همشهری آنلاین: یک روزنامه آمریکایی از دست داشتن امارات و شبه‌نظامیان مورد حمایت این کشور در ترور چهره‌های مذهبی و امامان جماعت مساجد عدن پرده برداشت.

یمن

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست آمریکا نوشت، امارات و شبه‌نظامیان مورد حمایت این کشور در عملیات‌های ترور چهره‌های مذهبی و امامان جماعت مساجد عدن به ویژه آنهایی که ندای وحدت یمن را سر می‌دهند و مخالف فراخوان‌های تحت حمایت ابوظبی برای جدایی میان گروه‌های یمنی هستند، دست دارند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت، همچنان عملیات‌های ترور معماست، با وجود برخی گمانه‌زنی‌هایی که وجود دارد اما هیچ گروهی هنوز مسئولیت این ترورها را بر عهده نگرفته و تا این لحظه هنوز هیچ مجرمی بازداشت نشده است.

از اکتبر گذشته عملیات‌های ترور علیه چهره‌های مذهبی با تیراندازی به خودروهایشان و یا در نزدیکی مساجد عدن شدت یافته است و آمارها حاکی از کشته شدن ۱۵ چهره‌ مذهبی است که آخرین مورد هم مربوط به دو تن در ماه گذشته میلادی بود که منجر به فرار ده‌ها تن از آنها از این شهر شده است.

واشنگتن پست در ادامه به نقل از لیلی الشبیبی، یک فعال زن یمنی در حوزه حقوق بشر گفت: با هر عملیاتی جامعه تضعیف می‌شود، چهره‌های مذهبی رهبرانی تاثیرگذار در جوامع خود هستند که بسیاری از درگیری‌ها را برطرف کرده و مردم را نصیحت می‌کنند، آنها در جوامع خود معلم و سخنران هستند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه ترور چهره‌های مذهبی در عدن را به رقابت دو همپیمان آمریکا یعنی عربستان و امارات بر سر قدرت در یمن مربوط دانست و نوشت، با وجود اینکه دو کشور در قالب ائتلافی مشترک وارد جنگ علیه یمن شده‌اند اما رویکردهای مختلفی درباره آینده یمن دارند.

عربستانی‌ها چهره‌های مذهبی وابسته به حزب سیاسی اصلاح اسلامی را صدای قدرتمند بازسازی یمن می‌دانند اما اماراتی‌ها آنها را خطری افراطی در ارتباط با گروه اخوان المسلمین می‌داند که برخی گروه‌ها در منطقه آن را افراطی می‌دانند.

پیتر سالسبری، تحلیلگر و کارشناس مسایل یمن در این روزنامه نوشت، این طرح از پیش با دقت بررسی و سازماندهی شده است و چهره‌های مورد هدف در این طرح کسانی بیرون از جریان حامی جدایی جنوب یمن هستند.

این جریان مورد تایید گروه‌های حامی جدایی یمن یعنی شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات است.

یک مسئول آمریکایی در گفتگو با واشنگتن پست گفت، احتمال دارد که برخی اعضای شورای انتقالی جنوب، پشت ترور چهره‌های مذهبی هستند.

اما سرهنگ شلال علی شایع، رئیس دستگاه امنیتی عدن و از رهبران جنبش جدایی طلب جنوب این مساله را رد کرده و انگشت اتهام را به سوی افراطی‌های اسلام‌گرا گرفت.

واشنگتن پست به نقل از برخی مسئولان آمریکایی نوشت، حزب اصلاح طلب مسئول ترور چهره‌های مذهبی میانه رو هستند و می‌خواهند چهره‌های افراطی را جایگزین آنها کنند.

ترورها تاثیر بدی روی مساجد داشته است و گزارش‌ها حاکی از فرار حدود ۱۲۰ سخنران از عدن است، علاوه بر این برخی مساجد تعطیل شده و یا اینکه برخی امامان جماعت از ترس ترور از برگزاری نماز جماعت صبح منصرف شده‌اند، برخی دیگر از آنها نیز از محافظان شخصی کمک گرفته‌اند.

کد خبر 414935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha