی بر اساس منافع شخصی خود تعامل می‌کند.

بیانیه ائتلاف انتخاباتی الفتح حاکی است: العبادی پذیرش دوره دوم نخست وزیری خود را بعنوان شرطی برای باقیماندن مسئولان در پست‌های خود قرار داده است و به همین دلیل چنین تصمیماتی مغایر با قانون اساسی است.

در بیانیه این الفتح آمده است: این گونه اقدامات، تصمیماتی شخصی است که به اوضاع امنیتی لطمه وارد می‌کند و ثبات کشور را به خطر می‌اندازند و بخاطر اصرار بر باقیماندن در قدرت، جبهه (اختلاف) داخلی به نفع تروریسم می‌گشاید.

از سوی دیگر خبرگزاری الغد پرس به نقل یک منبع مطلع، علت برکناری فیاض را رد کردن پیشنهاد آمریکا به وی مبنی بر حمایت واشنگتن از نخست وزیری‌اش به شرط پیوستن او (و عده ای دیگری از نمایندگان پیروز در ذیل لیست النصر) به ائتلاف‌های انتخاباتی حکمت (عمار حکیم) و سائرون (مقتدا صدر) دانسته است.

این منبع افزود: برکناری فیاض از سوی العبادی، پس از ملاقات برت مک گورک نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا با وی در ساعت 19 پنجشنبه شب و رد کردن پیشنهاد آمریکا صورت گرفت.

ناظران مسائل عراق این تحولات را در شرایطی که عمر دولت کنونی رو به پایان است و رهبران و احزاب سیاسی سرگرم رایزنی های فشرده جهت تشکیل فراکسیون (ائتلاف) بزرگ پارلمانی هستند که اختیار تشکیل دولت جدید را خواهد داشت، حساس و تعیین کننده ارزیابی می‌کنند.

درحال حاضر ائتلاف‌های پیروز انتخاباتی در دو محور الفتح و دولت قانون (نوری المالکی) از یک سو و سائرون و حکمت از سوی دیگر در حال تلاش و رقابت برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان جدید هستند که اختیار قانونی تشکیل دولت جدید را خواهد داشت.

با وجود تلاش‌های فراوان این دو محور هیچکدام تاکنون موفق به جذب حمایت نصف بعلاوه یک نمایندگان پارلمان (از مجموع 328 کرسی) نشده‌اند تا تشکیل فراکسیون بزرگ را اعلام کنند.

کد خبر 414992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha